ELIZABETH ARDEN: Hun ble født som Florence Nightingale Graham i Canada, men etter å ha etablert seg i New York ble hun kjent som Elizabeth Arden. FOTO: Produsentene
ELIZABETH ARDEN: Hun ble født som Florence Nightingale Graham i Canada, men etter å ha etablert seg i New York ble hun kjent som Elizabeth Arden. FOTO: Produsentene
Elizabeth Arden:

Miss Elizabeth Arden

Hun var businessdamen som skapte den amerikanske skjønnhetsindustrien.

Mens kvinner fortsatt ikke hadde stemmerett, åpnet Elizabeth Arden Red Door Spa i 1910 på Fifth Avenue i New York. Hun startet dermed en æra innen skjønnhetsindustrien. Dette var et sted man bare måtte besøke, for hun ansatte kjente skikkelser i New York som var med på å trekke kunder fra hele verden til spaet! For en forretningsidé!

Elizabeth Arden mente at skjønnhet ikke skulle komme an på hvor god du var til å legge sminke, men at skjønnhet også inkluderte intelligent hudpleie basert på vitenskap. Hun var innovativ, og ansatte tidlig en kjemiker. Det resulterte i en vitenskapelig framstilt skjønnhetskrem med konsistens som pisket marengsskum og med en deilig duft. Hun kalte den «Venetian Cream Amoretta». Hun var dermed den aller første som brukte kjemi i sine kremer for å oppnå resultater for huden. På den tiden var krem kun noe fint du påførte huden.

Siden lagde hun også den legendariske kultkremen «Eight Hour Cream», som strengt tatt var et resultat av hennes store interesse for hester. Opprinnelig lagde hun den nemlig for å smøre på de såre leggene til veddeløpshesten sin. Men hun fant ut at kremen passet like godt på huden til kundene sine. Balmen inneholdt nemlig kombinasjonen av vaselin, vitamin-E og salisylsyre – en formel som har vært uforandret siden. Navnet kommer av at en fast kunde mente at såret på sønnens kne var blitt vesentlig bedre bare åtte timer etter påføringen. Kultkremen er like populær i dag som da den ble lansert i 1930.

LES OGSÅ: Madam Helena Rubinstein: Hun var liten av vekst, men fikk større innflytelse på skjønnhetsverdenen enn de fleste andre

Den første reklamen for «Eight Hour Cream». FOTO: Produsentene
Den første reklamen for «Eight Hour Cream». FOTO: Produsentene Vis mer

Hennes interesse for fullblodshester og veddeløp skulle også gi navnet til hennes første parfyme, «Blue Grass». Den er inspirert av de duftende blomsterengene i Grasse i Frankrike og oppkalt etter hesteengene i Kentuckys Blue Grass-region.

Miss Arden var overbevist om at skjønnhet ikke bare handlet om hvilken krem du påførte huden, men at fysisk aktivitet og kosthold var like viktig. I salongen lærte derfor kvinner både hvordan de skulle stelle huden, sminke seg, holde seg i form og hva de skulle spise. Hun lanserte dermed konseptet «Total Beauty», og skjønnhetsindustrien lever fortsatt etter det prinsippet den dag i dag.

LES OGSÅ: Rosie Huntington-Whiteley deler sine beste skjønnhetstips

Miss Arden lanserte konseptet «Total Beauty«, som inkluderte fysisk aktivitet og kosthold som en del av skjønnhetsrutinen. FOTO: Produsenten
Miss Arden lanserte konseptet «Total Beauty«, som inkluderte fysisk aktivitet og kosthold som en del av skjønnhetsrutinen. FOTO: Produsenten Vis mer

Født Florence Nightingale Graham

Elizabeth Ardens fødenavn var Florence Nightingale Graham. Hun ble født i 1878 i Woodbridge, Ontario, Canada. Foreldrene hennes hadde emigrert til Canada fra Storbritannia. De hadde fått en velstående tante i Cornwall til å betale for barnas utdannelse, og Florence begynte på sykepleierutdanning, men fullførte aldri.

I 1908 reiste hun imidlertid til New York sammen med sin eldre bror. Der jobbet hun en kort stund som bokholder for E.R. Squibb Pharmaceuticals Company, der hun også fikk muligheten til å være med i laboratoriet. Hun jobbet også som «behandlingspike» i den fornemme salongen til Eleanor Adair, en av de mest innflytelsesrike skjønnhetsekspertene i New York på den tiden. Miss Graham utmerket seg som en ivrig elev, og lærte raskt alt som hadde med driften av en beauty-virksomhet å gjøre.

I 1909 åpnet hun sin første salong sammen med Elizabeth Hubbard. Samarbeidet varte ikke så lenge, og seks måneder etter bestemte hun seg for å starte for seg selv. Hun ønsket seg et businessnavn, og brukte navnet Elizabeth for å spare penger på skiltingen av salongen. I nærheten lå en liten gård som het Arden, og dermed var Elizabeth Arden et faktum. Den nye Elizabeth Arden hadde skapt et image, og hun skjønte hvor viktig det var med et sterkt varemerke som alle ville huske. Hennes første salong lå på den fasjonable Fifth Avenue i New York, og hun malte døren i en dristig rødfarge for å sikre seg at hennes salong ville skille seg ut fra de mange andre salongene. Det var også en beskjed til hennes argeste konkurrent, Helena Rubinstein, om at på Manhattan var det hun som regjerte. Bak døren befant det seg en treroms skjønnhetssalong, der hun skapte en atmosfære som oste av luksus. Elizabeth Arden sikret kvaliteten ved å gjøre alt selv – fra å gi ansiktsbehandlinger til å feie gulvet. For at du virkelig skulle huske hvem som hadde laget kremen din, begynte hun å la navnet sitt være en del av navnet på kremene, for eksempel når du brukte en «Ardena Skin Tonic».

LES OGSÅ: Nå blir den norske milliardærdatteren Sophie (14) popstjerne

Elizabeth Arden har holdt til i denne bygningen på 5th Avenue i New York siden 1910. FOTO: Produsentene
Elizabeth Arden har holdt til i denne bygningen på 5th Avenue i New York siden 1910. FOTO: Produsentene Vis mer

Elizabeth Arden fant opp ordet «makeover»

I 1914 dro Elizabeth Arden til Paris for blant annet å lære seg massasjeteknikkene som ble brukt i franske skjønnhetssalonger. Inspirert av det hun lærte i Paris, utviklet hun senere en ti minutters effektiv massasjeteknikk, som faktisk fortsatt utføres identisk på Red Door Spa i New York. Som viktoriansk-påvirket newyorker som forbød sminke, la hun også ekstra godt merke til at franske kvinner gikk på teateret og i operaen med svarte vipper og rouge i kinnene. Miss Arden kastet ikke bort tiden, og da hun kom hjem igjen, utviklet hun straks rouger, fargede puddere, maskara og øyenskygger skreddersydd for amerikanske kvinner. Snart ble sminke, som før kun hadde vært forbeholdt teaterskuespillere og horer, fineste mote blant damene i de høyere kretser.

Miss Arden var også politisk aktiv. Hun involverte seg i kvinnekampen, og var med og marsjerte på Fifth Avenue for kvinners rett til å stemme. Hun la merke til at stemmerettsforkjemperne gikk med rød leppestift som symbol på deres holdning, og det tok ikke lang tid før hun utstyrte dem med Elizabeth Arden-leppestifter. Under den andre verdenskrig gjorde hun det igjen – og utstyrte de amerikanske kvinnene som tjenestegjorde i krigen, med rød leppestift som matchet uniformen.

Det var forresten hun som fant opp ordet «makeover». På 30-tallet introduserte hun maskara, rouge, leppestifter, pudder, skygger og neglelakker i forskjellige farger, men ikke bare det! Hun fargekoordinerte dem også slik at kvinner kunne få skreddersydd «The Total Look» til seg selv.

LES OGSÅ: Skjønnhetsproduktene vi ønsker å teste og de vi allerede har forelsket oss i

Sminkeleksjoner var en del av programmet på Maine Chance Spa. FOTO: Produsentene
Sminkeleksjoner var en del av programmet på Maine Chance Spa. FOTO: Produsentene Vis mer

Første kvinnen noen gang som prydet forsiden på Time Magazine

Elizabeth Arden var dessuten den første kvinnen noen gang som prydet forsiden på Time Magazine – i 1946. Hun var en ener i markedsføring, og hadde en teft for business som slo pusten ut av en hel mannsdominert businessverden. I 1938 hyllet magasinet Fortune Miss Arden for å være «På toppen – absolutt, uforbeholdent og helt udiskutabelt – innenfor skjønnhetsbransjen». Med denne hyllesten anerkjente de ikke bare hennes unike og effektive spa-tjenester, men også hennes kløktige evne til å utvide sin suksess og utkonkurrere den voksende skaren innenfor skjønnhetsbransjen. Da suksessen hennes var på sitt høyeste, oppsummerte Fortune hennes pågangsmot og engasjement med disse ordene:

«På mindre enn ti år hadde forretningen klatret til topps innen industrien. Hun hadde vært den første til å lansere reisestørrelser, og den første i kosmetikkbransjen til lære opp og sende ut et team av reisende kvinner som skulle demonstrere og selge hennes produkter. I 1925 omsatte selskapet for 2 millioner dollar i året, og to år senere hadde omsetningen fordoblet seg. Hun ble tilbudt en klekkelig sum for å selge selskapet, men det takket hun heldigvis nei til.»

For heller ikke den økonomiske krisen i 30-årene skulle påvirke hennes framgang verden over. Hun hadde 1000 ansatte og solgte for flere millioner i året. I de harde 30-årene ble hun den første skjønnhetsvirksomheten som hadde forretninger over hele USA samtidig som hun ekspanderte til utlandet.

I 1934 introduserte Elizabeth Arden konseptet «destinasjonsspa» for amerikanerne, et spa som kombinerte indre sunnhet og ytre skjønnhet. Det luksuriøse Maine Chance-spaet med plass til 20 gjester lå nær Mount Vernon i Maine. For 250–500 dollar fikk de velstående kundene skreddersydd velvære og pleie, samt veiledning innenfor kost, sunnhet og mosjon i en hel uke. Her skulle man ikke kjede seg, så luksusfasiliteter som tennis, bowling, hestehall og racerbåt inngikk i prisen.

Andre verdenskrig kom ikke som en overraskelse på henne, og hun hadde forberedt seg godt. Råmaterialene hadde hun kjøpt opp tidlig, også de fra andre steder i verden. Tapet det oversjøiske markedet ga under krigen, kompenserte hun ved å utvide virksomheten i USA. Mens krigen herjet, blomstret derfor virksomheten som aldri før!

LES OGSÅ: 14 jakker som gjør regnværsdagen litt bedre

Helena Rubinstein

Man kan ikke snakke om Elizabeth Arden uten å nevne Helena Rubinstein. Selv om de to skjønnhetsdronningene regjerte side om side på Manhattan i 50 år, traff de hverandre egentlig aldri. Damene var født omtrent samtidig, de var begge utlendinger, kom fra like kår, startet med ingenting og klatret på den sosiale stigen raskere enn noen andre. Om de skulle befinne seg i samme rom, var det alltid noen som måtte sørge for å holde de to damene atskilt for å unngå en skikkelig catfight. Damene nevnte hverandre aldri ved navn, men kalte hverandre «hun andre».

De hermet etter hverandre, gjorde alt for å toppe hverandre og stjal hverandres arbeidere. Arden hyrte til og med inn Rubinsteins eksmann. Da Rubinstein giftet seg til en prinsessetittel, gikk det ikke lange tiden før Arden giftet seg til en tilsvarende tittel. Og da Arden lanserte bestselgerduften «Blue Grass«, jobbet Rubinstein på overtid for å lansere «Heaven Sent».

Da Rubinstein døde 92 år gammel, sies det at Arden var veldig lei seg, men triumferende på samme tid. 18 måneder senere døde hun selv, kanskje fordi hun som hadde gitt næring til hennes egen kreativitet og konkurranseinstinkt, var borte. Kappløpet mellom dem var starten på den moderne skjønnhetsindustrien. Og takket være deres enorme higen etter å være størst og først kan vi i dag nyte produkter som gjør skjønnhetsrutinene våre enklere.

Kilder: Revlon Northern Europe, elizabetharden.com, nypost.com, elizabethardenpro.com

LES OGSÅ: Stockholm Fashion Week: Brudekjole-drømmer og slangeskinnsblazere

Til forsiden