Det franske luksusmotehuset Balenciaga er ikke fremmed for å overraske, og visningen under moteuken i Paris var intet unntak.
Av internasjonal motepresse omtales den som både «merkelig», «absurd» og «irrasjonell», men hylles likefullt for sin originalitet og kreativitet. Her er hvorfor:
Den røde løperen ble streamet live til gjestene på visningen. På den måten ble gjestene selv en del av visningen og vice versa. Og da modellene, blant dem norske Inti Wang som flere ganger tidligere har gått for motehuset, slapp til endte de opp sittende blant gjestene som gjester selv.
Så en ti minutter lang Simpsons-episode med de velkjente karakterene fra Springfield på den parisiske catwalken og med tegnede kjendiser som Kim Kardashian, Kanye West og Justin Bieber på første rad.
Redaktører, journalister og influensere hyllet alle det franske motehuset på sine respektiv sosiale medier. Den danske megainfluenseren Pernille Teisbæk kalte visningen «episk» på Instagram stories.
Om Balenciagas kreative leder, Demna Gvasalia, skriver motekritiker Vanessa Friedman i The New York Times: «Han utfordrer stadig hva en motevisning kan være» med henvisning til forrige sesongers VR-opplevelse og dataspill da det franske motehuset skulle vise sine nyeste kolleksjoner under koronapandemien.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
KK er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger