Corpcore

Nå er det dette som gjelder på kontoret

– Når hele kontoret går i hettegenser, så er det kanskje morsommere å gjøre noe annet.

CORPCORE: Boss slår et slag for fremtidens kontorklær, her med supermodell Gigi Hadid i spissen. FOTO: NTB.
CORPCORE: Boss slår et slag for fremtidens kontorklær, her med supermodell Gigi Hadid i spissen. FOTO: NTB. Vis mer
Publisert

Nå som vi har lagt pandemien bak oss, er mange tilbake på kontoret. Hjemmekontor er ikke kommet for å bli for alle, og med det påvirkes også motebildet.

Nærmest rett fra catwalken kommer corpcore-trenden. Slik vil motebransjen at vi skal kle oss på kontoret fremover.

ÅPNET: Gigi Hadid åpnet Boss sin visning i Milano tidligere denne måneden. FOTO: NTB.
ÅPNET: Gigi Hadid åpnet Boss sin visning i Milano tidligere denne måneden. FOTO: NTB. Vis mer

Da KK var på plass under Boss-visningen i Milano tidligere i høst, var nettopp corpcore gjennomgående i kolleksjonen.

En moderne, spennende vri på tradisjonell kontorstil, ifølge det tyske motehuset selv.

Det er lett for de å si, som har laget nettopp dresser siden begynnelsen.

KONTORKLÆR: Corpcore kaller motehuset trenden. FOTO: Boss.
KONTORKLÆR: Corpcore kaller motehuset trenden. FOTO: Boss. Vis mer

Men trenden er altså en slags oppdatert variant av det man kanskje tenker på når man hører det tørre ordet «kontorstil».

STILLE LUKSUS: Trenden henter inspirasjon fra tv-serien Succession. FOTO: NTB.
STILLE LUKSUS: Trenden henter inspirasjon fra tv-serien Succession. FOTO: NTB. Vis mer
JOBBKLAR: Hvem har sagt at kontorklær trenger å være kjedelig? Her er Meryl Streep i rollen som den fryktede moteredaktøren Miranda Priestley i filmen The Devil Wears Prada fra 1996. FOTO: NTB.
JOBBKLAR: Hvem har sagt at kontorklær trenger å være kjedelig? Her er Meryl Streep i rollen som den fryktede moteredaktøren Miranda Priestley i filmen The Devil Wears Prada fra 1996. FOTO: NTB. Vis mer

Og da i ordets mer tradisjonelle betydning, tenk dresser, sett, blyantskjørt og stresskoffert, mer enn «hjemmekontoruniformen» som red trendbildet som en mare under koronapandemiens hyppige nedstengninger og pålagte hjemmekontor og sosial distansering.

MODERNE: Moderne kontorklær utgjorde Boss sin nyeste kolleksjon. FOTO: Boss.
MODERNE: Moderne kontorklær utgjorde Boss sin nyeste kolleksjon. FOTO: Boss. Vis mer

I «hvorfor nå» bolken kan også nevnes en viss tv-serie som har vært svært populær, nemlig Succession. For det er unektelig noe stille luksus over corpcore-trenden også. Og det er ikke uten grunn at den gjerne også kalles for nettopp Successioncore.

– Kanskje er dette en slags motreaksjon på street wear-trenden, sier Synne Skjulstad.

Medieforsker Synne Skjulstad. FOTO: Tove Sivertsen.
Medieforsker Synne Skjulstad. FOTO: Tove Sivertsen. Vis mer

Hun forsker på mote og medier som førsteamanuensis på Høyskolen Kristiania.

– Samtidig kan det også være så enkelt som at ting er i endring. Dette er slik moten ser ut akkurat nå, og de estetiske preferansene endres hele tiden. For å si det på en litt annen måte: Når hele kontoret går i hettegenser, så er det kanskje morsommere å gjøre noe annet.

SE HVEM: Den norske stjernealpinisten Aleksander Kilde Aamot dukket opp på catwalken for Boss i Milano. FOTO: Boss.
SE HVEM: Den norske stjernealpinisten Aleksander Kilde Aamot dukket opp på catwalken for Boss i Milano. FOTO: Boss. Vis mer

Det å ta noe nokså utrendy og gjøre det trendy er ikke akkurat noe nytt. Snarere tvert i mot så er det det motebransjen har gjort nærmest siden tidenes morgen.

– Appropriering av logoer for eksempel, som vi har sett hos motehus som Balenciaga, er et kjent grep. Man tar noe som i utgangspunktet er bånn i bøtta, det minst trendy man kan tenke seg, og løfter det opp og setter det i sentrum. På den måten gir motehuset seg selv en slags estetisk makt gjennom å gjøre noe mange synes er teit moderne.

GIKK VIRALT: Gwyneth Paltrow sine antrekk da hun måtte møte i retten tidligere i år gikk viralt, og la mye av grunnlaget for stille luksus-trenden. FOTO: NTB.
GIKK VIRALT: Gwyneth Paltrow sine antrekk da hun måtte møte i retten tidligere i år gikk viralt, og la mye av grunnlaget for stille luksus-trenden. FOTO: NTB. Vis mer

Skjulstad beskriver corpcore-stilen som klassisk, voksen og langt mer formell.

– Den skiller seg på mange måter ut fra det vi har sett lenge nå. Kontorstilen har vært veldig ut, men nå virker det som om den er på vei inn igjen, sier moteviteren.

PÅ JOBB: Kontorklær trender igjen. Her fra filmen Working Girl fra 1988. FOTO: NTB.
PÅ JOBB: Kontorklær trender igjen. Her fra filmen Working Girl fra 1988. FOTO: NTB. Vis mer

– Jeg tror kanskje mange synes det er litt vanskelig å være «kul» i street wear, og med det går man gjerne tilbake til et litt annet repertoar med klær, sier Skjulstad.

– Når det gjelder Boss så er de jo på hjemmebane. Dette har de allerede gjort lenge, riktignok i et litt annen variant. Så det er nok lettere for de å ta dette videre som trend enn det er for mange andre.

TRENDER: Boss løfter opp trenden med kontorklær, populært kalt corpcore. FOTO: Boss.
TRENDER: Boss løfter opp trenden med kontorklær, populært kalt corpcore. FOTO: Boss. Vis mer

Sant nok. Samtidig er det et neste steg for det tyske motehuset. For i stedet for å hvile på laurbærene tar de det videre.

Det står i stil med endringene som nylig ble gjort. I fjor ble merket delt i to; Hugo skal representere en yngre, mer trend-drevet målgruppe, mens Boss den mer klassiske. Det virker imidlertid ikke å være til hinder for modernisering, når Boss nå satser på corpcore med kontorklær for fremtiden.

Oppdag mer mote, livsstil og historier fra virkeligheten på KK.no

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

KK er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer