Nytt shoppingspill:

- Lett å glemme at man bruker penger

Digital mote blir mer og mer populært, men det bekymrer flere eksperter.

<strong>DIGITAL MOTE:</strong> Det blir stadig utviklet spennende apper og måter å shoppe klær på, men det bekymrer ekspertene. Foto: Skjerdump fra Drests hjemmeside
DIGITAL MOTE: Det blir stadig utviklet spennende apper og måter å shoppe klær på, men det bekymrer ekspertene. Foto: Skjerdump fra Drests hjemmeside Vis mer
Publisert

Moderne teknologi når stadig vekk nye høyder, og vi blir hele tiden introdusert for nye dingser og apper. Vi er mer avhengige av mobilen enn før, og dagligdagse ting som klær og mat er kun et klikk unna.

Nå ser det også ut til at vi kan shoppe digitalt på en helt ny måte.

En app kalt «Drest», som er utviklet etter en idé fra den tidligere redaktøren for Harpers Bazaar UK, Lucy Yeomans, lar brukerne kle opp avatarer i klær og tilbehør fra luksusmerker som Gucci, Prada og Burberry. Deretter kan du handle hele antrekket og få det sendt hjem.

Spillet fungerer nesten som bildedelingstjenesten Instagram. Når du har kledd opp avataren, kan du ta den med på «photoshoot» og dele bildet med resten av brukerne i spillet. Derfra bygger du deg opp en profil, hvor du kan få likerklikk på bildene, du jobber deg opp en såkalt jobbmoral som du har i appen og du får også poeng dersom du har et kritisk øye for trender.

Man har også mulighet til å oppgradere sin virtuelle garderobe, dersom du er villig til å betale noen ekstra kroner.

I tillegg til et utvalg med «vanlige» avatarer som man kan kle opp, har de også tatt inn modeller som for eksempel Irina Shayk (34), Imaan Hammam (23) og Doutzen Kroes (35) og laget avatarer av dem.

Det amerikanske motemagasinet Vogue har omtalt appen som «Fremtidens e-reklame».

Populært

Selv om det virker fjernt at man skal shoppe på denne måten, kommer det ikke som en overraskelse at slike konsepter begynner å bli utviklet. Børsen.no skrev på slutten av fjoråret om et konsept som KKs moteansvarlige Malin Gaden omtalte som «galskap».

Her kunne vi lese om en mann som ønsket å gi kona si en spesiell gave. Gaven ble i form av en kjole til nesten 90 000 kroner - som ikke eksisterer i virkeligheten. Det stemmer! Kjolen er en digital kjole og kan kun brukes i sosiale medier.

<strong>GAVE FRA EKTEMANNEN:</strong> Mary Ren iført den digitale kjolen med en prislapp på nærmere 90 000 kroner. Foto: The Fabricant / Instagram
GAVE FRA EKTEMANNEN: Mary Ren iført den digitale kjolen med en prislapp på nærmere 90 000 kroner. Foto: The Fabricant / Instagram Vis mer

Året før lanserte norske Carlings noe som minner svært om dette. De lagde nemlig en virtuell kleskolleksjon ved navn «Adress the Future». Disse plaggene eksisterer kun i det digitale universet og folk shopper som bare det! En pressekontakt i Varner har fortalt til KK at dette fenomenet var spesielt tiltenkt Instagram.

I 2019 skrev Dagbladet om robot-influenseren Lil Miquela som per dags dato har over 2,5 millioner følgere på Instagram. Dette er altså en influenser som ikke eksisterer, men som håver inn annonsekroner fra noen av verdens største aktører.

Motebransjen er uten tvil på vei inn i en stadig mer digitalisert verden. Kommer vi til å slutte å shoppe i fysiske butikker og heller kle opp vår egen avatar i en app?

Nordmenn forbruker nest mest

- Dette høres ut som et konsept som vil innebære en enda større utfordring for de fysiske butikkene, siden man får en opplevelse av å prøve plaggene og style dem til komplette antrekk, forteller redaktør og grunnlegger for Greenhouse, Anja Stang.

Stang driver nettsiden greenhouse.eco, der hun blant annet forteller om bærekraftig design, naturlig skjønnhet og økologisk og vegansk mat. Hun forteller videre at vi har en global retailkrise, og at klesindustrien stadig blir mer kreative for å klare å selge like mye klær. Derfor mener hun at dette konseptet er en kreativ måte å prøve å øke forbruket vårt på, og informerer samtidig om at nordmenn forbruker nest mest av alle nasjonaliteter i hele verden.

- Moteindustrien burde heller bruke ressurser på å bli mer sirkulær og bærekraftig, og i større grad benytte fornybar energi, mest mulig klimavennlig transport og eliminere uetiske arbeidsforhold, forteller Stang.

<strong>MILJØFOKUSERT:</strong> Anja Stang driver et konsept som er bygget på en grønn fremtid. FOTO: Julie Pike
MILJØFOKUSERT: Anja Stang driver et konsept som er bygget på en grønn fremtid. FOTO: Julie Pike Vis mer

Skaper kjøpepress

- Dette spillet prøver å appellere til unge målgrupper og skape et sterkere bånd til dem gjennom sosiale medier. Dette kan bidra til større mote- og kjøpepress hos unge, noe som åpenbart er negativt både for selvfølelsen til de unge, og for kloden ved at det kan bidra til et enda større forbruk av klær, sier lederen for organisasjonen Framtiden i våre hender, Anja Bakken Riise og sikter til den nye appen Drest.

Riise forteller videre om det høye klimaavtrykket klesindustrien har, og hun er enig med Stang om at dette er svært negativt for miljøet. I tillegg informerer hun om at vi i gjennomsnitt har 359 klesplagg hengende i skapet, hvorav hvert femte plagg ikke blir brukt.

- Vi har med andre ord altfor mange klær, og trenger ikke enda en plattform som forteller oss at vi bare må kjøpe det siste nye, forteller Riise.

Leder i Framtiden i våre hender mener at vi ikke trenger enda en plattform som skal bidra til økt klesforbruk. FOTO: Renate Madsen
Leder i Framtiden i våre hender mener at vi ikke trenger enda en plattform som skal bidra til økt klesforbruk. FOTO: Renate Madsen Vis mer

Spillet er enda i «early-access» modus, som vil si at det fortsatt er under utvikling. Når man registrerer seg i appen må man bekrefte at man er 13 år eller eldre. Riise forteller at de syns det er uheldig at slike nyvinninger brukes til å «pushe» merkeklær på ungdom og samtidig bidrar til økt kleskonsum.

- Siden aldersgrensen for bruk er så lav, må man holde seg innenfor regelverket som gjelder for markedsføring mot barn, sier Riise.

Til info: KK har vært i kontakt med Drest, men de ønsker ikke å kommentere uttalelsene fra kildene i denne saken.

Tips og råd til foreldre

Kristine Meek, direktør for kommunikasjon, rådgivning og analyse hos Medietilsynet forklarer at når man får spørsmålet om man er 13 år eller eldre, så er det på grunn av personvernreglene. Det er nemlig ikke lov å lagre personopplysninger til personer under 13 år uten foreldrenes samtykke.

- Det kan også være at det bes om denne autorisasjonen i forbindelse med reklame som vises i spillet. Google strammet inn reglene for reklame i apper i fjor høst, slik at apper rettet mot barn ikke skal kunne vise reklamene. Det betyr ikke at spillet i seg selv har en 13 årsgrense, forteller Meek.

Hun kan også gi noen tips dersom man vil kontrollere hva barna gjør og ikke gjør i slike typer apper. Medietilsynet anbefaler da at foreldre setter seg inn i spill som er for barn og ser om spillet er merket med kjøp i app, som er tegnet for at spillet kan inneholde kjøpsmuligheter.

- Foreldre bør da vurdere om barn skal få lov til å kjøpe i spill, og eventuelt ha en form for foreldrekontroll på barnas abonnement. Våre råd rundt dette er:

1. Sjekk om spillet du laster ned har «Betal i spillet»-tilbud i spillet. Dette fremkommer i dokumentasjon ved «Kjøp i app».

2. Snakk med barnet om dette og bli enige om regler for hvordan familien skal forholde seg til tilbud om kjøp når man spiller.

3. Vurder om du skal sperre/begrense denne muligheten til slike kjøp gjennom innstillinger på telefonen.

Anja Stang mener at denne typen konsept også vil være utfordrende for de som eventuelt har problemer knyttet til shopping og avhengighet fra før av.

- Alt som minner om spill, med ulike belønningssystemer, er potensielt avhengighetsskapende og kan gjøre det lett å «glemme» at du bruker ekte penger. Livsfarlig for de som allerede sliter med shoppingavhengighet, med andre ord!

- Mote er gøy!

Presseansvarlig for H&M Norge, Thea Kjendlie (29), forteller at i en verden der mye er digitalt, stilles det store krav til at butikkene må levere inspirerende, personlige og relevante handelsopplevelser. Derfor forklarer hun at butikkene må kobles tettere sammen med det digitale universet for å lykkes og slik at de kan tilby en sømløs handel.

- Hos oss skjer dette gjennom tjenester som for eksempel Click-and-Collect (kjøp online og hent i butikk). Utviklingen skjer raskt, og vi kan forvente at butikkene og det digitale vil være enda tettere sammenkoblet i fremtiden, forteller Kjendlie.

Videre forteller hun at H&M ble grunnlagt på ideen om å gjøre mote tilgjengelig for alle, og sier at de ønsker at kundene både skal se bra ut, og ikke minst føle seg bra. Derfor mener kjeden at det er gøy når det dukker opp når nye måter å bli inspirert på.

<strong>DIGITALISERT:</strong> Thea Kjendlie forteller at vi kan vente oss en mer digital fremtid innenfor klessalg. FOTO: H&amp;M
DIGITALISERT: Thea Kjendlie forteller at vi kan vente oss en mer digital fremtid innenfor klessalg. FOTO: H&M Vis mer

- Mote er gøy! For mange er mote en lidenskap, og det er ikke feil å si at motebildet er en del av hverdagen og kulturen vår. Det er nok riktig å si at dette er som å regne som en nisje foreløpig. Men det blir gøy å følge det videre, opplyser hun.

Utvikler et konsept med avatarer

Kjendlie tror at bruken av avatarer er noe vi kommer til å se mer av. Hun informerer i tillegg om at også H&M utvikler et lignende konsept for netthandel, og forteller hvordan det kommer til å fungere.

- Via appen fyller man ut informasjon som kjønn og høyde, og laster opp bilder av seg selv, for deretter å lage en slags avatar. Du vil så kunne «prøve» plagg fra nettbutikken, og dermed få gode indikasjoner på hvordan plagget vil sitte.

Hun forklarer videre at man på denne måten vil få et bedre inntrykk av plagget, og påpeker også at det er viktig prøve å minske antall plagg som blir sendt tilbake.

- Det er helt sikkert mange som vil sette pris på å kunne kle opp sitt digitale selv. Når det handles på nett, er det viktig å finne løsninger som gjør at det blir mindre returer, både med tanke på kunders handelsopplevelse, men ikke minst også for miljøet, avslutter hun.

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer