<strong>INSTAGRAM-KJENDISER:</strong> Manuela Kjeilen og Jørgine Vasstrand Haagensen har blitt superstjerner på Instagram.  Foto: Manuela Kjeilen/Håkon Sundbø Ab
INSTAGRAM-KJENDISER: Manuela Kjeilen og Jørgine Vasstrand Haagensen har blitt superstjerner på Instagram. Foto: Manuela Kjeilen/Håkon Sundbø Ab Vis mer

Instagramsuksess

Manuela (46) og Jørgine (25) er superkjendiser på Instagram

– Det er helt vilt. Jeg blir gjenkjent i New York, London og Paris.

Publisert
Sist oppdatert

HENNE.NO: En fem minutters «scrollepause» ved mobiltelefonen på bussholdeplassen. Kaker med  glasur, en spretten rumpe og en blomstervase dandert med friske blomster. Lik, lik, lik. 

Slik holder vi på - i alle fall mange av oss. 

Over én million nordmenn er på bildedelingstjenesten Instagram. Og selv om de fleste av oss har venner og kjente som «følgere», er det noen som opplever å få mange tusen som følger med på hva slags bilder som legges ut. 

En av de virkelig populære Instadronningene – i verdenssammenheng, er faktisk norsk, dog bosatt i Sverige, og heter Manuela Kjeilen (46), med profilen @passionforbaking.

Mer enn 1,1 millioner følger de sukkersøte fristelsene hun legger ut på Instagram – og hver dag får hun nesten 1 500 nye følgere.

LES OGSÅ: Hva skjer med din digitale arv når du dør? 

<strong>INSTADRONNING:</strong> Manuela er en av verdens største Instagram-kjendiser.  Foto: Manuela Kjeilen
INSTADRONNING: Manuela er en av verdens største Instagram-kjendiser. Foto: Manuela Kjeilen Vis mer

– Det er helt vilt. Jeg blir gjenkjent i New York, London og Paris. Det var også ganske crazy å se store plakater med bilde av meg selv henge langs veiene i Dubai, da jeg nylig besøkte en internasjonal bokmesse der. 

For i og med at mellom 40 000 og 50 000 mennesker også besøker bloggen hennes daglig for å sjekke ut oppskrifter og fristende foto av bakverk, får hun også mulighet til å gi ut bøker. 

I løpet av fire år har det blitt ni bakebøker – som er oversatt til flere språk. 

Manuela lanserte sitt første blogginnlegg 8. mars 2010. Hun postet sitt første bilde på Instagram i august 2012, men det var ikke før på vårparten i 2013 at hun virkelig skjønte hva Instagram handlet om. 

Manuela bruker all arbeidstiden sin og det meste av fritiden på bloggen og aktiviteter relatert til den.  

– Utarbeidelse av oppskrifter og arbeidet på kjøkkenet, og det å ta steg for steg-bilder og publisere alt sammen, er omfattende og tidkrevende. Daglig skumleser jeg også tusenvis av kommentarer på blogg og Instagram, og forsøker å svare de som har direkte spørsmål.

LES OGSÅ: Dette skjuler vi for kjæresten

Kontinuerlig eksponering

– En viktig dimensjon ved Instagram er at man kontinuerlig blir eksponert for mennesker og «forbilder» som fremstår som vellykkede innenfor områder man selv gjerne skulle ha vært bedre, sier Ole Petter Nyhaug, partner og kreativ leder i markedsanalyseselskapet Opinion AS.

– Instagram, og etter hvert Snapchat, er en enda mer personlig, nesten privat, kanal - sammenliknet med Facebook og blogg, slik at man føler seg enda nærere og mer personlig knyttet til dem som legger ut ting, dersom de er flinke til å by på seg selv. 

<strong>TIDKREVENDE:</strong> Manuela bruker all arbeidstiden, og mesteparten av fritiden sin på Instagram og bloggen Passionforbaking.com. Foto: Manuela Kjeilen
TIDKREVENDE: Manuela bruker all arbeidstiden, og mesteparten av fritiden sin på Instagram og bloggen Passionforbaking.com. Foto: Manuela Kjeilen Vis mer

Naturlig skepsis og kritisk holdning blir litt borte, fordi man føler denne formen for intimitet.

Kulturen i seg selv er dessuten mindre kritisk og mer positivt applauderende og støttende på Instagram enn i andre kanaler, noe som er med på å bryte ned skillene mellom avsender og mottaker, kommersiell og kunde. 

– Instagram er heller ingen åpenlys salgskanal. Så de som har kommersielle interesser i at mange skal følge dem, og de er det jo en del av, fremstår ikke som kommersielle – og dermed er igjen forsvarsmekanismene hos følgerne litt nede, sier Nyhaug. 

LES OGSÅ: Slik er den nye trendferien

Tilfeldig suksess

Jørgine Vasstrand Haagensen (25), @funkygine, opprettet en Instagram-konto for et par år siden – men postet nesten aldri noe. Det ble litt mat og noen bilder av barna innimellom. 

Da sønnen Sokrates (nå 1,5) var omtrent et halvt år gammel, la Jørgine ut en video av hvordan hun trente sammen med ham. En hverdagslig økt for Jørgine. Hun hadde aldri forestilt seg at noen andre enn de som fulgte henne, hovedsakelig familie og venner, skulle komme til å se den lille videosnutten. 

Men videoen viste seg å inspirere og fascinere mange. Den ble plukket opp av flere fitnessprofiler på Instagram – og over natten fikk Jørgine 10 000 nye følgere. Videoen ble dessuten delt over to millioner ganger på Facebook. 

– Da jeg skjønte hvor populært dette var, begynte jeg å poste flere treningsvideoer – og dette har ført til mange spennende muligheter for meg. 

I dag er det nærmere 200 000 som følger @funkygine og hver film får fort 300 kommentarer. 

Som et resultat av suksessen har Jørgine blant annet blitt hyret inn for å redusere sykefraværet i alle de kommunale barnehagene i Ålesund.

<strong>200 000 FØLGERE:</strong> @funkygine ble kjendis over natta - takket være en video på Instagram. 
 Foto: Håkon Sundbø Ab
200 000 FØLGERE: @funkygine ble kjendis over natta - takket være en video på Instagram. Foto: Håkon Sundbø Ab Vis mer

– I fjor var jeg rundt i barnehagene og snakket med de ansatte om hvor farlig det er å ikke være fysisk aktiv.

Jørgine får mange spørsmål om alt fra konsulentoppdrag for bedrifter til reklame. Det første er kjærkomment, men det siste takker hun som regel nei til. 

– Dersom jeg reklamerer for noe, er det fordi jeg faktisk bruker det, ikke for å tjene penger. 

Manuela (@passionforbaking) forteller at produkter hun har vist på bloggen, har blitt utsolgt samme dag. Dette har fått henne til å tenke gjennom hvor stor makt hun har til å påvirke. 

– Jeg ønsker ikke å være en reklametavle. Ved å være bevisst på dette, viser du også at du har respekt for leserne og følgerne, mener hun.

Basert på en sann historie

Psykolog Hedvig Montgomery har en formening om hvorfor den iscenesatte bildeverdenen fascinerer oss.

– Det som er sant, har en spesiell appell. «Based on a true story» fører til både klikk og «likes». Vi mennesker blir fascinert av det ekte og av forestillingen om at det kunne ha vært meg. Å ta del i biter av folks liv i sosiale medier, krever dessuten ingen spesiell forkunnskap, det er lett fordøyelig og gir en mulighet for gjenkjennelse og involvering, sier psykologen. 

«Nothing succeeds like success». Når noen virkelig gjør det bra, er det mange som vil være en del av historien. 

Montgomery understreker imidlertid at for hver suksessblogg er det mange hundre uleste. 

LES OGSÅ: Utsetter du alt til siste liten?

Dagens bloggere og Insta-queens går inn i en lang, stolt tradisjon av kvinnerettet stoff, sier psykolog Hedvig Montgomery  Foto: Håkon Sundbø Ab
Dagens bloggere og Insta-queens går inn i en lang, stolt tradisjon av kvinnerettet stoff, sier psykolog Hedvig Montgomery Foto: Håkon Sundbø Ab Vis mer

– Vær også klar over at sannheten som postes på Instagram og skrives om på bloggen, bare er tilsynelatende. Det er fullt ut mulig å iscenesette seg selv som en suksess, selv om det ikke er sant. Tips og råd, enten det kommer til skjønnhet, mote eller mat har vært en sjanger så lenge vi har hatt trykksverte – det er bare plattformen som er ny. 

– Jeg er verken overrasket eller forferdet. Dagens bloggere og Insta-queens går inn i en lang, stolt tradisjon av kvinnerettet stoff, sier psykologen. 

Å styres av ytre faktorer er en «mixed blessing», ifølge henne. 

– På den ene siden er det deilig å slippe og tenke selv, det gir oss en følelse av å være en del av et større fellesskap og av å passe inn. På den annen side tar det bort kreativitet og muligheten til å følge sine egne indre spor.

Manuela (46) og Jørgine (25) er superkjendiser på Instagram

- På sitt beste er bloggerne og Insta-damene inspirasjon og støtte – og på sitt verste gir de oss en mindre verden; ved at hva som er normalt, eller bra nok, blir for snevert definert. 

LES OGSÅ: Dette fører til flest hyttekrangler

Du kan lese denne saken i sin helhet i HENNE 2, som er i salg nå!

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer