Klær

Luksus til folket fra H&M

Det handler om lek, fest og humor når Lanvin slår seg sammen med H&M for å gi folk drømmen om luksus.

BLOMSTER OG VOLANGER TIL FOLKET: - Jeg er helt fascinert av denne kjolen. Du kan bruke den på så mange måter, vri og vende på den til å passe din kropp og din stil, sier Vibeke Holann i H&M Norge.  Foto: Aina Kristiansen - alle foto
BLOMSTER OG VOLANGER TIL FOLKET: - Jeg er helt fascinert av denne kjolen. Du kan bruke den på så mange måter, vri og vende på den til å passe din kropp og din stil, sier Vibeke Holann i H&M Norge. Foto: Aina Kristiansen - alle foto Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
Det var vill jubel da det ble kjent at det var nettopp Lanvin og Alber Elbaz som skulle designe for den svenske kjeden, forteller Vibeke Holann i H&M Norge.

– Lanvin ville overføre drømmen om luksus til H&Ms kunder, og det mener jeg bestemt at han har klart, sier hun.

Se bilder fra kolleksjonen lenger ned i saken.

Tre uker på å bestemme deg

Fra torsdag 4. november kan du se hele H&Ms siste samarbeidskolleksjon, Lanvin for H&M, på kleskjedens hjemmesider.

Damekolleksjonen består av 30 plagg og 15 accessoarer og legges ut for salg i butikkene 23. november. Du har med andre ord god til til å forberede deg ved å kikke på nettsiden.

– Opplegget vil bli som da Jimmy Choo-kolleksjonen ble lansert i fjor, forteller Holann.

– Vi åpner kl. 08.00 og det blir et armbåndsystem hvor man har 15 minutter til å kikke i et bestemt område, før man kan prøve klærne og handle. Hver kunde kan kjøpe maks ett av hvert plagg eller tilbehør, sier hun.

Prisene ligger stort sett mellom 1200 og 2000 kroner, med noen billigere skjørt og topper.

Fra mange nei til et rungende ja

Den marokkofødte, israelske designeren har tidligere takket nei til en rekke slike samarbeidsprosjekter, men følte dette var annerledes.

– Da H&M kontaktet oss for å skape denne kollaborasjonen, spurte de om jeg kunne oversette drømmen vi skapte hos Lanvin til et større publikum, forteller kunstnerisk leder i motehoset, Alber Elbaz, i en video H&M har laget om kolleksjonen.

– Det var ikke et prosjekt om en billigere kjole, sier Elbaz videre i videoen.

– Jeg elsket ideen om at H&M skulle gå for luksus, heller enn at Lanvin skulle bli allemanseie. Jeg syntes konseptet var smart, så jeg sa «I do».

– Dette prosjektet handlet ikke om å gi bort ideene våre, men det handlet om å ta drømmene vi hadde skapt og gjøre dem tilgjengelige for et større publikum.

– Jeg tenkte at generøsitet er en ganske fin ting, sier han med et smil.

– Leken kolleksjon

Vibeke Holann vil beskrive klærne og tilbehøret som lekent og luksuriøst.

– «Fashion is fun», som det heter, og dette er definitivt «fun».

Hun trekker fram den overraskende fargepaletten og mønsterbruken.

– Det er gøy at han bruker så mye blomster nå, det er jo vanligvis forbundet med våren. Dessuten bruker han farger som sjokkrosa, i tillegg til mer sobre og tradisjonelle høstfarger, sier hun.

Og det er absolutt en feststemt kolleksjon. Her er det luksus og glamor, lek og humor som sitter i førersetet, og det tror Vibeke Holann norske kvinner vil sette pris på.

Norske kvinner elsker design

– Designsamarbeid har alltid blitt satt pris på i Norge. Mer mote og high fashion til en overkommelig pris blir aldri feil, sier hun.

I tillegg til kjoler og skjørt danner jakkene og kåpene grunnstammen i kolleksjonen. Det går i fuskpels og silke, viskose, ull og bomull, forklarer Holann.

– Men det aller viktigste er snittet og skjæringen.

Stoffene er skjært på skrå og vridd for å skape interessante snitt og overraskende bevegelser.

– Plaggene, spesielt kjolene, kan tilpasses din stil og din kropp. Han vil du skal leke, og kjolene må styles så de blir personlige, sier Holann og holder fram en asymmetrisk, blomstret minikjole med volanger, strikkbelte i midjen og en røff glidelås på venstre side.

Hun tror denne og en rød prinsessekjole i tyll kommer til å bli selve symbolet på samarbeidet.

– Setter kvinner først

– Alber Elbaz er en av få designere som virkelig har preget motehistorien i det 20. århundre, mest fordi han tenker på kvinner først, og det å kle på dem etterpå, sier Suzy Menkes i The New York Times og The International Herald Tribune.

Hun får ikke skrytt nok av Alber Elbaz' rolle for å redde et synkende motehus.

– Lanvin var praktisk talt nede for telling da han tok over, men står nå bak en av de mest ettertraktede kolleksjonene i Paris, sier hun.

Elbaz har en lang karriere bak seg, først som designer for Geoffrey Beene i USA, så for Yves Saint Laurent i Paris.

Han dro til New York som 25-åring og sto alene i et nytt land med to kofferter og seg selv. Geoffrey Beene tok ham under sine vinger og får, sammen med Yves Saint Laurent, størsteparten av æren for alt Elbaz har lært.

– Han lærte meg at mote ikke handler om skisser, ikke om foran eller bak, det handler om det som er i mellom. Det er en kropp mellom forsiden og baksiden på en skisse, sier han.

Selger en drøm

– Mote handler om surrealisme og realisme, sier han.

– Det handler ikke om å selge et skjørt til 499 eller ei jakke til 795, det handler mer om å selge en drøm, en drøm om å føle seg bra og se bra ut, om å være noe de ikke vil være, men fortsatt være seg selv.

Han sier selv at han ikke vet om han lager sexy klær, for han vet ikke lenger hva definisjonen av sexy er. Akkurat som han ikke vet hva definisjonen av skjønnhet er.

– Jeg elsker rynker, skjønner du. Jeg synes rynker er vakre og tegn på liv.

– Sexy handler om deg, sier han.

Musikk påvirker Alber Elbaz såpass mye at han nesten ikke klarer å jobbe med musikk på.

– Hvis jeg hører på hardrock går jeg for lær, hører jeg på Bach eller Beethoven går jeg gjerne for rosa tyll, sier han.

Elbaz forklarer at han foretrekker lyden av en tv-kanal som viser ulykker og grusomheter fra hele verden. Da føler han seg trygg og kan designe fritt og gi kvinner drømmene de så gjerne vil ha.

Se noen av klærne fra samarbeidet med H&M her:














Se video med noen av plaggene her:







Ser du noen luksuriøse drømmer du gjerne vil ikle deg? Kanskje finner du noe til julebordet – hvis du tør å ta sjansen på at ingen andre dukker opp i den samme kjolen, da...

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer