Arbeidsantrekket på McDonalds skal ikke bare tåle osen av frityr og yoghurtis-søl. De skal også se bra ut, mener ledelsen i kjeden. I London i går viste de fram den nye kolleksjonen av arbeidsantrekk.
I går ble uniformene vist fram. Skjortene har en mer tidsriktig A-form enn de gamle, baggy skjortene. Skjerfene har et nedtonet stjernemønster.
- De nye uniformene ser ut som de er fra Louis Vuitton, sier pressetalsmann i McDonalds, David Fairhurst til The Guardian.
Dianas designer
Men det er ikke Louis Vouitton som skal ha æren for den nye McUniformen. Designeren bak kolleksjonen heter Bruce Oldfield, og har tidligerer designet for en rekke skuespillere. Blant den er Sienna Miller, Anjelica Huston og Jerry Hall. Han har også kledd opp kongelige. Både dronning Noor av Jordan og prinsesse Diana har kjøpt klærne hans.Måtte unngå fett
Å designe de nye skjortene var ikke gjort i en håndvending. Da McDonalds skjorter skulle designes, møtte Bruce Oldfield møtte på andre problemer enn da han designet for Sienna Miller og dronningen av Jordan.- Vi måtte gi alle fargene en mørkere nyanse. På hvitt er fett nemlig veldig synlig, sier Bruce Oldfield.
Etter mye prøving endte skjortene opp som svarte, grå eller «mokka», som designeren kaller dem.
Kampen for imaget
Til tross for at McDonalds' gule M er en av verdens mest kjente logoer og at kjeden har 54 millioner gjester hver dag, har de slitt med mye negativ oppmerksomhet de siste årene. Morgan Spurlocks film «Supersize Me» ga kjeden mye av skylden for den økende fedme-epidemien i USA.De nye designerskjortene er fastfoodkjedens nyeste forsøk på å forbedre imaget sitt.
Går upmarket?
- Det er viktig at de ansatte føler seg vel i arbeidsantrekket. Det ligger mye selvtillit i dette. Samtidig viser de nye uniformene at vi er på vei til å bli en mer upmarket restaurant. Vi vil fremdeles ha rimelige måltider på menyene våre, men vi vil også tilby mer eksklusiv mat, sier David Fairhurst.