Mote:

Merkene som vil noe

Nå snakker alle om en grønnere mote for framtiden. Her er klesmerkene som tar ansvar.

Moteprofil Celine Aagaard står bak Envelope1976.
Moteprofil Celine Aagaard står bak Envelope1976. Vis mer
Publisert

1. Envelope 1976

Moteprofilen Celine Aagaard og kollegaen Pia Nordskaug står bak dette mer bærekraftige klesmerket, som best kan beskrives som minimalistisk, bohemsk og stilrent – ikke ulikt førstnevntes egen stil. De satser på sesongløse kolleksjoner, multibruk og plagg som varer.

2. The Garment

Danskenes svar på svenske Totême er grunnlagt av influenser Sophia Roe og bransjeveteran Charlotte Eskildsen. De lager plagg i naturlige, mer bærekraftige og resirkulerte materialer. En tidløs garderobe er målet. Merket CO2kompenserer også kolleksjonene sine i samarbeid med det norske klimaselskapet Choose.

3. Skall Studio

Søstrene Julie og Marie Skall har en mer bærekraftig tilnærming til design og produksjon. Med inspirasjon fra sine røtter i kystområdet på Nordjylland i Danmark er designuniverset deres klassisk, elegant og uanstrengt, med løse silhuetter og naturlige materialer som lin, økologisk bomull og ull.

4. Aiayu

Aiayu betyr «sjel» på boliviansk. Designet i Danmark og produsert i Bolivia, India og Nepal lager det danske moteog livsstilsmerket klær, tilbehør og interiør med respekt for mennesker, dyr og miljø. En slags redefinisjon av luksus, der naturmaterialer og godt håndverk møter skandinavisk design. Produkter som er til for å brukes og designet for å vare, slik som deres populære strikkeprodukter i lama, alpakka og kasjmir.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.