At det er gjennomtrekk på toppen i motebransjen er knapt noen nyhet. For fotballtrenere må være den eneste gruppen – om noen – som skiftes ut raskere enn kreative ledere ved motehus.
Stolleken fortsetter, og for at kabalen skal gå opp må en inn der en annen går ut.

Nei, du ser ikke dobbelt
Nå er turen kommet til Burberry som tar farvel med Riccardo Tisci som kreativ leder. Inn kommer gullgutten Daniel Lee.
Det var i forrige uke at Burberry kunngjorde at Tisci forlater sjefsstolen etter fem år ved roret. Det skjedde samme uken som han viste sin nyeste – og med det også siste – kolleksjon for det britiske motehuset under moteuken i London.

Heldigvis mangler det ikke på fyndord i pressemeldingen om hans avgang.
Og det skulle bare mangle, for Tisci har for alvor snudd skuta i det motehusets selv kaller for en «kreativ transformasjon»;

Høstens fineste skinnjakker
– Riccardo har spilt en sentral rolle i reposisjoneringen av Burberry. Han har forbedret vårt kreative språk, modernisert og hevet produkttilbudet vårt og brakt en ny generasjon luksuskunder til merkevaren vår, sier administerende direktør i Burberry Jonathan Akeroyd om Tisci.


Idas motefavoritter denne høsten
Og Tisci selv er akkurat passe ydmyk:
– Burberry er et veldig spesielt sted med en magisk fortid og en veldig lovende fremtid. Kapittelet jeg ble bedt om å skrive i husets lange historie er et som jeg er utrolig stolt av og et jeg har bestemt at skulle kulminere med showet mitt på mandag. Jeg trivdes med å fortsette en arv av innovasjon, og kjempet konsekvent for kreativitet og mangfold, for å alltid pushe Burberry fremover, sier han i en uttalelse.

Samtidig offentliggjør Burberry sin nye kreative leder; 36 år gamle Daniel Lee.
Han begynte i jobben allerede 3. oktober, og vil ha base på merkets hovedkontor i London.

Sesongens kuleste støvletter

8 korte ulljakker vi vil ha i høst
Lee, som er født og oppvokst i Bradford i England, beskrives som en prisvinnende designer og en av de mest spennende britiske kreative talentene i sin generasjon. Han kommer fra luksusmotehuset Bottega Veneta der han skal ha mye av æren for å ha blåst nytt liv i merket. Han har også bakgrunn fra blant annet Celine, Maison Margiela, Balenciaga og Donna Karan.

I sin nye rolle vil Lee ha ansvaret for alle av Burberrys kolleksjoner. Han vil vise sin debut-kolleksjon på catwalken under moteuken i London i februar neste år.
– Jeg er beæret over å bli med Burberry som kreativ leder. Sammen med teamet vil vi skrive det spennende neste kapittelet for dette legendariske britiske luksusmerket, fortsette sin historiske arv og bygge videre på Riccardos arv. Jeg er veldig spent på å komme tilbake til London, en by som forkjemper banebrytende kreativitet og som fortsetter å inspirere meg, sier Lee.

12 par cowboyboots vi ønsker oss denne høsten
Motehuset, som like så greit har laget sin egen Q&A i anledning sceneskiftet, sier følgende om ansettelsen av Daniel Lee:

Hva signaliserer endringen av kreativ leder?
«Daniels utnevnelse forsterker ambisjonene våre for Burberry. Å være en ekte luksusmerkevare er fortsatt den riktige strategiske posisjoneringen for Burberry. Vi har en unik mulighet som det britiske luksusmerket og Daniel er begeistret for å lede våre kreative team for å nå våre mål».

Dette var høydepunktene fra den norske moteuken
På spørsmål om utnevnelsen av Lee dreier motehuset i en mer britisk retning svarer motehuset nokså politisk korrekt:
«Daniel anerkjenner britiskheten som er kjernen i Burberry, og han har fullt ut til hensikt å pleie og utvikle den. Utnevnelsen hans er et viktig og spennende neste skritt i vår vekst- og akselerasjonsreise».
Det har vært en del rykter i kjølvannet av Lees overraskende exit fra Bottega Venta, blant annet at 36-åringen visstnok skal ha vært svært så vanskelig å jobbe med.
Det er imidlertid noe motehuset ikke vil spekulere i, sier de i sin egen Q&A.