Sammen med en rekke store stjerner og stiftelsen «Fashion Against Aids» lanserer nå kleskjeden Hennes & Mauritz en kolleksjon for gutter og jenter. Målet er å rette fokuset mot hiv og aids. Artistene, som alle deltar gratis i kampanjen, er R'n B-esset Rihanna, bandene Chicks on Speed, Good Charlotte, Scissor Sisters, The Cardigans og My Chemical Romance, rockedatter og modell Jade Jagger, designeren Katharine Hamnett, artistene Rufus Wainwright og Tiga, samt stjerneprodusenten Timbaland og reggaekongen Ziggy Marley. - Arbeidet med YouthAIDS gjennom Fashion Against AIDS-kampanjen var en flott måte å oppmuntre mine fans til å delta i kampen mot hiv/aids. Jeg liker at H&M skaper en trendy og enkel måte for unge mennesker over hele verden til å engasjere seg i denne viktige saken, sier Rihanna i pressemeldingen fra H&M.Billig suksess for kleskjedene Moral
Rettet mot unge
Tanken bak prosjektet er først og fremst å øke de unges bevissthet rundt sykdommen. Tolv millioner unge mellom 15 og 24 år er nå smittet av viruset. Initiativet for samarbeidet kommer fra Designers Against AIDS (DAA), en ideell organisasjon som ønsker å påvirke holdninger i samarbeid med motedesignere, musikere og andre artister. - 50 prosent av dem som nylig har blitt smittet av hiv er mellom 15 og 24 år. Det haster å gjøre noe for denne målgruppen. Ved å kombinere mote og musikk på denne måten håper vi at vi får de unge til å stoppe opp og tenke seg om – «stop and think» – slik Katharine Hamnett sier det på et av plaggene i kolleksjonen, forteller Ninette Murck, grunnlegger av DAA. 25 prosent av overskuddet fra kolleksjonen skal gå til prosjekter som forebygger hiv og aids ulike steder i verden. Dette koordineres av DAA og YouthAIDS, Population Services Internationals (PSI) initiativ for å forebygge hiv/aids, som når ut til mer enn 600 millioner unge i 60 land. - Hvert femtende sekund er det noen i aldersgruppen 15-24 år som smittes av hiv/aids. Shopping har aldri vært viktigere. Hvert plagg som selges bidrar til å bedre situasjonen, sier Kate Roberts, grunnlegger av YouthAIDS.Fargerike klær med budskap
Kleskolleksjonen består av T-skjorter, tanktopper og hettegensere. Samtlige plagg har trykk og en merkelapp med navnet til den som har designet trykket. Trykkene varierer. Noen er store og skrikende, som Katharine Hamnetts «USE A CONDOM!», mens andre er mer diskret of lavmælte.Grunntanken bak kampanjen oppsummeres med den danske designeren Henrik Vibskovs trykk: «Be aware – it is still happening». - Dette er en fargerik kolleksjon der hvert plagg er skapt med omtanke og engasjement. Artistene har skapt personlige print med en sterk stilsans, sier H&Ms sjefsdesigner Margaretha van den Bosch. Prisene varierer fra 98 til 298 kroner. Alle plaggene er laget av 100 prosent godkjent økologisk bomull og har en spesiell merkelapp med påskriften «This might be the most important piece of clothing you've ever had your hands on». LES OGSÅ:Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
KK er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger