Moteuka i Paris:

Luksusmotehuset hylles for dette

The Simpsons var stjernene på catwalken i Paris.

PÅ CATWALKEN: Marge fra The Simpsons på catwalken for Balenciaga i Paris. FOTO: Balenciaga
PÅ CATWALKEN: Marge fra The Simpsons på catwalken for Balenciaga i Paris. FOTO: Balenciaga Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Det franske luksusmotehuset Balenciaga er ikke fremmed for å overraske, og visningen under moteuken i Paris var intet unntak.

Av internasjonal motepresse omtales den som både «merkelig», «absurd» og «irrasjonell», men hylles likefullt for sin originalitet og kreativitet. Her er hvorfor:

SPESIALEPISODE: En spesialepisode av The Simpsons ble laget eksklusivt for Balenciaga. FOTO: NTB
SPESIALEPISODE: En spesialepisode av The Simpsons ble laget eksklusivt for Balenciaga. FOTO: NTB Vis mer

Den røde løperen ble streamet live til gjestene på visningen. På den måten ble gjestene selv en del av visningen og vice versa. Og da modellene, blant dem norske Inti Wang som flere ganger tidligere har gått for motehuset, slapp til endte de opp sittende blant gjestene som gjester selv.

Så en ti minutter lang Simpsons-episode med de velkjente karakterene fra Springfield på den parisiske catwalken og med tegnede kjendiser som Kim Kardashian, Kanye West og Justin Bieber på første rad.

FØRSTE RAD: Kanye West og Kim Kardashian (t.h) som tegnede kjendiser i spesialepisoden av The Simpsons. FOTO: NTB
FØRSTE RAD: Kanye West og Kim Kardashian (t.h) som tegnede kjendiser i spesialepisoden av The Simpsons. FOTO: NTB Vis mer
RØD LØPER: Balenciaga viste sin nyeste kolleksjon i Paris. FOTO: NTB
RØD LØPER: Balenciaga viste sin nyeste kolleksjon i Paris. FOTO: NTB Vis mer

Redaktører, journalister og influensere hyllet alle det franske motehuset på sine respektiv sosiale medier. Den danske megainfluenseren Pernille Teisbæk kalte visningen «episk» på Instagram stories.

PÅ PLASS: Den russiske modellen Natalia Vodianova. FOTO: NTB
PÅ PLASS: Den russiske modellen Natalia Vodianova. FOTO: NTB Vis mer

Om Balenciagas kreative leder, Demna Gvasalia, skriver motekritiker Vanessa Friedman i The New York Times: «Han utfordrer stadig hva en motevisning kan være» med henvisning til forrige sesongers VR-opplevelse og dataspill da det franske motehuset skulle vise sine nyeste kolleksjoner under koronapandemien.

Medieviter: – På kornet

– Motevisningen som format rommer mye mer enn modeller som viser klær på catwalken, forklarer Synne Skjulstad.

Hun er medieviter og førsteamanuensis ved Westerdals, Høyskolen Kristiania.

– Formatet har vist seg å være svært tøyelig og gir motehus og designere mulighet for å skape en synlig konseptuell ramme rundt sitt arbeid. Det er viktig å huske på at motevisningen er et rikt og sammensatt format med stor spennvidde, sier hun.

IKON: Supermodell Naomi Campbell på plass på den røde løperen. FOTO: NTB
IKON: Supermodell Naomi Campbell på plass på den røde løperen. FOTO: NTB Vis mer

Skjulstad kalles Balenciagas visning interessant, og mener de tilfører «en eksplisitt blanding av medie-, kjendis- og populærkultur med performance, og det seriøse med det humoristiske på en måte som de behersker til fingerspissene».

MEDIEVITER: Synne Skjulstad kaller Balenciagas visning interessant. FOTO: Tove Sivertsen
MEDIEVITER: Synne Skjulstad kaller Balenciagas visning interessant. FOTO: Tove Sivertsen Vis mer

– Her går både kritikk og kommersiell strategi hånd i hånd, og kokes sammen i en konsentrert form som både utgjør en kulturanalyse og en reinspikka salgsstrategi på en og samme tid. Sånn sett tar de virkelig tidsånden på kornet her.

– Blikket snus på en snedig og humoristisk måte tilbake på motebransjen og dens publikum, og på motens forhold til den globale underholdningsindustrien. sier hun.

NORSK MODELL: Inti Wang har flere ganger tidligere gått for Balenciaga. FOTO: NTB
NORSK MODELL: Inti Wang har flere ganger tidligere gått for Balenciaga. FOTO: NTB Vis mer

MerchTainment

Det er ikke første gang Balenciaga har brukt mediekulturen i sin kommunikasjon på en måte som samtidig kritiserer og utnytter den, forklarer Skjulstad. Hun viser til paparazzi-estetikken det franske motehuset har benyttet seg av i sine kampanjer og det hun kaller click bait-estetikk som for eksempel luksusvesken med en prislapp på 18 000 kroner som var en ren kopi av den blå IKEA-posen. Nylig annonserte Balenciaga også et samarbeid med spillgigant Epic Games som omfatter digitale såkalte skins til karakterer i spillet Fortnite samt en fysisk kleskolleksjon.

Skjulstad kaller det MerchTainment.

– Ved å sette sammen begrepet merch, altså salgsvarer med entertainment settes forholdet mellom den kommersielle underholdningsindustrien og varene som selges på spissen.

– Ved å samtidig kritisere og omfavne samtidens mediekultur på en humoristisk og ironisk måte, tar de også brodden av mulig kritikk for deres knallharde kommersielle fremstøt på eksisterende medieplattformer slik som for eksempel dataspill, hvor de nå intenst jobber med å nå barn og unge.

MEKTIG: Vogue-redaktør Anna Wintour ble også tegnet til spesialepisoden av The Simpsons. FOTO: NTB
MEKTIG: Vogue-redaktør Anna Wintour ble også tegnet til spesialepisoden av The Simpsons. FOTO: NTB Vis mer

Hun tror grunnen til at motebransjen omfavner dette er fordi Balenciaga gir dem noe som inviterer til noe innbydende, men som samtidig er litt seigt å tygge på.

– Å bli skrevet om enten det er fordi man lanserer et produkt som er så merkelig at det fører til medieoppmerksomhet, slik Balenciaga gjorde med vesken som lignet en Ikea-bag og plattform-Crocs, eller gjennom en visning arrangert rundt en Simpsons-episode gjør at de skiller seg fra andre motehus. Ved å tørre å gjøre ting på overraskende måter viser Balenciaga igjen at de lager reglene selv og at de mer enn gjerne går sine egne veier, avslutter hun.

RAPPER: Cardi B er en selvskreven gjest på Balenciaga-visninger. FOTO: NTB
RAPPER: Cardi B er en selvskreven gjest på Balenciaga-visninger. FOTO: NTB Vis mer

Oppdag mer mote, livsstil og historier fra virkeligheten på KK.no

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer