Chanel fikk nylig mye oppmerksomhet da de valgte å ha en digital visning av sin nye cruise-kolleksjon. Det er ingen tvil om at det siste halvåret har preget mange, og motebransjen er blant dem som har gjort store endringer.

– En av de mest interessante veskene vi har auksjonert bort
Et av verdens største motehus Gucci sendte nylig ut en pressemelding hvor sjefsdesigner Alessandro Michele kunne fortelle at de kutter antall visninger i året fram fem til to.
KK har også snakket med flere norske designere om hvordan den siste tiden har påvirket dem. Susanne Holzweiler, medeier av det norske merket Holzweiler, kunne fortelle til KK at hun tror det er mange som har fått en aha-opplevelse i denne perioden.
– Selv om det har vært tøft, er det på en måte fint å se at verden bare stopper opp litt og får tid til å tenke.

Nå gjør 80-tallsfavoritten comeback

Digitale moteuker
Blant dem som har fått tid til å tenke litt på hvordan ting skal gjøres fremover, er arrangørene av de mange moteukene som finnes rundt om i verden.
Både den norske moteuken, Oslo Runway, og Danmarks Copenhagen Fashion Week har sendt ut pressemeldinger om at hele moteuken, eller store deler av den, blir digital.
«Oslo Runway satser nå på en digital løsning til august, og vil sammen med norske mote-designere og merkevarer, vise kolleksjonene for vår/sommer 2021 igjennom nye formater på en felles digital plattform. Det digitale formatet vil inneholde presentasjoner av norske mote-designere og merkevarer, direktesendinger og møter med designere, intervjuer, paneldiskusjoner, en digital handelsplattform for innkjøpere», står det i pressemeldingen fra Oslo Runway.
– Vi vil hylle norsk designestetikk og håndverket bak! Vi opplever at det er mange norske innkjøpere, medier og forbrukere som, nå mer og mer, ser verdien av å kjøpe norsk og støtte opp om en norsk motebransje her hjemme, det synes vi er gledelig, sier Ditte Kristensen, initiativtaker i Oslo Runway, via pressemeldingen.
Her kommer det også frem at den nye plattformen ikke bare skal være for pressen og bransjen, men at forbrukeren skal få ta del i moteuken.
– Med et digitalt format har vi også muligheten til å nå ut enda bredere globalt, sier Ditte Kristensen.

Vogue lar toåring tegne forsiden

Hybrid-format
Copenhagen Fashion Week har også gjort det klart at de er tilbake i august, men at de kommer til å kjøre et slags «hybrid-format».
I pressemeldingen kommer det nemlig frem at arrangørene kommer til å ha eventer både digitalt og fysisk. Selv om Cecilie Thorsmark, CEO of Copenhagen Fashion Week, sier at hun forstår at dette ikke kan erstatte det som har vært, men at hun har troen på at dette er viktig å gjøre nå.
– De siste årene har vi satt København på moteuke-kartet gjennom å gi våre internasjonale gjester en autentisk, skandinavisk moteopplevelse - midt i hovedstaden av Danmark. Nå utvider vi vårt digitale univers ved å ta i bruk et hybrid-format som gir alle tilgang til Copenhagen Fashion Week til tross for reiseforbudet, og vi håper å nå et nytt publikum, sier Thorsmark via pressemeldingen.
