Mandag var siste dag av moteuken i Milano for denne gang, og det var Versace og Fendi sin «hemmelige» visning som fikk aller mest oppmerksomhet.
Ryktene hadde riktignok gått en stund allerede om et samarbeid mellom de to motehusene, men kortene ble altså holdt tett til brystet til det sist. Det ble bekreftet mandag da Donatella Versace og Kim Jones, de kreative lederne for henholdvis Versace og Fendi, som til vanlig er to rivaliserende motehus, samlet supermodeller og superstjerner til visning.
Det var et heidundrendes show skal vi tro sosiale medier som ble oversvømt med bilder og video fra visningen mandag kveld. Men ikke alle var like overbevist. Instagram sitt eget motepoliti slakter nemlig samarbeidet, og kaller det tacky og «spikeren i kista for Logomania».

Mener dette er ren markedsføring



«SWAP»: Til vanlig er de rivaler, men for denne kolleksjonen slo Fendi og Versace seg sammen. FOTO: NTB
Inspirert av Balenciaga og Gucci som hacket hverandres klær forrige sesong byttet Donatella Versace, Kim Jones og Silvia Venturini Fendi roller.
Samarbeidet, som har fått navnet Fendace, var dog ikke et samarbeid i ordets rette forstand, men heller «et møte mellom to ikoniske motehus» så vel som «en hyllest til italiensk mote og en langfinger til den etablerte ordenen av ting». De to italienske luksusmotehusene er tross alt vanligvis arge konkurrenter eid av to ulike moderselskaper, Capri Holdings og LVMH.

– Pels har ingen fremtid i motebildet
Instagram-kontoen Diet Prada, kjent som motebransjens egen vaktbikkje, kaller Gucci og Balenciaga-samarbeidet «et uventet trekk», men er ikke like begeistret for Versace og Fendis «swap» som de mener ser ut som en blanding av bestselgere fra de kinesiske ultra fast fashion-gigantene AliExpress og DHGate.
«La oss være ærlige: Kunne de ikke bare sagt at de ville selge flere logoer», spør duoen sine nesten 3 millioner følgere.
«Dette er helvete på jord», kommenterer tidligere moteredaktør Danielle Prescod. En annen kaller det «underveldende». «Jeg pleide å synes disse logene var chic. Tenk det», skriver en annen. «Vær så snill, bare få en slutt på logomania», skriver en tredje.

Nå kommer merket hennes til Norge
At det var kjendistungt skal imidlertid ingen ta fra dem, for på første rad satt kjendiser som Demi Moore, Elizabeth Hurley og Dua Lipa var blant de inviterte. Sistnevnte gjorde forøvrig sin debut på catwalken da hun gikk for Versace i den italienske motebyen tidligere denne uka.
På catwalken mandag kveld var navn som Kate Moss, Amber Valletta og Naomi Campbell. Eller som internasjonal motepresse kalte det: Supermodell ekstravaganza. Emily Ratajkowski gikk sin andre Versace-visning på bare få dager og datteren til Kate Moss Lila Moss inntok catwalken for femte gang noensinne.






Versace er ikke akkurat fremmed for en stjernespekket runway. I 2017, på 20-årsmarkeringen for drapet på broren Gianni Versace, samlet Donatella Versace supermodellene fra 90-tallet, Claudia Schiffer, Naomi Campbell, Cindy Crawford, Helena Christensen og Carla Bruni-Sarkozy, for å lukke visningen.

SUPERS: 90-tallet supermodeller, også kalt bare «supers», var samlet for Versace-visningen tilbake i 2017. FOTO: NTB
Oppdag mer mote, livsstil og historier fra virkeligheten på KK.no