Luksusmote

Luksusmerke latterliggjøres for dette

Ville du ha betalt 18 000 kroner for disse?

FÅR OPPMERKSOMHET: Disse skoene får nettet til å koke. FOTO: Balenciaga.
FÅR OPPMERKSOMHET: Disse skoene får nettet til å koke. FOTO: Balenciaga. Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Av og til kan moten virke nærmest absurd. Spesielt i en tid som dette.

Kanskje ikke så rart da at Internett koker når luksusmotehuset nå selger ødelagte sneakers for titusenvis av kroner.

Nei, det er ikke slik den nye joggeskoen til Balenciaga egentlig ser ut. Det til tross for at det er disse bildene som nå går viralt.

RASER: Disse bildene har gått viralt, men det er ikke slik skoene egentlig ser ut. FOTO: Balenciaga.
RASER: Disse bildene har gått viralt, men det er ikke slik skoene egentlig ser ut. FOTO: Balenciaga. Vis mer

Det er nemlig ifølge Paper en overdreven versjon av den skoen som faktisk er i salg.

Kampanjebildene skal fremholde at skoen «er ment å brukes et helt liv». For spesielt interesserte er det likevel mulig å få tak i en «ekstra ødelagt» variant, skriver de.

LURING: Kreativ leder Demna Gvasalia vet å overraske. FOTO: NTB.
LURING: Kreativ leder Demna Gvasalia vet å overraske. FOTO: NTB. Vis mer

Men den er likevel ikke i nærheten av skoen på bildene, som slaktes på nettet.

For folk raser over skoen, som har fått en prislapp på stive 1850 dollar. Det tilsvarer rett i underkant av 18 000 norske kroner!

Motevaktbikkja Diet Prada har selvsagt plukket opp nyheten. De har postet et bilde av skoen på sin Instagram-konto, og det koker mildt sagt i kommentarfeltet.

«Rike folk elsker å se fattige ut, men bare for estetikkens skyld», kommentere én.

En annen skriver: «Hver gang bestemoren min klager over mine skitne sko, sier jeg til henne at det er mote. Nå stemmer det».

Andre mener Balenciaga-grunnlegger Cristóbal Balenciaga nå snur seg i graven, mens andre spør om det hele er en spøk.

EKTE: Dette er skoen som er i salg. Den er ikke like drøy som på kampanjebildene. FOTO: Balenciaga.
EKTE: Dette er skoen som er i salg. Den er ikke like drøy som på kampanjebildene. FOTO: Balenciaga. Vis mer

Og det er det jo, på en måte.

Redaktør for det franske magasinet GQ, Pam Boy, mener Balenciagas kreative leder Demna Gvasalia snur opp ned på luksus.

«Det irriterer meg, men det er genialt», kommenterer han til bildet på Instagram.

ØDELAGT: Spesielt interesserte får likevel tak i en mer ødelagt variant av skoen. FOTO: Balenciaga.
ØDELAGT: Spesielt interesserte får likevel tak i en mer ødelagt variant av skoen. FOTO: Balenciaga. Vis mer
Luksusmerke latterliggjøres for dette

Mens noen trekker paralleller til Zoolander, mener andre kampanjen er smakløs med tanke på krigen i Ukraina.

«Disse ser krigsherjet ut, så nå approprierer vi krig. Skam dere».

Det spørs om ikke all PR er god PR for luksusmotehuset som ikke akkurat er fremmed for design som vekker oppsikt.

HUSKER DU DENNE? Denne skoen fra Balenciaga gikk viralt. FOTO: Balenciaga.
HUSKER DU DENNE? Denne skoen fra Balenciaga gikk viralt. FOTO: Balenciaga. Vis mer

Du husker kanskje Balenciagas kopi av den blå IKEA-posen? Eller den grå joggebuksa med boxershorts som fikk rasisme-anklagene til å hagle? Crocsene med plattform, charms og Balenciaga-logo eller hva med den gang de fornærmet kinesere ved å insinuere at deres smak var tacky.

Oppdag mer mote, livsstil og historier fra virkeligheten på KK.no

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer