HELENA RUBINSTEIN: Helena Rubinstein elsket både ekte og uekte juveler. De ekte ga hun gjerne bort til journalister i håp om å få publisitet. FOTO: NTB Scanpix /Produsenten
HELENA RUBINSTEIN: Helena Rubinstein elsket både ekte og uekte juveler. De ekte ga hun gjerne bort til journalister i håp om å få publisitet. FOTO: NTB Scanpix /Produsenten
Skjønnhet:

Madam Helena Rubinstein

Hun var liten av vekst, men fikk større innflytelse på skjønnhetsverdenen enn de fleste andre.

Helena Rubinstein er så mye mer enn navnet på et fint kosmetikkmerke. Hun var en pioner som startet sitt skjønnhetsimperium for 116 år siden, nærmere bestemt i 1902. Hun fikk etter hvert kallenavnet «The Empress of Beauty», nettopp på grunn av sin tilnærming til skjønnhet, sine innovasjoner og evne til å promotere og spre sine produkter over hele verden.

Alle som bruker skjønnhetsprodukter har noe å takke Madame Helena Rubinstein for. For visste du for eksempel at det er hun som står bak maskaraen slik vi bruker den i dag? Og at hun delte inn hudtypene i de kategoriene som vi fortsatt bruker? Hver morgen sto hun opp klokken seks og våknet opp med en ny idé. Selv i en alder av nærmere 90 år dro hun til andre verdensdeler for å promotere produkter, og for å finne ny inspirasjon.

Hun var liten av vekst, men fikk større innflytelse på skjønnhetsverdenen enn de fleste andre. På grunn av sin kløkt, jernvilje og arbeidsmoral har Helena Rubinstein vært først ute med mange innovasjoner vi drar nytte av den dag i dag. Hennes skapende ånd lever fortsatt, for helt siden hun gikk bort, har selskapet vært først ute på markedet med mange nyheter.

Når du leser historien om Helena Rubinstein, må du ha i bakhodet at hun levde i en tid da de fleste selskaper ble drevet og eid av menn. Kvinner hadde knapt nok stemmerett, og var ofte underkastet menn. Rubinstein reiste jorden rundt for å finne inspirasjon og ingredienser til sine produkter, noe som var svært uvanlig på den tiden, spesielt det å reise alene som kvinne.

LES OGSÅ: Et tilfeldig møte på gaten i London førte til et berømt parfymehus

Helena Rubinstein var kanskje liten av vekst, men fikk større innflytelse på skjønnhetsverdenen enn de fleste andre. FOTO: NTB Scanpix/ Produsentene
Helena Rubinstein var kanskje liten av vekst, men fikk større innflytelse på skjønnhetsverdenen enn de fleste andre. FOTO: NTB Scanpix/ Produsentene Vis mer

Hver kveld samlet moren døtrene sine for litt skjønnhetspleie

Helena Rubinstein ble født i 1872 i Krakow i Polen, og var eldst i en søskenflokk på åtte jenter. Moren var opptatt av at jentene skulle ta vare på seg selv og være attraktive for framtidige ektemenn. Hver kveld samlet hun derfor døtrene sine for litt skjønnhetspleie. De børstet håret hundre ganger slik at det ble glatt og blankt, og så fikk alle jentene litt krem på kinnene sine

Faren ønsket selvfølgelig det aller beste for sine døtre, så da den rebelske eldstedatteren forelsket seg i en student, falt det ikke i god jord hjemme. Faren hadde nemlig helt andre gifteplaner, noe Helena nektet å være med på. Som 22-åring gjennomførte hun derfor den nesten tre måneder lange båtreisen alene til Australia der hun hadde slektninger. I kofferten hadde hun med seg 12 krukker med krem som morens farmasøytvenn hadde laget. Vel framme i Melbourne begynte hun å jobbe i onkelens butikk. Porselenshuden hennes vakte oppsikt blant kundene, fordi den sto i sterk kontrast til deres solbrente og grove ansikter. De jobbet mye utendørs, og var av den grunn også sterkt preget av Australias klima med veldig sterk sol.

Stadig ble Helena spurt om huden sin, og hun skjønte at noe av hemmeligheten lå i krukkene med krem. Som den vordende forretningskvinnen hun var, spurte hun moren om oppskriften på kremen slik at hun kunne lage den selv.

Hver kveld etter arbeidstid mikset hun ingrediensene hun hadde tilgjengelig, og etter noen måneder introduserte hun kremen i teselskaper hun inviterte til. Kremen het «Valaze» som betyr «Gave fra himmelen» på ungarsk.

LES OGSÅ: Skjønnhetsgründerne Katherina og Silje har satset på egne forretningsideer

Kremen «Valaze» var starten på Helena Rubinsteins skjønnhetsimperium. FOTO: Produsentene
Kremen «Valaze» var starten på Helena Rubinsteins skjønnhetsimperium. FOTO: Produsentene Vis mer

Åpnet sin første skjønnhetssalong i 1902

Helena ble raskt flink til å reklamere for produktene. Blant annet var hun den første til å lage et arrangement i forbindelse med lanseringen av et produkt. Da hun åpnet sin første skjønnhetssalong i 1902, var det først og fremst for å reklamere for kremen. Det viste seg å være et smart trekk, for kun noen få uker etter åpningen av salongen fikk hun inn bestillinger på hele 15 000 krukker. Det var starten på det som skulle bli et eventyr av et skjønnhetsimperium.

Etter få år i Australia flyttet hun til Europa for å lære mer om hud av de fremste vitenskapsmennene på området. Det var også i den perioden hun oppdaget mote og kunst i alle former.

Da hun døde 1. april 1965 sies det at hun etterlot seg en av verdens vakreste kunstsamlinger med over 600 gjenstander. Helena ble ekstremt opptatt av estetikk, og for henne gikk kunst og skjønnhet hånd i hånd. Kremkrukkene var som små kunstverk og alltid vakre å se på. Ingrediensene skulle også være de mest utsøkte. Nettopp på grunn av hennes estetiske sans, lanserte hun makeup- og pudderdåser som var som smykker i seg selv. Og hennes institutter var ikke bare steder der du fikk ordnet huden, men vakre salonger der hun blandet mote, kunst og sminke i skjønn harmoni.

LES OGSÅ: Her er jentene som vil leie ut klærne dine

Tusenvis av kvinner lærte alt om skjønnhetsrutiner av Helena selv eller av hennes team. FOTO: NTB Scanpix/ Produsentene
Tusenvis av kvinner lærte alt om skjønnhetsrutiner av Helena selv eller av hennes team. FOTO: NTB Scanpix/ Produsentene Vis mer

Startet skjønnhetsklasser for kvinner

Helena startet skjønnhetsklasser der kvinner kunne lære hvordan å pleie huden sin, sminke seg, spise riktig og trimme slik at de kunne fortsette med rutinene etter et besøk i salongen. Hun mente at skjønnhet var en makt som var gitt til kvinnen, og som kvinnen kunne bruke for å oppnå det hun ville.

Helena Rubinstein ga også flere tusen kvinner muligheten til å tjene sine egne penger gjennom sine forretninger.

Hun var alltid kledd i haute couture. Selv da hun jobbet på laboratoriet og hadde på sin hvite lab-frakk, var hun alltid fullt sminket og pyntet med store smykker.

I en alder av 90 år sto hun fortsatt øverst på listen av inviterte som skulle sitte på første rad under de eksklusive motevisningene til designere som Chanel og Balenciaga i Paris. Helena elsket å bruke uekte smykkesteiner som hun blandet sammen med sine ekte opaler, smaragder og rubiner. De ekte kunne hun derimot finne på å gi bort til en journalist i håp om å få skrevet noe pent om seg. Hun beskrives som både genial, visjonær, sjenerøs, oppfinnsom, humoristisk og sjarmerende, men også autoritær, krevende, egoistisk og tyrannisk.

LES OGSÅ: Nå selger hun amerikansk skjønnhetsprodukter til norske kvinner

Madam Rubinstein så ingen grunn til å ikke pynte seg når hun jobbet på laboratoriet. FOTO: NTB Scanpix / Produsentene
Madam Rubinstein så ingen grunn til å ikke pynte seg når hun jobbet på laboratoriet. FOTO: NTB Scanpix / Produsentene Vis mer

Erklærte krig ved å male døren på salongen sin rød

Vi kan ikke snakke om Helena Rubinstein uten å nevne Elizabeth Arden. Selv om de to skjønnhetsdronningene regjerte side om side på Manhattan i 50 år, traff de hverandre egentlig aldri. Damene var født omtrent samtidig, de var begge innvandrere, startet med ingenting og klatret på den sosiale stigen raskere enn noen andre.

Om de skulle befinne seg i samme rom, var det alltid noen som måtte sørge for å holde de to damene atskilt for å unngå en skikkelig krangel. Arden var der først med sin salong i 1910, og da Rubinstein med pressetekke entret Manhattan, svarte Arden med å bli territorial. Hun erklærte krig ved å male døren på salongen sin rød. Damene nevnte hverandre aldri ved navn, men kalte hverandre «hun andre». De hermet etter hverandre, gjorde alt for å toppe den andre og stjal hverandres ansatte. Arden hyrte til og med Rubinsteins eksmann.

Da Rubinstein giftet seg til en prinsessetittel, gikk det ikke lange tiden før Arden giftet seg til en tilsvarende tittel. Da Arden lanserte bestselgerduften «Blue Grass», jobbet Rubinstein på overtid for å lansere «Heaven Sent». For å toppe sin største fiende annonserte hun duften ved å slippe 500 ballonger fra taket på et populært varehus.

Parfymen «Heaven Sent» ble laget fordi Elizabeth Arden lanserte duften «Blue Grass». Den kom i fast form og var vakkert dekorert. FOTO: Produsenten
Parfymen «Heaven Sent» ble laget fordi Elizabeth Arden lanserte duften «Blue Grass». Den kom i fast form og var vakkert dekorert. FOTO: Produsenten Vis mer

Da Rubinstein døde 92 år gammel, sies det at Arden var veldig lei seg, men triumferende på samme tid. Og bare 18 måneder etter at kvinnen som hadde gitt næring til hennes egen kreativitet og konkurranseinstinkt var borte, døde Elizabeth Arden selv. Kappløpet mellom disse to rivalene var starten på den moderne skjønnhetsindustrien. Og mye takket være deres enorme hig etter å være størst og først, ser dagens hudpleie og makeup ut som den gjør.

LES OGSÅ: For tre år siden flyttet Linda Johansen hjem til foreldrene sine. Hun var blakk – og fullstendig utslitt

Kilder: «Madame Avantgarde Helena Rubinstein» av Cherche Midi, «Helena Rubinstein, The woman who invented Beauty» av Michèle Fitoussi og L'Oréal Luxe.

Til forsiden