Norsk mote:

Nå åpner den norske moteprofilen sin første butikk

– Et stort steg å ta, forteller Celine Aagaard til KK.

ÅPNER BUTIKK: Moteprofil og designer Celine Aagaard står bak det norske klesmerket Envelope1976 som nå åpner sin første butikk her hjemme. FOTO: ALVIN SANTOS
ÅPNER BUTIKK: Moteprofil og designer Celine Aagaard står bak det norske klesmerket Envelope1976 som nå åpner sin første butikk her hjemme. FOTO: ALVIN SANTOS Vis mer
Publisert

Hun har hatt hele verden som sin arbeidsplass i en årrekke både som journalist, sjefredaktør og influenser. I 2018 satset Celine Aagaard (44) alt på drømmen hun har hatt lenge; å starte sitt eget klesmerke. Sammen med partner Pia Nordskaug ble Envelope1976 virkelighet.

Nå, tre år senere, åpner de sin første konseptbutikk i hjembyen Oslo.

– Nå skjer det

– Vi er en liten bedrift i vekst, og har selvsagt lekt med tanken om å en gang åpne egen konseptbutikk. Nå skjer det.

Celine beskriver merkets tidligere pop-up-konsepter som rullesteinene på Mølen: Det begynte i badebyen Drøbak i fjor sommer, og siden har det ballet på seg med ad-hoc pop-up-konsepter i merkets kombinerte kontorer og studio på Grünerløkka i Oslo.

– Det at korona fikk oss til å tenke ut nye konsepter da butikkene måtte stenge dørene gav oss en mulighet til å teste ut konseptene på en transparent måte. Og det tydeliggjøres nå med egen butikk.

ÅPNER BUTIKK: Pia Nordskaug og Celine Aagaard står bak klesmerket Envelope1976. Nå åpner de sin første egne butikk her hjemme.
ÅPNER BUTIKK: Pia Nordskaug og Celine Aagaard står bak klesmerket Envelope1976. Nå åpner de sin første egne butikk her hjemme. Vis mer

Hvis alt går etter planen skal konseptbutikken åpne dørene 1. september i Bjørvika. Nærmere bestemt i hovedstadens nye hotspot, Oslobukta, som eiendomsselskapet Carucel, eid av Carl Erik Krefting med familie, forsøker å innføre som navn på området som utgjør Barcode, Munch Brygge, Bispevika og Sørenga.

– For oss er det et stort steg å ta. Men man må ta noen steg for å vokse, sier Celine.

Helt siden lansering har merket høstet til dels massiv oppmerksomhet både her hjemme, men også internasjonalt. I 2019 ble Envelope1976 det første norske merket med en hel kolleksjon på tre kontinenter via luksusnettgiganten Net-a-porter.

– Det føles helt uvirkelig, sa Celine til KK da.

Har tro på fysisk butikk

Til tross for et varslet konkursras i kjølvannet av koronakrisen har moteprofilen tro på fysisk butikk og tilstedeværelse. Celine tror ikke interessen er noe mindre når pandemien er over.

– Vi har fått mange spørsmål om når vi skal åpne egen butikk. Det er vel så mange som ønsker å prøve plaggene på fremfor å klikke de hjem.

MER BÆREKRAFTIG: Det norske motemerket satser på sesongløse kolleksjoner for en tidløs tilnærming til mote. FOTO: JANNE RUGLAND
MER BÆREKRAFTIG: Det norske motemerket satser på sesongløse kolleksjoner for en tidløs tilnærming til mote. FOTO: JANNE RUGLAND Vis mer

For med en motebransje i endring og fokus på slow fashion har ikke folk så dårlig tid lenger, tror hun.

– Skal man investere i færre plagg og gå etter snitt og kvalitet fremfor kvantitet, er det jo fint å kunne prøve plaggene på.

Mer bærekraftig

Fokus på bærekraft og multibruk har vært med merket siden starten. Med tidløse kolleksjoner jobber de for å viske ut de tradisjonelle sesongene i motebransjen.

Det skal speiles også i utformingen av den nye konseptbutikken, forteller Celine.

– For oss har grunnverdiene vært å bygge opp et konsept med fokus på bærekraft i alle ledd. Det vil vi videreføre så godt det lar seg gjøre i et butikkonsept.

LOKALT: Merkets nyeste kampanje er fotografert på Saltstein utenfor Nevlunghavn og Larvik like ved der Celine og familien har hytte. FOTO: JANNE RUGLAND
LOKALT: Merkets nyeste kampanje er fotografert på Saltstein utenfor Nevlunghavn og Larvik like ved der Celine og familien har hytte. FOTO: JANNE RUGLAND Vis mer

I den grad det er mulig skal butikken bygges og består av gjenbruksmaterialer og restemateriell fra andre prosjekter.

– For oss ville det vært feil å bygge en butikk eller legge et gulv av betong for så å skape et uttrykk som allerede er der. Konseptet skal gi rom for forandring og eksperimentering. Vi skal vise en bredde av våre tidløse kolleksjoner. Det blir også mulig å få unike plagg laget på bestilling.

– Her vil badedrakter henge side om side med en tung håndstrikket genser og et par dressbukser – hele året.

I STUDIO: Celine Aagaard i merkets kontorer og studio på Grünerløkka i Oslo. FOTO: ALVIN SANTOS
I STUDIO: Celine Aagaard i merkets kontorer og studio på Grünerløkka i Oslo. FOTO: ALVIN SANTOS Vis mer

– Det har vært tøft

Koronakrisen, som har truffet motebransjen med full kraft, har også påvirket det norske motemerket.

– Det har vært vanskelig for alle. Men vi har snudd hver stein. Det har vært tøft, men vi har også fått mer erfaring.

En vekst i hjemmemarkedet trigget ideen om eget butikkonsept, forteller Celine.

– For oss handler ikke Envelope1976 kun om klær, men mer om en visjon. Med en egen butikk håper vi å tydeliggjøre hva vi står for og forhåpentligvis også inspirere.

Blir bærekraftsansvarlig i Vogue

Nå står prosjektene står i kø for gründerne med innsalg, egen butikk, pop-up, fødsel og ny ansatt. Innsalget pleier å gjøres i Paris, men slik det ser ut nå gjøres det trolig fra Norge – igjen.

44-åringen har også sin debut som bærekraftsekspert for Vogue Scandinavia som slipper sin første utgave denne uka.

– Her skal bidra til å fremme skandinavisk design og mer bærekraftige merker og prosjekter gjennom månedlige reportasjer.

– August blir hektisk, kan du si.

Oppdag mer mote, livsstil og historier fra virkeligheten på KK.no

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

KK er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer