I nesten 50 år har kvinner i USA hatt rett til selvbestemt abort. Nå risikerer mange av dem å miste denne retten.
Det er blåst opp til politisk storm i USA etter at dokumenter fra landets høyesterett ble lekket tidligere i mai. De lekkede dokumentene viste at USAs høyesterett vil endre abortloven, og med det fjerne den føderale retten til abort.
Det har tvunget mange selskaper til å ta stilling i den betente politiske debatten.
En som tar det på alvor er Gucci. Det italienske luksusmotehuset tilbyr nå å hjelpe sine ansatte som ønsker å ta abort.

I en pressemelding sier de at de vil dekke reisekostnader for alle deres ansatte i USA som trenger tilgang på helsehjelp for å få gjennomført en trygg abort dersom dette ikke tilbys i deres egen hjemstat.

Designer: – Hun burde ikke ha brukt den
Moteteoretiker Pia Henriksen synes luksusmotehusets initiativ er interessant.
– Hvem skal bestemme over kvinnekroppen, er det Gucci eller Staten.

Hun mener det kommer an på hvilke briller man ser på saken med.
– At arbeidsgivere tar vare på sine ansatte i et land som er så langt unna vårt eget sosialdemokrati, er bra HR i bedriften.
Men det er også et paradoks, sier hun.
– De kapitaliserer jo på kropp, og kvinners kropp spesielt. Da er det et slags paradoks at moten, som ofte kritiseres for å være urealistiske i fremstillingen av kvinnekroppen og med det fremmer usunne kroppsidealer og uoppnåelige forventninger til utseende, nå nettopp omfavner kvinnekroppen og kvinnehelse.
Det er imidlertid ikke et paradoks hun henger seg opp i, understreker hun.
– Gode arbeidsforhold er bra mote!

Henriksen trekker paralleller til Missonis Pussyhats fra 2017 som et stikk til Donald Trumps «grab them by the pussy»-utspill.

Victoria Beckham kritiseres igjen: «Modellene var på samme størrelse som en åtte år gammel jente»
VideoDet er ikke første gang at motehuset kaster seg inn i abortdebatten i USA.
I 2019 brukte kreativ leder Alessandro Michele luksusmotehusets visning til å kritisere abortforbudet som nylig var blitt vedtatt i delstaten Alabama. Slagord som «Min kropp, mitt valg» prydet klærne. Det samme gjorde betydningsfulle datoer som 22. mai 1978, datoen abort ble legalisert i Italia. En livmor var også brodert på en kjole. Standpunktet var krystallklart.

Henriksen kaller motehusets nyeste initiativ en forlengelse, og mener det er modig at de setter fri abort på agendaen og blander seg i den offentlige politiske debatten med meninger og standpunkt.

Ville du ha betalt 18 000 kroner for disse?
– Merker har mulighet for å påvirke holdninger - hvorfor ikke bruke det politisk. Mote og klær er aldri nøytrale deltagere i samfunnet. Bruk det for hva det er verdt!