Trend

Nå er denne detaljen overalt i motebildet

Si det med blomster.

LA VIE EN ROSE: Rosen er overalt i motebildet akkurat nå. FOTO: Copenhagen Fashion Week.
LA VIE EN ROSE: Rosen er overalt i motebildet akkurat nå. FOTO: Copenhagen Fashion Week. Vis mer
Publisert

Moten er sirkulær av natur, og det som har vært kommer derfor gjerne igjen. Og igjen. Og igjen. Litt sånn er det med blomster som, av åpenbare grunner, dukker opp i motebildet med mer eller mindre jevne mellomrom. Som nå.

For nå er spesielt rosen så å si overalt.

Og det både på og utenfor catwalken.

PÅ CATWALKEN: Her er rosen som en brosje i stoff hos The Garment. FOTO: Copenhagen Fashion Week.
PÅ CATWALKEN: Her er rosen som en brosje i stoff hos The Garment. FOTO: Copenhagen Fashion Week. Vis mer

Du har kanskje allerede lagt merke til den: På kåper og jakker, vesker og sko eller surret rundt halsen i en lisse som et slags gufs fra 90-tallet. Sistnevnte er trenden som for alvor har funnet veien inn i både nye kolleksjoner og i gatemoten forøvrig.

INFLUENSER: Norske Nina Sandbech med hjemmelagde roser under moteuken i København. FOTO: Copenhagen Fashion Week.
INFLUENSER: Norske Nina Sandbech med hjemmelagde roser under moteuken i København. FOTO: Copenhagen Fashion Week. Vis mer
ROSER: Og her under Oslo Runway i høst. FOTO: Oslo Runway.
ROSER: Og her under Oslo Runway i høst. FOTO: Oslo Runway. Vis mer

Og skal vi tro designerne, er rosen kommet for å bli – i alle fall ut neste sesong. For sesongens catwalker – som i all hovedsak viser moten for neste sommer – var overøst med roser.

Men hvorfor dukker den symboltunge blomsten opp overalt akkurat nå?

I BUTIKK: Også kjedebutikkene har kastet seg på trenden. Her hos Zara. FOTO: Zara.
I BUTIKK: Også kjedebutikkene har kastet seg på trenden. Her hos Zara. FOTO: Zara. Vis mer

– Jeg tror blomsten gir mange den feminine touchen de ønsker seg i et antrekk, sier MinMote-journalist Elise Alexandra Årnes Gulbrandsen til KK.

– Blomster og blomstermønster vil aldri gå av moten, men nå er det rosen som virkelig står i sentrum, legger motejournalisten til.

OVERALT: Rosen hos Saks Potts under sesongens danske moteuke. FOTO: Copenhagen Fashion Week.
OVERALT: Rosen hos Saks Potts under sesongens danske moteuke. FOTO: Copenhagen Fashion Week. Vis mer

Hun tror både 2000-tallsbølgen og ønsket om en mykere verden gjør at blomsten blomstrer for fullt i motebildet akkurat nå.

– Jeg tror nok at mange har behov for noe som kan symbolisere kjærlighet og glede.

BLOMSTERSPRÅK: Rosen har sitt helt eget språk, og er en symboltung blomst. Her hos Gestuz. FOTO: Copenhagen Fashion Week.
BLOMSTERSPRÅK: Rosen har sitt helt eget språk, og er en symboltung blomst. Her hos Gestuz. FOTO: Copenhagen Fashion Week. Vis mer

Gulbrandsen mener trenden er lett å ta fra catwalken, fordi den kan løses på så mange måter, og brukes i så mange stiler.

– Enten du vil gå all inn, eller nøyer deg med en liten detalj, legger hun til.

ROSA PÅ BALL: Rosen tolket av Magda Butrym. FOTO: Magda Butrym.
ROSA PÅ BALL: Rosen tolket av Magda Butrym. FOTO: Magda Butrym. Vis mer

De har som kjent sitt eget språk, rosene. Langt mer enn bare «roser er røde». For mens røde roser betyr kjærlighet, viser oransje roser entusiasme og lidenskap, gule roser lykke og glede og hvite roser respekt og ydmykhet. Også antallet roser skal visstnok ha noe å si, i alle fall på rosespråket. Mens 1 rød rose betyr: «Jeg begjærer deg», er 12 røde roser det samme som «evig kjærlighet». En rød rose pluss to knopper derimot er mer intrikat, og betyr: «Dette må holdes hemmelig».

FÅR IKKE NOK: Designerne er ville etter rosen. Også neste sesong. FOTO: Copenhagen Fashion Week.
FÅR IKKE NOK: Designerne er ville etter rosen. Også neste sesong. FOTO: Copenhagen Fashion Week. Vis mer

Ifølge Vilde Hettervik Frøland, som eier og driver blomsterverkstedet Eitrah, er roser nettopp en svært symboltung blomst.

– Roser er selve symbolet på kjærlighet, og er ofte blomsten man gir til sine nærmeste. Men roser kan også brukes i en vanskelig tid, for eksempel ved sorg, der man gjerne vil vise sin kjærlighet.

Hun mener imidlertid «rosespråket» ikke er av like stor betydning nå som det var.

I FULL BLOMST: Rosen hos Gestuz. FOTO: Copenhagen Fashion Week.
I FULL BLOMST: Rosen hos Gestuz. FOTO: Copenhagen Fashion Week. Vis mer

– Både antall og farger har en betydning, men det er vi ikke så opptatt av idag når vi kjøper til oss selv eller noen vi er glad i.

Men at roser aldri vil gå av moten, bokstavelig talt, det er hun sikker på.

– Roser er en ren, enkel og utrolig dekorativ blomst som alltid passer inn. Jeg tror det er derfor denne er tidløs og har blitt mer populær med tiden med sitt klassiske uttrykk og selvsagt sin betydning.

Oppdag mer mote, livsstil og historier fra virkeligheten på KK.no

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

KK er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer