Skjønnhetstrend:

Madeleine (26) ville fjerne fregnene sine

– Jeg tror vi rett og slett er lei et filtrert liv.

REDIGERT VIRKELIGHET: Influenser Madeleine Pedersen tror vi er lei av det «perfekte». FOTO: INSTAGRAM @MADELEINEPEDERSENN

REDIGERT VIRKELIGHET: Influenser Madeleine Pedersen tror vi er lei av det «perfekte». FOTO: INSTAGRAM @MADELEINEPEDERSENN

Vis mer
Publisert

Det er en stund siden retusjerte bilder på sosiale medier var normalen. Nå er det unntaket heller enn regelen. For trenden går i en helt annen retning. Nå viser skjønnhetsinfluenserne både hyperpigmentering, uren hud, kviser, arr og annet de tidligere gjerne skjulte.

Influenser Madeleine Pedersen (26) fra Moss har over 90 000 følgere på Instagram. Hun forteller til KK at beautyinfluenser-landskapet har endret seg til det bedre de siste par årene.

– Man ser det går i riktig retning, noe som gjør meg veldig glad. Før var det viktig å vise det perfekte liv, det perfekte alt.

– Søker det ekte

Nylig uttalte hun seg til BBC om den mye omtalte lovendringen i Norge som krever at all reklame med retusjerte kropper skal merkes. Det gjelder også influensere. 26-åringen forteller til BBC at hun tror vedtaket vil føre til at influenserne tenker som om to ganger før de redigerer bilder.

– De vil være for flaue til å innrømme det, så de vil redigere mindre. Og det bør de.

UTEN FILTER: Den London-baserte makeupartisten Sasha Louise Pallari deler ekte bilder med sin nesten 40 000 følgere. Hun er også skaperen av hashtaggen #FILTERDROP. FOTO: INSTAGRAM @SASHALOUISEPALLARI
UTEN FILTER: Den London-baserte makeupartisten Sasha Louise Pallari deler ekte bilder med sin nesten 40 000 følgere. Hun er også skaperen av hashtaggen #FILTERDROP. FOTO: INSTAGRAM @SASHALOUISEPALLARI Vis mer

Det at også store beautyinfluensere hiver seg på trenden tror hun kan være med på å skape en slags presedens i bransjen.

– Det hjelper at profiler bruker stemmen sin og viser det uperfekte, men ekte bildet av hvordan kroppen og livet er.

Effekten, mener hun, er at disse kan påvirke følgerne sine ved å oppfordre til å vise «komplekser», og å sende en beskjed om at man er god nok som man er.

– Jeg tror vi rett og slett er lei et filtrert liv, og søker etter det ekte som vi kan kjenne oss igjen i. Man får faktisk en bedre relasjon til følgerne sine på den måten. Det er fint at folk endelig forstår det.

BITT AV BASILLEN: Influenser Madeleine Pedersen ville på et tidspunkt fjerne fregnene sine. Nå elsker hun de. FOTO: INSTAGRAM @MADELEINEPEDERSENN

BITT AV BASILLEN: Influenser Madeleine Pedersen ville på et tidspunkt fjerne fregnene sine. Nå elsker hun de. FOTO: INSTAGRAM @MADELEINEPEDERSENN

Vis mer

Ville fjerne fregnene

– Jeg har glattet ut huden min så mye at jeg til slutt ble blind på hvor mye jeg redigerte den. På et tidspunkt ønsket jeg å fjerne fregnene mine i håp om at huden skulle se jevnere ut slik som «alle» andre sin.

– Det er heldigvis mange år siden, og i dag elsker jeg fregnene mine, forteller hun.

Madeleine er født med microtia og mangler øre på høyre side. Hun tror det har hjulpet henne å være født annerledes, og at det gjør det vanskeligere å skjule arr og ulikheter.

– Så at det mer naturlige nå er blitt mer populært gjør meg helt klart litt ekstra glad.

Den Oslo-baserte modellen og miljøarbeideren Uzoma Nkeiruka Lovlin Ifejilika har hudsykdommen vitiligo.

Trigget av korona

Hun tror tendensen er noe mer enn en trend, og håper den er kommet for å bli. Koronakrisen tror hun kan ha forsterket det hele – både på godt og på vondt.

– Har man lagt på seg noen kilo har du de som skammer seg og som tar i bruk apper for å redigere seg selv tynnere, men også de som stolt viser frem de ekstra kiloene. Eller har man fått uren hud med kviser vil noen ønske å retusjere det bort mens noen vil vise det andre vil skjule. De hylles gjerne for å vise frem huden slik den er med både akne og arr.

– Skjønnhetsinfluensere sminker seg nå for å fremheve urenheter. Det tror jeg er noe vi trenger, spesielt nå under den globale krisen. Folk som gir faen og er ekte.

INFLUENCER: Oyintofe Oduyingbo kaller seg «hud-realist» og skinfluenser. FOTO: INSTAGRAM @OYINTOFE.O

INFLUENCER: Oyintofe Oduyingbo kaller seg «hud-realist» og skinfluenser. FOTO: INSTAGRAM @OYINTOFE.O

Vis mer

– Ikke lenger like «blendet»

Skjønnhetsekspert og influenser Silvany Bricen mener sosiale medier har gitt flere muligheten til å ytre seg. Det har ført til et større utvalg influensere å følge, også på mikro- og nanonivå, sier hun.

Bricen, som sammen med Hedda Brodtkorb står bak podkasten Hey Babe, tror samfunnet er i endring, men understreker viktigheten av at vi fortsatt fremmer mangfold når det kommer til både kropp og utseende.

– Etter medienes fokus på saker som viser kjendisenes kosmetiske operasjoner er vi nok ikke lenger like «blendet» av det polerte skjønnhetsidealet. Det norske idealet har uansett vært mer girl next door enn det har vært prom queen, sier hun.

SKJØNNHETSEKSPERT: Silvany Bricen mener skjønnhet er individuelt. Derfor må idealet være det også. FOTO: PRIVAT
SKJØNNHETSEKSPERT: Silvany Bricen mener skjønnhet er individuelt. Derfor må idealet være det også. FOTO: PRIVAT Vis mer

Mener skjønnhet er individuelt

Men helt usminket og nakent tror hun imidlertid ikke det blir. Kanskje aldri.

– Vi som forbrukere liker jo å bli inspirert til å leke oss med utseende – og å drømme.

– Selv har jeg alltid likt det naturlige, men jeg vil også å se fantastisk styling og sminke. Jeg personlig blir nok mest påvirket av den kontakten jeg har med følgerne mine som deler utfordringer og problemer når det kommer til hud og hår. Å se så mange med forskjellige etniske opphav er noe jeg blir rørt av. Skjønnhet er så individuelt. Det må idealet også være.

– Mer enn en trend

Bricen tror koronakrisen har endret skjønnhetsidealet i retning mer naturlig.

– Rutinene skal være enkle, og vi har fått et helsefokus vi ikke hadde tidligere. På den måten har krisen har samlet oss, og lært oss at inkludering er det som gjelder.

Det er i følge henne kommet for å bli.

– Dette er noe mer enn en trend. Det er tendensen som hele samfunnet nå går mot. Sterke stemmer og personligheter er blitt inkludert i skjønnhetsidealet, ikke bare det ytre. Det er bra.

Beautyinfluenser og journalist Chioma Anugweje deler sminkevideoer med sine over 10 000 følgere på Instagram.

– Nytter ikke med retusjerte ansikter

Skjønnhetsekspert og makeupartist Tone Skipa husker de første beautyinfluenserne. De brukte filtre i stor skala både fordi det var gøy å «pøse på» og vise seg frem, men også fordi mange ønsket å skjule for eksempel uren hud, forteller hun til KK.

– Og selv om mange fortsatt bruker mye makeup så er uttrykket langt mer transparent og gjennomskinnelig nå.

SER EN ENDRING: Skjønnhetsekspert og makeupartist Tone Skipa mener beautyinfluencere er mer upolerte og transparente nå enn før. FOTO: PRIVAT
SER EN ENDRING: Skjønnhetsekspert og makeupartist Tone Skipa mener beautyinfluencere er mer upolerte og transparente nå enn før. FOTO: PRIVAT Vis mer

Hun tror sminkevideoer på henholdsvis IGTV, Reels og YouTube er hovedgrunnen til at de fleste beautyinfluencere er mer upolerte og transparente nå enn før.

– Ofte starter disse videoene nettopp med et nakent ansikt, og det er blitt viktig å vise både før- og etterbilder. Da nytter det jo ikke med retusjerte ansikter.

Hun tror også at influenserne lytter til følgerne sine og hva de vil ha.

– Og selv om de vil ha inspirasjon og noe å strekke seg etter, så må det være av den realistiske sorten. I tillegg har influenserne fått mer kunnskap, og mange er opptatt av å fremme mer «grønne» verdier. Da er ikke polerte bilder like heldig. Internasjonale trender som no makeup-makeup og makeupprodusenter med sine Instagram-vennlige produkter tror jeg også påvirker.

– Påvirker hele bransjen

Hun hyller influenserne for å vise både hyperpigmentering, porer, skjoldete hud, skjeve bryn, rosacea og andre ujevnheter.

– Det er jo slik vi alle er, og de er forbilder ikke bare for forbrukere, men også for andre influensere. Det har også vist seg å være gull for leverandørene, så det påvirker jo helt klart hele bransjen.

Selv er hun det hun kaller en voksen influenser med overvekt av voksne følgere.

– De vil ha ekte tips og råd. Det får de, men etter 25 år med foto og lyssetting gir jeg meg selv noen flatterende fordeler altså.

AKNE: Den svenske influenceren Sofia Grahn deler åpent og ærlig med sine nesten 100 000 følgere på Instagram. FOTO: ISOFIAGRAHN
AKNE: Den svenske influenceren Sofia Grahn deler åpent og ærlig med sine nesten 100 000 følgere på Instagram. FOTO: ISOFIAGRAHN Vis mer

Historien gjentar seg

Makeupartisten tror koronakrisen har gjort oss mer jordnære og realistiske. Det smitter over på skjønnhetsidealet, sier hun.

– Historien gjentar seg. I oppgangstider kan vi koste på oss å være litt gærne og polerte, mens i nedgangstider trenger vi å «jorde» oss litt. 20- og 30-tallet, samt 80- og 90-tallet er gode eksempler på det. Det har jo heller ikke vært anledninger til de store festene der man higer etter et «perfekt» ytre. Dessuten er vi blitt vant med kameraene på Teams, der målet har vært å se representativ ut heller enn helt perfekt.

Oppdag mer mote, livsstil og historier fra virkeligheten på KK.no

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer