MOODS OF NORWAY ER KONKURS: Designerduoen Peder Børresen (t.v.) og Simen Staalnacke (t.h.) takker for seg. FOTO: NTB Scanpix
MOODS OF NORWAY ER KONKURS: Designerduoen Peder Børresen (t.v.) og Simen Staalnacke (t.h.) takker for seg. FOTO: NTB Scanpix Vis mer

Moods of Norway:

Moods of Norway er konkurs

Den norske kleskjeden takker for seg.

I en pressemelding sendt ut av Moods of Norway kommer det frem at den norske kleskjeden er konkurs. «Styret i Moods of Norway AS og Moods Wholesale AS har i dag meldt frivillig oppbud», lyder starten av pressemeldingen.

Det kommer også frem at klesmerket har slitt med dårlig lønnsomhet de siste årene, noe som også er blitt kjent tidligere. I sommer skrev Finansavisen om nedgangen til Moods of Norway og det ble blant annet kjent at klesvirksomheten hadde tapt 76 millioner kroner før skatt de siste tre årene. Blant årsakene til nettopp dette er selskapets internasjonale satsing og varekostnader i amerikanske dollar.

- Dette er en tøff bransje med hard konkurranse og pressede marginer. Når innkjøpsprisene stiger med 40–60 prosent er det klart at det blir tøffe tak, sa adm. direktør i Moods of Norway, Jan Egil Flo, til Finansavisen.

LES OGSÅ: Se bildene fra Moods of Norways siste kolleksjon her

- Verst tenkelige slutten

KK.no har vært i kontakt med Simen Staalnacke som siden nyheten ble sluppet har blitt nedringt.

- Det har vært helt sjukt, sier Staalnacke som også legger til at det hele er ufattelig trist og at de skulle ønske dette eventyret fikk en lykkelig slutt.

- Dette er det verst tenkelig slutten. Jeg vil bare takke alle de ansatte i Moods Of Norway for alle disse årene. Nå er det opp til bostyrer hva som skjer videre med drift av selskapene og butikkene, sier designeren.

Ingeborg Heldal, konstituert redaktør i KK, synes dette var en trist melding å få.

- De har gjort enormt mye for norsk mote! De har vært uredde og visjonære, og jeg føler først og fremst for å takke dem for alt de har gjort og vært for norsk motebransje! Jeg synes det er triste nyheter!

Moods of Norway var blant de første, og eneste, i landet til å snu om på hva man presenterte under moteukene. I stedet for å vise en høstkolleksjon på vårparten, og motsatt, valgte kleskjeden å vise klær du kunne kjøpe like etter de ble vist. Dette er noe designere som Tom Ford, Burberry og Tommy Hilfiger har valgt å gjøre. Sistnevnte kom faktisk etter Moods of Norway med dette.

- Det å vise kolleksjonene i det de kommer i butikk er blitt en stor global trend. Verden går kjappere og kundene vil ikke vente seks måneder før de kan kjøpe produktene i butikk. Vi har holdt på i nesten to år med en omstilling der vi nå leverer klærne i samme sesong, sa designerne Simen Staalnacke og Peder Børresen til KK.no da de viste frem kolleksjonen sin for våren 2016.

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: