Rekordmange har skaffet seg kjæledyr under koronapandemien. Det vet moteverdenen å utnytte.
Nå lanserer stadig flere designere, merker, motehus og kjedebutikker kleskolleksjoner for «menneskets beste venn».
Det er potensielt problematisk, sier dyrevernorganisasjoner til KK.

PÅ FILM: Også på film har kjæledyr vært linket med mote. Her fra filmen «Lovlig blond». FOTO: MOVIESTORE/REX NTB
Dyr på moten
Versace, Thom Browne og high street-kjeden Arket har alle lansert egne kleskolleksjoner for kjæledyrene våre.
Luksusnettgigant Ssense har gjort eksklusive designersamarbeid med navn som Marine Serre, og det amerikanske motemerket Badgley Mischa annonserte nå at også de vil lage en egen kolleksjon for Fido. Den skal dessuten utvides med en bryllupskolleksjon slik at din firbente venn kan matche deg på den store dagen.

Mayli lekte utenfor hytta, da eieren plutselig hørte en ekkel hveselyd
Kjæledyr i moten er ikke noe nytt. Familiedyr har lenge dukket opp på både catwalken, i motemagasiner og i motekampanjer. De er også blitt big business på sosiale medier, nærmest for influencere å regne, med egne kontoer – noen med millioner av følgere.

– Må passe på at dyr ikke må lide for menneskers estetikk
– Noen bruker klær til familiedyr ut i fra praktiske funksjoner - som varme til korthårede hunder, for eksempel. Det er viktig at klær til dyr ikke hindrer dem i naturlig adferd eller er ubehagelige, sier veterinær Siri Martinsen, leder for NOAH - for dyrs rettigheter til KK.

Hun mener klær som er fra et pynte- og ikke nytteperspektiv i utgangspunktet er unødig for dyret, og dermed ikke må hemme dyret i bevegelse, kommunikasjon med andre dyr og så videre.

Åsne startet hundebarnehage under pandemien
– Moteklær for dyr har nok lite med dyret å gjøre, og er mest et uttrykk for at eier vil pynte opp - og familedyret inkluderes i «stylingen». Jeg ser på slik mote som annen mote; noe mennesker gjør for seg selv. Man må bare passe på at ikke dyr må lide for menneskers estetikk - enten det handler om klær eller andre forhold.
– Man kler jo ikke opp en hund for hundens skyld, med mindre det er funksjonelle klær. Man gjør det for sin egen del, sier Martinsen.

– Smart markedsføring
Også Kaja Rignes Efskind, kommunikasjonsrådgiver i Dyrevernalliansen, forteller til KK at de har merket seg trenden med klær til kjæledyr.
– Det har blitt stadig mer populært med klær til familiedyret. At det har økt mye det siste året kan nok ha sammenheng med at mange har hatt mer tid i hjemmet, og dermed har flere skaffet seg dyr.

Så mye koster hunden deg … egentlig
Hun kaller det for «smart markedsføring» fra merkevarenes side.
– Vi har lagt merke til at stadig flere større merkevarer har lansert slike plagg. Ved å utvide kolleksjonen til å også inkludere klær til målgruppen sine dyr får de solgt flere produkter.

– En større og viktigere plass i eiernes liv
Efskind mener det er fint at det har blitt mer allment akseptert å kle på hunder, det kalde klimaet her tatt i betraktning. Men hun mener det er viktig at klærne først og fremst er til det beste for hunden, og ikke noe som blir brukt for å fremheve eieren.

Sammenligner designerveske med søppelpose
– Dyr med funksjonelle klær er det ikke noe galt med, tvert i mot. Men klær som hemmer varmeregulering, naturlige bevegelser og adferd er ikke bra.

Hun kaller det en «positiv utvikling på mange måter» hvor den økte interessen for klær til familiedyr gjenspeiler at vi investerer mer i kjæledyrene våre. Ifølge Efskind kan det virke som om familiedyrene har en større og viktigere plass i eiernes liv enn før.
– Og er du veldig glad i dyret ditt, så kan det kanskje hjelpe litt å tenke på at akkurat som barn, så har dyrene litt andre behov enn oss voksne. For dem er det viktigst at eventuell påkledning er behagelig og funksjonell. Hvis du i tillegg synes klærne er søte og kule er det ikke noe problem. Men du bør aldri kle på dyrene noe som er ubehagelig for dem eller hemmer muligheten for fri bevegelse.

Det unike vennskapet mellom Andreas og andungen tar av på nettet!
La hunden få være hund
Hundeekspert Geir Marring sier til KK at måten å ha kjæledyr på har forandret seg.
– Mange skaffer seg et kjæledyr i mangelen på det å ha noen å være glad i.
Også familiedyrene lever annerledes nå enn for bare noen tiår siden, mener han. Nå bor kjæledyrene våre hjemme i stua, i sengen og er en integrert del av familien.
Marring har sett trenden med klær til hunder komme for mange år siden. Han mener det ikke er noe galt i å ha hund på en litt annen måte, men setter spørsmålstegn ved hvor overdådig det skal være. Klær til hunder, mener han, må aldri gå utover hundens handlingsfrihet.
– Så lenge hunden får være hund, at den får løpe, leke og ha det gøy, så synes jeg det er greit. Klær som menneskeliggjør hunden er en annen ting, og med en gang vi setter sperrer for det å kunne være et dyr så er det etter min mening dyrevernmessig ikke ok.
– Husk at hunden ikke kan si: «Nei, nå går det for langt».

- Jeg brenner for gatehundene i Tyrkia fordi jeg vet hvordan det er å være alene og forlatt
– Ingen menneskerett å ha hund
Han synes likevel man skal være forsiktige med å dømme andre.
– Vi er forskjellige, og respekten for mennesker må også være tilstede. Vi må akseptere at folk har dyr på ulike måter.
Marring minner imidlertid om at dyrenes velferd alltid må komme først, og at det ikke er noen menneskerett å ha hund.
– Du anskaffer den for at den skal berike din, men også dyrets hverdag.