At kjendiser har bigeskjefter og diverse sideprosjekter er ikke noe nytt. Det gir klingende mynt i kassa for noen av verdens største stjerner i form av både modelloppdrag, ambassadørprogram og reklameopptredener. Men mye vil ha mer. For stadig flere lanserer sine egne merker, og det er spesielt skjønnhet som virker å være det helt store akkurat nå.
Er det grunnet Kylie Jenners suksess med både sminke og etterhvert også hudpleie? Businessen sikret makeup-mogulen tittelen «verdens yngste selvskapte dollar-milliardær» da hun var 22 år gammel. En tittel om riktignok ble trukket tilbake da Forbes anklaget Jenner for å ha blåst opp formuen sin og skapt «et nett av løgner».
Men at hun har tjent store penger på sminkemerket sitt kan ingen ta fra henne, selv om salget skal ha gått dramatisk ned etter Forbes-avsløringen og under koronapandemien. Er det mot henne stjernene ser med dollartegn i øynene før de bestemmer seg for å lansere nok et kjendisbasert skjønnhetsmerke vi egentlig ikke trenger?

Dette produktet omtales som «magi på flaske»

«Alle kjendiser har nå sitt eget skjønnhetsmerke»
Selena Gomez' Rare Beauty, Halseys About Face, Lady Gagas Haus Laboratories, Rihannas Fenty Beauty og Kim Kardashians KKW Beauty er bare noen av kjendismerkene som oversvømmer markedet. Nå nylig ble det kjent at også Harry Styles lanserer sitt eget skjønnhetsmerke. Det samme gjør Ariana Grande. «Stranger Things»-stjerne Millie Bobby Brown, Iman, Jessica Alba, Miranda Kerr, kontroversielle Gwyneth Paltrow, Drew Barrymore, Victoria Beckham, Tracee Ellis Ross, Cindy Crawford, Kate Moss, Gisele Bündchen og Tyra Banks.
For å nevne noen. Alle har de, med vekslende hell, flørtet med skjønnhetsverdenen.

De tre lykkeligste menneskene jeg kjenner, har noe veldig viktig til felles

«Det er offisielt: Alle kjendiser har nå sitt eget skjønnhetsmerke», skrev storavisa The New York Times i fjor høst. Og det er ingenting som tyder på at trenden snur.
Rihannas Fenty Beauty kom til Norge tidligere i år, flere år etter at merket først ble lansert internasjonalt. I disse dager inntar også Kylie Jenners Kylie by Kylie Jenner norske butikkhyller. Mens Rihannas sminke og hudpleie nærmest fikk folk til å gå mann av huse (Fredrik & Louisa solgte sminke for nesten tre millioner kroner bare på ett døgn) forventes det at også Kylie Jenners merke nå skal få bein å gå på.
Moteviter: – Ren markedsføring
Moteteoretiker Pia Henriksen sier til KK at hun tror grunnen til de mange kjendisbaserte skjønnhetsmerkene rett og slett er markeringsbehov og ikke minst PR.
– Fra kjendisenes side. For motehusene er den ren markedsføring for å skape tilhørighet til brandet via små produkter som er enkle å selge, og dermed utvide potensialet for nye dedikerte kunder.

Her er ukens skjønne nyheter!

Henriksen kaller det hele et slags eventyr.
– Kjendiser skaper i stor grad følelsen av at vi kjenner dem, en skapt intimitet i mange medier på en gang, og da får vi følelsen av å kunne være litt som dem, og deres forgjettede tilværelse og glamorøse liv.
– Ikke noe nytt
Samfunnsgeograf, merkevareekspert og førstelektor ved Høyskolen Kristiania Karl-Fredrik Tangen sier at det ikke er noe nytt at kjendiser fronter reklame. Det er heller ikke noe nytt at de gir navn til produkter.
– På 60-tallet fantes Beatles hårspray og 90-tallsikonene i Spice Girls hadde sin egen parfyme. Selv stumfilmstjerner fra tidlig 1900-tallet har fått sine egne parfymer. Riktignok som en slags retroeffekt, men det fantes i hvert fall på 50-tallet, sier han.
– Likevel er det nok mer trykk de siste årene. Det skyldes at for mange kjendiser går det å være en slags nettbutikk og en reklamesentral sømløst sammen med resten av kjendisvirksomheten, sier han.

– Jeg kan stå foran speilet og hate meg selv
– Mange vil prøve og ikke lykkes
Tangen mener at det finnes mye erfaring fra andre områder, eksempelvis idrett.
– Fra Michael Jordans Nike-samarbeid via Vegar Ullvang-sokker og Kari Traa-tights har det vist seg at det er mulig å selge klær med kjendislogo, og både rettferdiggjøre høyere priser og å ta markedsandeler.

IKKE NYTT: Karl-Fredrik Tangen mener at å bruke en kjendis er det første forslaget «alle» har når de skal finne på metoder for å gjøre varer kjente. FOTO: NTB
– Når kjendiser med følgere i sosiale medier fronter skjønnhetsmerker med eget navn, er det ikke så overraskende i lys av den forbilde- og rådgiverrollen en del kjendiser som har aktive møteplasser med dialog med fansen har. Og de samarbeider jo med produsenter som ikke trenger å endre så mye for å bytte logo avhengig av kjendisen det gjelder, sier Tangen.

– Pels har ingen fremtid i motebildet
– Mange vil nok prøve og ikke lykkes eller også forsvinne fort. Så er det noen som vil stå igjen som vår tids Chanel No. 5.
Å bruke en kjendis er det første forslaget «alle» har når de skal finne på metoder for å gjøre varer kjente, mener han.
– Det er ikke dumt tenkt, men kanskje litt fantasiløst og også litt risikabelt fordi kjendiser i aktivitet kan finne på litt av hvert som kan slå tilbake på produktet.
