Det er gode nyheter for merkene når superstjerner velger deres design. Ikke minst gir det gjerne utslag på salget.
Og noen navn er hetere enn andre.
Kylie Jenner, for eksempel. Superinfluenseren og forretningskvinnen som etter suksessen med sitt eget skjønnhetsmerke ble kåret til verdens yngste selvskapte dollarmilliardær.
Og selv om det riktignok har vært litt kontrovers knyttet til både selvskapt-stempelet og 24-åringens egentlig verdi, er det ingen tvil om at Kylie-effekten er reell.

Se, så lik hun er mamma!
Det har danske Maria Black fått erfare.
I et videoklipp på sin Instagram Stories før helga har Jenner på et par øredobber signert det danske smykkemerket.


Smykk deg med norsk design
Øredobbene, Vogue og Ballroom earring, er en del av merkets Face-kolleksjon som ble lansert i fjor, og har en prislapp på henholdsvis 1299 og 1899 norske kroner.


– Jeg håper og tror det er fordi hun synes de er vakre og kanskje også forteller en historie hun kan relatere til, sier Maria Black på spørsmål om hvorfor hun tror Jenner velger smykker fra hennes merke.

Oslo-butikk søker etter «babes»


– Vi har et godt forhold til mange stylister, og det er jo veldig kult at smykkene våre appellerer helt til toppen av populærkulturen, legger designeren til.
Hun påstår imidlertid at hun blir «minst like glad» for å se helt vanlige mennesker bruke smykkene hennes på gaten.
– Har dere merket Kylie-effekten på salget?
– Vi ser en interesse for merket sånn i første omgang. Smykker er jo forholdsvis små saker, og hvis vi ikke er tagget kan det være vanskelig å identifisere det for brukerne. Det er ofte først når fan-kontoer og presse får snusen i saken eller vi selv kan få bruke bildene, at salget kommer.
Men da Kate Middleton nylig brukte smykkene skjøt salget til himmels.

– Det var helt sprøtt! Alt hun tar i blir revet vekk av svært dedikert fanskare.

Valgte budsjettvennlig blazer i København
– Det har vi aldri opplevd med noen annen kjendis, legger Black til.

Det er ikke første gang Jenner har valgt skandinavisk design. Snarere tvert i mot.
I fjor høst dukket superstjernen opp med norske Andrea Dyrstad sin veske.
Og tilbake i 2015 danset hun rundt i en florlett, blomstret sommerkjole fra norske byTiMo i en utgave av amerikanske Vogue.
Også dansk design ligger Jenners hjerte nær. Hun er blitt spottet i design fra det danske trendmerket Rotate. Faktisk kan det virke som om hele Kardashian/Jenner-klanen har en forkjærlighet for nettopp dansk mote. De er flere ganger blitt sett i alt fra Stine Goya til Saks Potts og Ganni.