Blodige biffer, hotte kjendiser og forfrisket feminisme... På fredag 13. februar kliner designerduoen Mary Hasavari og Viktorija Valsø bak klesmerket Flinga til på moteuken i Oslo for aller første gang. Alt om OSlo Fashion Week Flingas misjon er å vise at det er hot å være feminist igjen. - Vi i Flinga har et ambisiøst prosjekt med å prøve å endre den generelle oppfatningen av feminisme og feminister, sier duoen til kk.no.Dette gjøres ikke uten en god slump humor, riktignok. På motekampanjebildene spises mannfolka opp med kniv og gaffel - alt som er igjen er slipset.Klikk her for å få full oversikt over alt som skjer på Oslo Fashion Week.
Hotte navn som modeller
Til å fronte kampanjen og vise fram klærne på catwalken under moteuken har Flinga fått med seg MTV-stjernen Charlotte Thorstvedt og journalisten Martine Aurdal. - Noen av Norges stiligste jenter stiller opp som modeller fordi de ønsker å støtte denne saken, sier Hasavari. - Det er veldig inspirerende at de på tross av at feminisme er et kontroversielt tema, tør å støtte oss, legger hun til.Tøff og typete stil
Kolleksjonen til Flinga består hovedsakelig av dressjakker og aftenkjoler. Stilen er ifølge designerne selv elegant, men edgy. - Vi har latt oss inspirere av kontraster, mellom det klassiske og det innovative, det feminine og det maskuline, humor og alvor. Vi mener at ved å kombinere dette skapes en harmoni, sier duoen.Klær for smarte damer
Foreløpig lager Flinga bare klær til damer. Men hun er heller ingen hvem som helst. - Vi lager klær til en elegant og sterk dame. Hun er smart, ambisiøs og har sin egen stil. For å illustrere denne damen velger jentene ut skuespiller og stilikon Chloè Sevigny. Hun kunne de godt ha tenkt seg å se i Flinga-klær. - Hun har sin egen stil uten at den ser anstrengt ut. Synes også det er kult at hun har gjort de rollevalgene hun har gjort. Hun tar risikoer og det synes jeg gjør henne til en sterk person, sier Hasavari.Silkemyk kolleksjon
Flinga bruker mye silke i sin kolleksjon, men også bomull og ullblandinger.- Vi har gjort grundig research i flere år, og valgt silke med chiffon, sateng og organzafølelse til disse klærne.På fargefronten er det svart og turkist som går igjen.Flinga er ellers å få kjøpt i butikkene «Rubber Soul» i Oslo og «Shine» i Trondheim, samt i en butikk i Stockholm.Høstkolleksjonen ser du på catwalken på DogA 13. februar.Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
KK er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger