Norske grønne designere:Leila Hafzi Veronika Glitsch FIN Arne og Carlos Alpaca Society Vera og William Who knew?
Det er ikke bare formingslærereog gamle raddiser i flagrende gevanter som shopper med god samvittighet lenger. Trenden i tiden er klar. Øko-moten er her for å bli, og blant kjendisene er det hipt å vise miljøengasjement.
Skuespillerne Leonardo De Caprio og Jessica Alba sverger til bukser laget av organisk dyrket bomull, og stilikonene Kate Moss, Chloe Sevigny og Sienna Miller vandrer alle rundt i økologiske klær.
Mange designere fokusererogså på etikk og miljøvern. Stella McCartney lager blant annet jakker og bluser av brenneslefibre og øko-materie, og i butikkene hennes får du nedbrytbare bæreposer laget av mais.
Designer Michael Kors flagger også gjerne at han betaler sine ansatte dobbelt så høy lønn som gjennomsnittet på fabrikken i Kina.
U2-vokalisten Bono er selvsagt også med på bølgen. I 2005 lanserte han økolabelen Edun Clothing Line sammen med kona Ali Hewson og designeren Rogan Gregory. Merkets motto er at du ikke trenger å ofre stilen for å redde verden.
Hos Edun får du kjøpt t-skjorter i bomull, hvorav ti dollar per kjøp går til bekjempelse av AIDS, samt jeans hvor det står «vi bærer historien til menneskene som lager klærne våre» på innsiden. De økologiske materialene er fra Peru, Tunisia og Tanzania.
Nå har også de store, verdenskjente motehusene kastet seg på trenden, som Levi’s, som lanserte verdens første miljøvennlige jeans ifjor. Buksene «Levi's Eco» er laget av 100 prosent økologisk dyrket bomull, er farget med naturlig indigo og har knapper laget av kokosnøtter. Glidelåsene er resirkulerte.
Tidligere i år lanserte H&Men vårkolleksjon med bare økologiske klær. Dette er aller første gang det er laget en hel kolleksjon av miljøvennlige klær til både kvinne, herre og barn. Klærne består av tunikaer, bukser, t-skjorter, topper, kjoler og strømpebukser som alle er økologiske merket.
Nå satser billigkjeden enda mer. Ifølge organisasjonen Organic Exchange, som promoterer økologisk bomull over hele verden og som H&M dessuten er medlem av, har kleskjeden bestilt 60 tonn bomull for neste år. Det er en fordobling fra 2007.
På verdensbasis har salg av miljøvennlig bomull økt med 35 prosent hvert år siden årstusenskiftet. Fra 245 millioner dollar i 2001, til 582 millioner dollar i 2005. Neste år regner man med å selge miljøvennlig bomull for enorme 2,6 milliarder dollar.
LES OGSÅ:


