KAREN BY SIMONSEN: Karen Simonsen kan i år feire 25 år i motebransjen. FOTO: Katrine Rohrberg
KAREN BY SIMONSEN: Karen Simonsen kan i år feire 25 år i motebransjen. FOTO: Katrine RohrbergVis mer

Karen by Simonsen:

- Mens naboens datter ble kjørt til skolen i en Cadillac, måtte jeg trå på en gammel sykkel. Da sa jeg til meg selv at sånn ville jeg ikke ha det når jeg ble stor

Vi må selv gjøre noe med situasjonen vår for å forbedre den, mener den danske designeren Karen Simonsen (51). Selv lærte hun tidlig nettopp det.

Karen Simonsen kan i år feire 25 år i motebransjen. Vi kjenner henne best som den ene halvdelen av designduoen Munthe plus Simonsen, men de siste åtte årene har hun jobbet på egen hånd. Det trives hun så godt med at hun til og med har overskudd til å utfordre seg selv som forretningskvinne.

Hun utstråler ro. Ikke den kjedelige, slappe typen som roper etter ullteppe og stearinlys, men i stedet den roen man finner et godt stykke ut i livet, når man kan håndverket sitt til fingerspissene og vet hva ting handler om. Karen Simonsen har funnet sin plass og har rom for både refleksjon, latter og gode historier. Designeren, entreprenøren og gründeren har satt sitt preg på dansk motebransje og er kjent langt utover landegrensene for sitt klesdesign.

– Det kjennes nesten som julaften, smiler hun når vi nevner jubileet.

– Men jeg klarer ikke å forholde meg til tid. Den flyr av gårde.

- Vi slo på stortromma fra første stund!

Vi sitter i Karens vakre villa i Hellerup. Overalt er det noe å se på: Kunst, møbler, bilder, nips – alle ting som man fornemmer har en betydning for designeren. Det er smakfullt og lyst, men også hjemmekoselig. Og man er aldri i tvil om at hjemmet tilhører en som lever og ånder for estetikk. Åndelig er for øvrig et ord Karen bruker for å beskrive seg selv.

– Jeg takker min Gud hver dag for at jeg kommer i havn med prosjektene mine, prosjekter jeg selv har skapt.

Skapertrangen dukket opp allerede i Karens barndom, som ble tilbrakt i en landsby utenfor Silkeborg i Ålborg.

– Vi bodde i et bitte lite trehus uten låser på dørene. Vi eide ikke nåla i veggen og levde svært spartansk. Mens naboens datter ble kjørt til skolen i en Cadillac, måtte jeg trå i vei på en gammel sykkel. Da sa jeg til meg selv at sånn ville jeg ikke ha det når jeg ble stor. Jeg ville være i stand til å skaffe meg en Audi hvis jeg ville ha det, og jeg var villig til å jobbe for å få det. Det å kjempe for å endre omstendighetene og å skape livskvalitet er noe vi selv er ansvarlige for, sier hun.

En ting Karen etter hvert føler et ansvar for, er å roe mer ned. Hun jobber for mye, og hun er klar over det. Men noen må jo ta seg av businessen. Siden 2009 har hun drevet merket Karen by Simonsen, i samarbeid med DK Company.

– Da jeg startet Karen by Simonsen, var jeg ferdig med å være bakgårdsdesigner og selv kjøre klærne rundt til butikker. Vi slo på stortromma fra første stund, og allerede vår første kolleksjon ble solgt til 12 land.

LES OGSÅ: 6 plagg du kan stjele fra kjærestens klesskap

Hun var en av de første som holdt moteshow i København

I dag arbeider Karen på en helt annen måte enn for 25 år siden. Selve bransjen, og måten man designer og selger klær på, har endret seg markant. Verden er blitt digital, og det har dukket opp brand directors, excel-ark og profittmarginer. Det går ikke lenger an å våkne opp og lage en dressjakke med fem meters slep bare fordi man føler for det, som hun så fargerikt uttrykker det.

KAREN SIMONSEN: Hun var blant de første som holdt moteshow i København, og har bidratt til å gjøre Copenhagen Fashion Week til en av Europas mest innflytelsesrike. FOTO: Katrine Rohrberg
KAREN SIMONSEN: Hun var blant de første som holdt moteshow i København, og har bidratt til å gjøre Copenhagen Fashion Week til en av Europas mest innflytelsesrike. FOTO: Katrine Rohrberg Vis mer

– Jeg har alltid vært interessert i å foregripe trender. I dag er jeg også interessert i hvordan vi former våre egne liv, og hvilke verdier vi har øverst på listen vår. Jeg bruker det i den kreative prosessen. Det handler både om å forstå samtiden, og å forstå forretningsmessige mekanismer, sier hun.

– Jeg er ikke lenger så opptatt av å sitte med søm og knapper. Jeg har tross alt designet mine 180 par med bukser, ler hun.

– Det er deilig å kunne overlate noe av det arbeidet til designteamet. Hun har definitivt gått gradene i løpet av sine to tiår i motebransjen.

Hun var blant de første som holdt moteshow i København, og har bidratt til å gjøre Copenhagen Fashion Week til en av Europas mest innflytelsesrike. Én ting har hun holdt fast ved hele veien. (Psst: Designerne Rikke Baumgarten og Helle Hestehave tror på nettingstrømper for høsten 2017!)

– Jeg er opptatt av historiene som ligger i designet. Hva er filosofien bak plaggene, hva gjør de med menneskene? Hva gjør klærne med kvinnen? Allerede på designskolen interesserte jeg meg for alle de små kodene og hva de fortalte. Jeg ser fortsatt tilbake på det jeg gjorde da med en viss stolthet. Kanskje visste jeg ikke helt hva jeg gjorde, men det gjorde også at jeg turte å kombinere ting på nye måter og gjøre ting som på papiret var helt galt, forteller hun.

Hun kjøpte kinesiske silkekimonoer, klippet dem opp og sydde dem sammen på nytt iblandet tykk ull. Hun blandet maling for å trykke egne tekstiler.

– Vi sto i en bakgård og kastet maling på klærne. Det ble til vår egen print, ler hun.

– Sånn arbeider jeg ikke lenger. Det var veldig kreativt, men nåtiden krever andre metoder. I dag handler det mye om samarbeid med leverandører om designuttrykk og materialutvikling. Men allikevel er mye av det gamle fortsatt i DNA-et mitt. Du kan gjenkjenne det.

LES OGSÅ: Den beste gatemoten fra Oslo og København

En av tingene hun er blitt opptatt av i det siste, er klær til forretningskvinner.

– Jeg sitter i mange styrer, og har etter hvert snakket med veldig mange kvinner som jobber med ledelse og business, og det er kjempespennende å høre om klesbehovene deres, sier hun.

For hun er opptatt av det å være kvinne i forretningsverdenen. (Psst: 12 bukser som passer perfekt på jobben!)

– Er det ett råd jeg vil gi mine medsøstre i lederstillinger, så er det at vi må være mer direkte, verbale, og si ting som de er. Vi skal si ifra, være ambisiøse og følge drømmene våre. Vi må selv gjøre noe med situasjonen vår for å forbedre den. Da jeg var 15, ble det plutselig populært blant venninnene å være fotomodell. Alle ville bli modeller. Men jeg selv tenkte at det måtte være bedre å drive et modellbyrå og være den som ansatte modellene. Allerede da hadde jeg ambisjonene, smiler hun.

LES OGSÅ: Madeline (18) har Downs syndrom - nå er hun modell under New York Fashion Week

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: