Ryktene har svirret, men nå er det bekreftet: Chanel kommer til Norge. Vi har altså klart å tiltrekke oss det franske motehuset som nærmest er definisjonen på luksusmote, og kan forvente at de slår seg ned i hovedstaden innen kort tid.
– Endelig, vil mange si. For det erkefranske motehuset er jo på mange måter det ultimate tegnet på luksus. Til tross for – eller nettopp på grunn av – de stive prisene, mener KKs mote- og skjønnhetsansvarlig, Ida Elise Einarsdottir.

Dette gir deg den ekstravagante feriestilen
– Skal ha ros
15 år etter den franske luksusgiganten Louis Vuitton, er det klart for like ikoniske Chanel å åpne norske dører.
Ifølge en pressemelding sendt ut av Chanels skandinaviske pressekontakt og omtalt av blant annet MinMote, skal Chanel-butikken gli fint inn i rekkene midt i Oslos beste shoppingdistrikt.
– Ryktene om Chanel sin første butikk i Norge har versert en stund, men nå er det altså bekreftet. Nærmest utenkelig for noen år siden, mener Einarsdottir.
Mange moteinteresserte har savnet luksusmotehusets tilstedeværelse her til lands, og kanskje også lurt på hvorfor merket ikke har sett ut til å ha hatt planer om å komme heller.
– Men nå er Oslo sentrum vokst frem som en shoppingdestinasjon som etterhvert kan måle seg med de øvrige skandinaviske storbyene. Det er mye takket være oppblomstringen til nettopp luksusbutikkene i symbiose med kontemporær skandinavisk og norsk mote, påpeker Einarsdottir.

Nå som ventetiden er over, blir Chanel-butikken etterhvert å finne i Nedre Slottsgate. Åpningsdatoen er satt til en gang neste sommer, og det blir den tredje butikken motehuset holder i Skandinavia.
Ifølge Einarsdottir, er det særlig to aktører som har bidratt til Oslos shoppingdistrikt.
– Her skal både den danske luksusgruppen Group88 og norske Promenaden ha ros, mener hun.
– For kundene betyr det gode shoppingmuligheter, samtidig som det selvsagt gjør Oslo mer ettertraktet for turister, sier Einarsdottir.

Slik styler du helhvitt i sommer
Luksus i godt lag
At det er attraktivt med adresse i handlegatene Nedre Slottsgate og Prinsens gate, er det ingen tvil om. Området har fått navnet Promenaden Fashion District. I nabolaget Chanel inntar, oser det så smått av luksus fra før, med ny Louis Vuitton-flagship og Hermès like ved. Jimmy Choo og Balenciaga er heller ikke mange skrittene unna. Det har også tidligere blitt annonsert at Dior er i ferd med å etablere seg.
Promenaden, som driver og utvikler området, har annonsert at de opplever stor etterspørsel fra eksklusiv mote som vil innta Oslo.
Og disse vil faktisk aller helst ligge i nærheten av hverandre.
– Dette viser at det norske markedet stadig blir mer attraktivt for internasjonale aktører innen luksussegmentet, har Anette Lund fra Promenaden uttalt til MinMote tidligere i år.

