Prisøkning på klær

Nå blir dette dyrere

Det er det mange grunner til, sier bransjedirektør i Virke.

PRISØKNING PÅ KLÆR: Nå blir det dyrere å kjøpe klær. Det er det flere grunner til. FOTO: NTB.
PRISØKNING PÅ KLÆR: Nå blir det dyrere å kjøpe klær. Det er det flere grunner til. FOTO: NTB. Vis mer
Publisert

Strammere økonomi og trangere tider for mange virker å være konsensus.

For til tross for en julehandel som var tilnærmet normalen, spår ekspertene nå både mindre kjøpekraft og dyrere varer.

Klesbransjen er blant de som øker prisene, og med det blir klær dyrere.

Det skriver TV 2 som har snakket med flere av de største kleskjedene i Norge om dette.

Både kleskjeden Zavanna, Lindex og Bestseller, sistnevnte eier Jack and Jones, Only og Vero Moda, bekrefter prisøkning.

– Husleien og strømprisene påvirker utgiftsnivået vårt vesentlig. Det er vi innstilt på, og den pillen må vi sluke, sier Zavanna-eier Jens Bo Grønne til TV 2.

TRANGERE TIDER: Det blir strammere økonomi for folk flest i 2023, spår ekspertene. FOTO: NTB.
TRANGERE TIDER: Det blir strammere økonomi for folk flest i 2023, spår ekspertene. FOTO: NTB. Vis mer

Akkurat hvor stor prisøkningen blir og på hva er imidlertid fortsatt noe usikkert.

– Det er vanskelig å si eksakt hva den generelle prisøkningen vil være, men at det har vært og vil bli prisjusteringer på enkelte produkter er det liten tvil om, sier administrerende direktør i Bestseller Øyvind Hauge til TV 2.

Bransjedirektør i Virke Faghandel, Bror William Stende sier til KK at det er mange årsaker til at prisene øker nå.

– Råvarene og selve produksjonskostnadene har økt. Pandemien ga forstyrrelser i verdikjedene som førte til kostnadsøkninger. Den førte også til en logistikk-krise som ga voldsom prisøkning på transport. Det har gått noe tilbake, men fremdeles er fraktprisene høyere enn før pandemien.

Høye strømpriser spiller ifølge bransjedirektøren også en stor rolle. Spesielt utslagsgivende er det for motebransjen, som ikke får strømstøtte.

– I tillegg til alt dette øker leiekostnadene i kjøpesentre og andre lokaler kraftig på grunn av høy konsumprisindeks mye drevet av de høye strømprisene.

Bror William Stende er bransjedirektør i Virke Faghandel. FOTO: Virke.
Bror William Stende er bransjedirektør i Virke Faghandel. FOTO: Virke. Vis mer

De endelige tallene for 2022 er ikke klare, men per november så det bra ut, ifølge Stende. Da lå bransjen mer enn ti prosent over 2021.

– Og det handles mye klær i desember, så fjoråret ser ut til å bli et godt år for bransjen. Mye skyldes oppdemmet behov for både selskaps- og fritidstøy, sier han.

I 2023 vurderes bransjen å få en nedgang på -2 prosent, skal vi tro Virkes prognoser.

Stende understreker at i forhold til kjøpekraften vår er klær blitt billigere over tid i Norge.

Prisøkningen nå kommer på toppen av nylig økte priser på klær. Men det er ikke alle som mener at det er dårlige nyheter.

– Det er grunn til å tro at høyere pris vil redusere forbruket, så på den måten kan prisøkning være bra for miljøet, sier leder i Framtiden i våre hender, Anja Bakken Riise.

– Det er ingen tvil om at klær er for billige i dag. Men vi vil skape varige endringer og redusere overforbruket av klær, og da er ikke sesongmessige svingninger i pris nok.

Miljøorganisasjonen vil ha krav til produsenter om å lage klær av bedre kvalitet, i mer bærekraftige materialer, og betale for å håndtere avfallet de skaper.

VIL HA ENDRINGER: Leder i Framtiden i våre hender, Anja Bakken Riise vil ha et mer bærekraftig klesforbruk. FOTO: Renate Madsen.
VIL HA ENDRINGER: Leder i Framtiden i våre hender, Anja Bakken Riise vil ha et mer bærekraftig klesforbruk. FOTO: Renate Madsen. Vis mer

– Sammen med momskutt på brukte klær og reparasjoner, og økte avgifter på plast i tekstiler, kan vi se konturene av et mer bærekraftig klesforbruk, sier Riise.

– Klær er billige fordi det koster så lite å lage dem, ikke minst på grunn av lav lønn til tekstilarbeiderne. De vil neppe merke prisøkningen i sin lommebok. Vi mistenker at selskapene bereder grunnen gjennom media for at kundene skal akseptere høyere priser på klær, for å holde profittmarginene sine oppe.

De fleste næringsdrivende må tilpasse seg økte kostander i disse dager. Men dersom prisøkningene vi ser nå bare handler om profitt til de på toppen av selskapene, uten at kjedene begynner å prise inn en ordentlig lønn for tekstilarbeiderne eller kostnadene de medfører miljøet, så ser ikke vi disse prisøkningene som noe positivt.

KK har forsøkt å få en kommentar fra H&M. Kleskjeden skriver i en mail at de er inne i en såkalt silent period frem til slutten av januar da de offentliggjør sin finansielle rapport.

Oppdag mer mote, livsstil og historier fra virkeligheten på KK.no

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

KK er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer