Brukte klær

- Målet er at vintage skal bli førstevalget

Moteprofilene har startet en ny gjenbruksplattform.

BRUKTE KLÆR: Denne trioen vil gjøre det mindre overveldende å velge brukt. FOTO: Privat.
BRUKTE KLÆR: Denne trioen vil gjøre det mindre overveldende å velge brukt. FOTO: Privat. Vis mer
Publisert

En grønn bølge skyller over motebransjen om dagen. Eller kanskje er det et faktisk skifte i hvordan vi både kjøper, bruker og behandler klær?

Det er lov å håpe i alle fall. For spør vi ekspertene er de enige: Overproduksjonen må ned, og det samme må forbruket vårt.

KVINNER OG KRONER: Forbrukerøkonom i Storebrand, Cecilie Tvetenstrand, og KK-redaktør Ingeborg Heldal hjelper deg å ta gode økonomiske valg i hverdagen. Kvinner og kroner er et samarbeid mellom KK og Storebrand. Video: Storebrand Vis mer

Vi må kjøpe mindre – men også riktigere.

Men det kan være lettere sagt enn gjort i en jungel av brukt, second hand og vintage.

Det vil denne trioen gjøre noe med.

- Jeg vil jo si at vi nok er over gjennomsnittet opptatt av vintage og second hand, sier Erica Mathiesen (39).

Sammen med Anette Ousdal (36) og Caroline Skjelbred (38) står hun bak nylanserte The Edited som er en kuratert nettbutikk og markedsplass for second hand og vintage.

- Vi er alle vintage-samlere, og har hatt det som hobby store deler av livet, sier Erica.

- De siste årene er preloved blitt en stor del av vår jobbhverdag og livsstil, forteller hun.

Det begynte som det så ofte gjør; som en drøm. Og etter hvert ble drømmen realitet.

- Det at vi har et trent øye for hva som er god vintage er til vår fordel, sier Erica.

SE MIN KJOLE: Gjenbruksprofil Ada Martini Strøm i kjole fra The Edited. FOTO: Privat.
SE MIN KJOLE: Gjenbruksprofil Ada Martini Strøm i kjole fra The Edited. FOTO: Privat. Vis mer

Alle tre har lang erfaring fra motebransjen, og nå ønsker de å guide deg til sesongens trender på den nylanserte moteplattformen.

- Vi vil vise moteinnhold som inspirerer, og målet er jo at det å kjøpe vintage skal bli førstevalget for folk, sier Anette.

Tanken bak er at det skal bli lettere å handle vintage. Det vil de gjøre ved å ha små og mer kuraterte drop. Trioen har også utviklet en markedsplass for kjøp og salg av brukte klær.

- Her er målet å bidra til en sirkulær økonomi samtidig som man får klær eller penger uten at noe nytt er produsert.

- Er vi klare for å handle på denne måten, da?

- Ja, det tror vi. I disse dager er verden i stor endring, og vi er alle klar over at noe må gjøres. Klesbransjen har stått i fokus som en av verstingene. Vi er klare til å tenke annerledes og å gå nye veier. Det å kunne kjøpe trendbaserte plagg med god samvittighet er det vi bygger plattformen vår rundt. Og hvis du skulle gå lei, ja da kan du selge klærne dine igjen gjennom oss.

For stadig flere nordmenn kjøper brukt, og rekordmange kjøper nå brukte klær.

En fersk undersøkelse utført av YouGov for Forbrukerrådet viser at to tredeler av oss kjøper brukte julegaver for å spare penger.

- Det er spennende å følge med på den økende interessen for vintage og brukt, og det at second hand nå begynner å bli en integrert del av motebransjen. Noen kjøper for å finne noe helt unikt, andre vil gjøre gode kupp, noen shopper kanskje brukt av miljøhensyn. Uansett hva som driver en til å handle brukt heier vi på det, sier Erica.

Det er bare ett problem, nemlig momsen.

For også brukte varer er underlagt moms.

Det betyr dobbelt moms ettersom det allerede er betalt moms for disse varene.

Gjenbruksaktører har klaget sin nød, og nå ber også Forbrukerrådet om at den beryktede momsen på bruktkjøp fjernes.

Inger Lise Blyverket i Forbrukerrådet vil ha slutt på moms på brukt. FOTO: John Trygve Tollefsen
Inger Lise Blyverket i Forbrukerrådet vil ha slutt på moms på brukt. FOTO: John Trygve Tollefsen Vis mer

Caroline, Anette og Erica synes det er frustrerende at det er moms på brukte klær, og også de mener denne må kuttes.

- Hvis politikerne mener alvor med å bidra til det grønne skiftet, så bør det være en prioritet å kutte moms på brukt. At brukte klær kan selges momsfritt gjør at varene kan selges billigere som igjen er et godt insentiv til å inspirere til å handle brukt.

For mange synes brukt fortsatt er for dyrt. Og strammere økonomi hjelper ikke på.

- Vi har prøvd å legge oss på linje med andre merker i midtsjiktet prismessig som selger masseproduserte trendvarer. Når det er sagt så bruker vi enormt mye tid og ressurser på å finne produktene. Vi legger virkelig sjelen vår i dette.

- Det koster, men vi gjør vårt ytterste for at forskjellen ikke skal være så stor mellom oss og andre aktører i denne bransjen.

SHOPPING: Vi må endre hvordan vi handler. Men er vi klare for det? FOTO: NTB.
SHOPPING: Vi må endre hvordan vi handler. Men er vi klare for det? FOTO: NTB. Vis mer

Trioen er ikke alene om beinet. Men det er visstnok en styrke mer enn noe annet.

- Vi ser ikke på andre gjenbruksaktører som konkurrenter, men heller som samarbeidsaktører i bransjen. Sammen kan vi bygge et helt nytt kjøpsmarked. Vi heier på hverandre, og jo flere som vil det samme jo større endringer kan vi få til.

Det er nokså mange der ute etterhvert.

For stadig flere klesaktører satser på egne gjenbruksplattformer. Mens eksempelvis Tise og The Edited kuraterer et utvalg av ulike merker, satser aktører som H&M, Ganni og Zara på egne løsninger og plattformer for kjøp og salg av brukte klær.

For de vil jo selvsagt ha sin bit av kaka.

Og det kan være positivt, mener Framtiden i våre hender-leder Anja Bakken Riise.

- Det viktigste vi gjør for å redusere avtrykket fra klesforbruket vårt, er å redusere mengdene nye klær som settes på markedet, sa Riise til KK nå nylig.

Anja Bakken Riise er leder i Framtiden i våre hender. FOTO: Renate Madsen.
Anja Bakken Riise er leder i Framtiden i våre hender. FOTO: Renate Madsen. Vis mer

– Derfor er det bra å øke brukstiden på allerede produserte plagg, og sånn sett vil vi generelt være positive til initiativer som fremmer nettopp gjenbruk fremfor nykjøp.

Men det er med et forbehold, sier Riise.

- Når kleskjedene bruker gjenbruk som insentiv for at du og jeg skal kjøpe atter nye plagg gjennom rabattkuponger, så ligner det mer på grønnvasking av egen forretningsmodell enn noe annet.

Oppdag mer mote, livsstil og historier fra virkeligheten på KK.no

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet