Moteuken i Paris

– Nå betyr moten ingenting

Stjernedesigner hyllet ukrainske flyktninger.

I HARDT VÆR: En modell kjemper mot snøen under Balenciaga-visningen i Paris. FOTO: Balenciaga.
I HARDT VÆR: En modell kjemper mot snøen under Balenciaga-visningen i Paris. FOTO: Balenciaga. Vis mer
Publisert

Det skulle ta litt tid før motebransjen for alvor kom på banen, men etterhvert som kritikken meldte seg kom også reaksjonene og sanksjonene mot Russland. Gud forby at motebransjen skulle være noe dårligere enn andre.

Moteuken i Milano syntes å gå sin vante gang, og bortsett fra ett og annet ukrainsk flagg i gatemotebildet og en stille protest fra moteskaper Giorgio Armani, var det fint lite som minnet om storkrig i Europa da.

«Skal vi ta til orde eller forbli stille», spurte sjefredaktør i bransjenettstedet Business of Fashion i en skarp kommentar rettet mot nettopp motebransjen som lenge syntes uberørt av den pågående krisen.

Det satt fart på ting, for én etter én omfavnet motemerkene protestene, og stadig flere kastet seg på sanksjoner som for eksempel å stenge butikker i Russland og midlertidig stoppe alt salg til landet.

– Nå betyr moten ingenting, sa Balenciagas kreative leder Demna i forkant av det franske luksusmotehusets visning under moteuken i Paris i helgen.

KOMMENTAR: Satt i dagens klima var Balenciaga-visningen en kommentar til en verden i krise. FOTO: Balenciaga.
KOMMENTAR: Satt i dagens klima var Balenciaga-visningen en kommentar til en verden i krise. FOTO: Balenciaga. Vis mer

Han flyktet selv fra Georgia bare 12 år gammel under en opprivende borgerkrig.

«Krigen i Ukraina har utløst smerten av et tidligere traume jeg har båret på siden 1993, da det samme skjedde i hjemlandet mitt», skriver han på en lapp som ble lagt på hver av de 525 plassene under motevisningen, skriver The Guardian.

I VINDEN: Motebransjen er blitt kritisert for å tie om Ukraina-krisen. Det gjør ikke Balenciaga-designer Demna. FOTO: Balenciaga.
I VINDEN: Motebransjen er blitt kritisert for å tie om Ukraina-krisen. Det gjør ikke Balenciaga-designer Demna. FOTO: Balenciaga. Vis mer
PÅ FØRSTE RAD: Kim Kardashian var tilstede under motehusets visning – teipet i gul Balenciaga-teip. FOTO: skjerdump.
PÅ FØRSTE RAD: Kim Kardashian var tilstede under motehusets visning – teipet i gul Balenciaga-teip. FOTO: skjerdump. Vis mer

For selv om «moteuken føles absurd», ville det å ha avlyst bety «å overgi seg til det onde som allerede har såret meg så mye i nesten 30 år», skriver han videre.

– Det var meg. Jeg så meg selv for 30 år siden som et barn som søkte tilflukt uten å vite om taket ville falle ned i hodet på meg, sa han til avisen etter visningen søndag.

KREATIV LEDER: Demna er kreativ leder for Balenciaga. FOTO: NTB.
KREATIV LEDER: Demna er kreativ leder for Balenciaga. FOTO: NTB. Vis mer

For ham er det personlig. Og selv om både han og andre som nå har vist sin støtte til de rammet av krigen i Ukraina har fått kritikk for å forsøke å profittere på krisen, har det ikke manglet på lovord.

Det er ikke første gang Balenciagas kreative leder bruker nettopp motevisningen som en kommentar.

Da koronapandemien stod for døren husker mange hans dommedagsinspirerte visning der både catwalken og de første radene på bibelsk vis stod under vann. Til pulserende techno-beats gikk modellene nedover catwalken mens flytende lava og slikkende flammer truet i bakgrunnen via store LED-skjermer festet i hele taket.

APOKALYPTISK: Demnas visninger har en tendens til en apokalyptisk hang. FOTO: Balenciaga.
APOKALYPTISK: Demnas visninger har en tendens til en apokalyptisk hang. FOTO: Balenciaga. Vis mer

Denne gangen var det hele også tenkt som en kommentar til klimakrisen, satt i en slags snøkule der modellene kjempet seg frem mens snøen blåste rundt dem.

«Men snøen var falsk, og Kim Kardashian satt på første rad. De spinkle lagene med klær koster tusenvis av kroner og modellene hadde på lårhøye støvletter ned høye hæler», skriver The Guardian. «Men mens mer enn 1 million ukrainere har blitt tvunget til å flykte fra hjemmene sine, var allusjonen her tydelig», konkluderer de, og kaller visningen for «ubehagelig å se på».

PÅ HØYE HÆLER: – Nå betyr moten ingenting, sier Balenciaga-sjef Demna. FOTO: Balenciaga.
PÅ HØYE HÆLER: – Nå betyr moten ingenting, sier Balenciaga-sjef Demna. FOTO: Balenciaga. Vis mer

«Nå betyr moten ingenting. Beskjeden må være kjærlighet og fred, og moten må innta en sterk posisjon i denne krisen», insisterte Demna, som et stikk også til sine kollegaer.

Oppdag mer mote, livsstil og historier fra virkeligheten på KK.no

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

KK er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer