Stille lukus

Nå er denne trenden overalt

Hva er egentlig greia med «quiet luxury»?

STILLE LUKSUS: Trenden er synlig også i gatemotebildet. FOTO:
STILLE LUKSUS: Trenden er synlig også i gatemotebildet. FOTO: Vis mer
Publisert

Suksesserien Succession fikk en hel moteverden til å snakke om quiet luxury eller stille luksus på godt norsk.

Trenden som ironisk nok navnet tatt i betraktning skriker penger og luksus.

Stille luksus handler om å kle seg i klassiske, tidløse plagg av høy kvalitet. Det enkle er ofte det beste gjelder her. Det vil si ingen synlige logoer eller andre synlige statusmarkører. For de som vet, de vet.

POPULÆRT: Serien Succession skal ha mye av æren for å ha gjort stille luksus så populært. FOTO: HBO.
POPULÆRT: Serien Succession skal ha mye av æren for å ha gjort stille luksus så populært. FOTO: HBO. Vis mer

Det trenger ikke koste skjorta. For slik som med andre trender er high street og kjedebutikkene raske til å kopiere trendene og bringe de til massene.

STILIKONER: Olsen-søstrene som står bak motemerket The Row oser av stille luksus. FOTO: NTB.
STILIKONER: Olsen-søstrene som står bak motemerket The Row oser av stille luksus. FOTO: NTB. Vis mer

Etter sesongens moteuker som riktignok såvidt er begynt, men dog, å dømme vil nok trenden bli med oss videre en stund.

PÅ CATWALKEN: Designerne lar selvsagt ikke trenden gå hus forbi. Her hos Proenza Schouler som slo et slag for den stille luksusen. FOTO: NTB.
PÅ CATWALKEN: Designerne lar selvsagt ikke trenden gå hus forbi. Her hos Proenza Schouler som slo et slag for den stille luksusen. FOTO: NTB. Vis mer
I FRONT: Sofia Richie går i front for trenden, og kalles dronningen av stille luksus. FOTO: NTB.
I FRONT: Sofia Richie går i front for trenden, og kalles dronningen av stille luksus. FOTO: NTB. Vis mer

Det handler om mer enn verdens kanskje beste tv-serie. En reaksjon på årene med pandemi, kanskje. En langfinger til den litt stusselige hjemmekontoruniformen, men også en slags kollektiv oppvåkning når det gjelder kvalitet fremfor kvantitet.

Joda, det er et tankekors at kjedebutikkene nå oversvømmes av trenden, for fast-fashion er jo ikke akkurat kjent for kvalitet.

POPULÆR: Seriesuksessen Succession med Shiv Roy som ambassadør for stille luksus-trenden. FOTO: HBO.
POPULÆR: Seriesuksessen Succession med Shiv Roy som ambassadør for stille luksus-trenden. FOTO: HBO. Vis mer

Hvor lenge trenden vil vare? Kanskje til neste store trend tar over. Eller er det noe tidløst over det som ikke går av moten?

Noe nytt er det i hvert fall ikke, mener moteteoretiker Pia Henriksen.

Hun kaller «quiet luxury» for lærebokeksempelet på kulturell kapital.

Moteteoretiker Pia Henriksen. FOTO: Privat.
Moteteoretiker Pia Henriksen. FOTO: Privat. Vis mer

– Bare at nå kan man kanskje kalle det kjendiskonsumkapital ettersom det er gjennom media dette distribueres og påvirker, om det er fra serier eller den mye omtalte rettsaken med Gwyneth Paltrow.

IT-JENTER: Norske Darja Barannik og Annabel Rosendahl er blant de du kan se til om du vil kaste deg på trenden. FOTO: Anastasia Fedoseeva.
IT-JENTER: Norske Darja Barannik og Annabel Rosendahl er blant de du kan se til om du vil kaste deg på trenden. FOTO: Anastasia Fedoseeva. Vis mer
KLASSISK: Trenden omfatter klassiske og tidløse plagg som her. FOTO: Anastasia Fedoseeva.
KLASSISK: Trenden omfatter klassiske og tidløse plagg som her. FOTO: Anastasia Fedoseeva. Vis mer

– «Quiet luxury» er et visuelt uttrykk for rikdom. Ikke så diametralt annerledes enn når logoer og merkevarer er det mest populære, bare at de er lettere å lese fordi de bråker mer, sier Henriksen.

I GATEMOTEN: Trenden med stille lukus gjør seg gjeldende også i gatemoten som her fra København. FOTO: Anastasia Fedoseeva.
I GATEMOTEN: Trenden med stille lukus gjør seg gjeldende også i gatemoten som her fra København. FOTO: Anastasia Fedoseeva. Vis mer

Men mekanismene er altså de samme, mener moteteoretikeren.

– Provokasjonen over dyre t-skjorter, er det fordi den er dyr eller fordi den er dyr uten logo? Prangende og utilgjengelig forbruk opprettholder varens verdi som uttrykk for rikdom, så lenge eksponeringen er stor og alle tror på det. Om det er «quiet» eller høylytt luksus kommer an på øyet som ser – den henvender seg til et opplyst og påvirkelig publikum, ellers funker ikke distinksjonen. Og siden dette er over hele internettet nå, kan alle etterligne og bli så stille i luksusen at den til slutt blir overdøvende. Og da, kommer logoen igjen.

TON I TON: Et tidløst og klassisk uttrykk. FOTO: Anastasia Fedoseeva.
TON I TON: Et tidløst og klassisk uttrykk. FOTO: Anastasia Fedoseeva. Vis mer

Slik får du stilen:

Kabelstrikket ullgenser (kr 1500, Arket).
Kabelstrikket ullgenser (kr 1500, Arket). Vis mer
Skjørt (kr 2399, Cathrine Hammel).
Skjørt (kr 2399, Cathrine Hammel). Vis mer
Pologenser med kasjmir (kr 349, Filippa K hos Fretex).
Pologenser med kasjmir (kr 349, Filippa K hos Fretex). Vis mer
Gjennomskinnelig knytebluse (kr 199, H&M).
Gjennomskinnelig knytebluse (kr 199, H&M). Vis mer
Topp (kr 299, Bikbok).
Topp (kr 299, Bikbok). Vis mer
Crossbodyveske (kr 249, H&M).
Crossbodyveske (kr 249, H&M). Vis mer
Ribbet topp (kr 499, Djerf Avenue).
Ribbet topp (kr 499, Djerf Avenue). Vis mer
Strikket kjole i merinoull (kr 999, Lindex).
Strikket kjole i merinoull (kr 999, Lindex). Vis mer

Oppdag mer mote, livsstil og historier fra virkeligheten på KK.no

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

KK er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer