Mote & Trender

Luksusmerkene har blitt 60 prosent dyrere

Og det bare på de siste ti årene.

ØKT PRIS: Céline Boston bag har vært en ettertraktet veske det siste året. Prisen ligger på rudnt 17.000 kroner.  Foto: All Over PressAll Over Press
ØKT PRIS: Céline Boston bag har vært en ettertraktet veske det siste året. Prisen ligger på rudnt 17.000 kroner. Foto: All Over PressAll Over Press Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
Det er mye som har endret seg de siste ti årene, og da spesielt prisene på de populære designermerkene alle klør etter å få tak i.

Ifølge Daily Mail har for eksempel prisen på en Hermès Kelly veske hoppet fra 28.300 til 44.700 kroner på 13 år.

Og i løpet av ti år har Carrie Bradshaws berømte Manolo Blahnik-sko fra serien «Sex og Singelliv» steget fra 2800 til 4400 kroner. I fjor skrev KK.no også at britiske Mulberry har hevet prisene sine med 20 prosent internasjonalt, og 16 prosent her i Norge.

Kostnaden for luksusvarer har ifølge US Bureau of Labor Statistics steget med hele 60 prosent på ti år.

LES OGSÅ: Sarah Jessica Parker designer skokolleksjon

ØKT ETTERSPØRSEL:Prisene på designervarene vil bare fortsette å øke dersom etterspørselen ikke forsvinner.   Foto: amst - Fotolia
ØKT ETTERSPØRSEL:Prisene på designervarene vil bare fortsette å øke dersom etterspørselen ikke forsvinner. Foto: amst - Fotolia Vis mer

Vil øke sitt appell

Mens mange skylder på de økende råvareprisene på blant annet krokodilleskinn, mener andre det er designerne selv som øker prisene bevisst for å øke sitt appell.





Ifølge Business of Fashion, er Burberry et av motehusene som har innrømmet at de øker prisene for å tiltrekke seg nye, mer velstående kunder som har råd til mer eksklusive produkter.

For enkelte merkevarer, vil sesongbaserte prisjusteringer bli en medførende faktor i økt detaljhandel kostnader.

– Designermerker som gjentatte ganger innfører salg, kan etterhvert bli tvunget til å gjennomføre en strategisk prisøkning i forkant av salget for å motvirke presset på marginene, forklarte Matthew Walker, Creatures of the Wind konsernsjef, og tidligere president i The Row.

Mens noen designermerker, som Hermès og Louis Vuitton, ikke har varer på salg, er det fortsatt mange som velger å ha det.

Både Prada, Alexander Wang, Isabel Marant og selv Céline selger forrige sesongs varer på salg for å fjerne inventar.

New York detaljhandel konsulent Robert Burke, har fortalt at en designers største frykt er å måtte senke prisen på varene sine.

Og det er nok nettopp derfor mange designermerker aldri kommer på salg.

LES OGSÅ: Designerveskene stjernene elsker

KJENDISDAMENE ELSKER DESIGNERVESKENE: Særlig designervesker er populært her til lands. Her viser Charlotte Thorstvedt og Johanna Grønneberg Mesa frem sine Chanel-vesker under åpningen av Oslo Fashion Week.  Foto: Per Ervland
KJENDISDAMENE ELSKER DESIGNERVESKENE: Særlig designervesker er populært her til lands. Her viser Charlotte Thorstvedt og Johanna Grønneberg Mesa frem sine Chanel-vesker under åpningen av Oslo Fashion Week. Foto: Per Ervland Vis mer

Flere har råd til merkene

Den raske prisstigningen på designermerkene kan også skyldes det faktumet at det i dag er flere mennesker som har muligheten til å ta seg råd til dyre designervarer.

Antallet velstående i verden har steget betydelig de siste årene. I motsetning til for ti år siden, da man faktisk måtte spare for å ha råd til en designervare, kan de fleste i dag kjøpe en på stedet.

Fortsetter dette i samme bane og etterspørselen etter designervarer ikke synker, vil prisene bare fortsette å stige.





LES OGSÅ: Sjekk stjernenes rådyre «veskepark»

Ventelister i Norge

Prisstigningen på luksusvarer de siste årene, ser ikke ut til å hatt så stor effekt på det norske markedet.

I et intervju med Dagens Næringsliv i fjor høst, kunne nemlig Nina Buzzi, butikksjef ved Høyer Luxury på Egertorget i Oslo, fortelle at etterspørselen etter luksusvarer aldri har vært større.

Spesielt veskene fra franske Céline har vært svært populære.

Ifølge Buzzi har hun opplevd at kunder kaster seg i en taxi og kjøper en modell til 17.000 kr uten å blunke.

Ventelistene på luksusvesker, både i Norge og utland, er ofte lang. Og særlig Birkin-vesken fra Hermès er kjent for dette. Der kan venteliste på de ulike modellene være flere år!

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vil du logge inn før du fortsetter?

Det koster ingenting, men det hjelper oss med å tilby deg en bedre leseropplevelse.

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer