TRAVEL ARBEIDSDAG: De første ukene klippet Maja og Emelie 12 timer daglig fordi det var så mange som ville benytte seg av tilbudet. FOTO: Privat
TRAVEL ARBEIDSDAG: De første ukene klippet Maja og Emelie 12 timer daglig fordi det var så mange som ville benytte seg av tilbudet. FOTO: Privat Vis mer

Frisør på hjul

Maja og Emelie har frisørsalongen sin i bilen

- Mange kommer seg jo ikke ut av huset av ulike årsaker - så da drar vi til dem.

Hverdagen til 27 år gamle Maja og Emelie fra Verdal består stort sett av å ta med alt de trenger av utstyr inn i en bil, kjøre hjem til kunder og gjøre de fine på håret akkurat der de er. Denne ideen kom de på etter at begge var ferdig med lærlingtiden, og kjente på lysten etter å gutse og starte opp noe helt eget innen det de er lidenskapelig opptatt av - nemlig hår.

- Jeg og Maja til sammen er en bombe. Vi har alltid hoppet rett ut i ting, og har aldri vært redd. For noen år siden bestemte vi oss for at frisørutdanningen måtte gjøres på ordentlig for å oppnå det vi ville. Utdanningen gjennomførte vi, og etter mye om og men i en periode bestemte vi oss på ordentlig - vi skulle satse. Det sier Emelie Holmdahl-Skjerve til KK.

Jentene startet «Capillum Frisørbiler» helt fra grunnen av. Det sa pang fra dag én - selv om de ikke hadde hatt mulighet til å reklamere noe særlig for det på forhånd, da de begge jobbet på andre frisørsalonger.

- Vi åpnet bedriften, og det tok faktisk helt av med en gang. De første ukene klippet vi 12 timer daglig fordi det var så mange som ville benytte seg av tilbudet. Det føltes utrolig godt å tilby noe helt eget som det åpenbart var behov for. Vi bor jo på en veldig liten plass i Trøndelag, men vi får likevel forespørsler fra alle kanter, også i Oslo-området, forteller Maja Røstad.

Noe eget

- Hvorfor valgte dere å gå for akkurat en frisørbil?

- Vi tenkte først og fremst på de kundene som ikke får kjenne på den behandlingen som de som kommer til salongen får. Mange kommer seg jo ikke ut av huset av ulike årsaker - som både fysisk og psykisk sykdom. Andre har kanskje ikke tid til å gå til frisøren, så for å være her for alle tenkte vi at vi selv burde være fleksible.

Konseptet og hovedfokuset til «Capillum» er altså at de skal kjøre ut til kundene, og allerede nå har de fått både faste kunder og faste avtaler med ulike bedrifter og helsetun.

- Det fungerer veldig greit. Helt i starten var det selvfølgelig litt utfordrende med tanke på å for eksempel få med seg alt utstyr på en enkel måte, men nå har vi fått en rutine på det, sier Emelie.

Setter pris på omsorgen

Ved siden av at selve frisørjobben er god og nytenkende, har jentene fått aller mest skryt for omsorgen de gir til dem som trenger det.

- Vi merker at mange setter ordentlig pris på tjenesten vår. Spesielt den mødregenerasjonen som har foreldre på gamlehjem. De synes det er så fint at de eldre får være like fine på håret nå som de har vært før, sier Maja som setter stor pris på rosen de får, og håper de får utvide tilbudet til flere byer etterhvert.

- Nå har vi holdt på i cirka en måned, og vi krysser fingrene for både flere ansatte og større områder etter en stund.

Et fåtall av lignende tjenester

Gründeransvarlig i NHO, Magnvor Lunåshaug, sier til KK at av 8000 frisører i Norge er det kun et fåtall som driver med frisering hjemme hos folk, tar oppdrag på sykehjem og hjelper særlig eldre som har problemer med å ta seg frem til en frisørsalong.

- De som tilbyr denne tjenesten har ofte utfordringer med lønnsomhet, og da kan det være en fordel å være godt kjent i lokalmiljøet. Samtlige kommuner i Norge har som strategi at folk skal bo så lenge hjemme som mulig før de kommer på sykehjem. Alle tjenester som kan bidra til dette, vil ha en betydelig oppside og er viktige for arbeidsmarkedet i Norge. Disse bedriftenes samarbeid med kommuner er derfor meget spennende, sier Lunåshaug.

Svak lønnsomhet i oppstarten

- Hva mener du kreves av folk som skaper egne arbeidsplasser som dette?

- De bør være løsningsorienterte og realistiske i forhold til at det er tidkrevende å utvikle en nyetablert bedrift i et nytt marked. Forbered deg på lange dager og svak lønnsomhet i oppstarten. Bruk nettverk, søk allianser, og vær villig til å investere i stadig forbedring av digitale løsninger. Sett deg inn i gjeldende lover og regler. Vær miljøbevisst, bidra til å løse utenforskap og vis sosialt engasjement.

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: