Raf Simons

Nå er det slutt for dette populære motemerket

Kroken på døra etter 27 år.

RAF SIMONS: Etter nesten tre tiår er det slutt for Raf Simons motemerke. FOTO: NTB.
RAF SIMONS: Etter nesten tre tiår er det slutt for Raf Simons motemerke. FOTO: NTB. Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Det er noe litt nostalgisk over det. For etter hele 27 år er det nå slutt for Raf Simons sitt selvtitulerte motemerke.

Kolleksjonen han nylig viste for neste års vår og sommer er hans siste, proklamerte den belgiske designeren selv på Instagram.

MANGE BALLER I LUFTEN: Den ivrige designeren har en imponerende CV. FOTO: NTB.
MANGE BALLER I LUFTEN: Den ivrige designeren har en imponerende CV. FOTO: NTB. Vis mer

Han beskriver de 27 årene som «ekstraordinære», og skriver følgende:

«Jeg mangler ord for å uttrykke hvor stolt jeg er over alt vi har oppnådd. Jeg er takknemlig for den utrolige støtten fra teamet mitt, fra mine samarbeidspartnere, fra pressen og innkjøpere, fra mine venner og familie og fra våre hengivne fans og lojale følgere. Tusen takk alle sammen, for at dere trodde på vår visjon – og for at dere trodde på meg».

I den anledning har 54-åringen like så greit tømt merkets Instagram-konto slik at bare det ene innlegget står igjen. Forøvrig følger merkets Instagram-konto én eneste en, mens 1,1 millioner mennesker følger det.

Simons viste det som altså skulle vise seg å være hans siste kolleksjon i London nylig. Visningen var i utgangspunktet ment å avholdes under moteuken i London, men ble utsatt etter Dronning Elizabeths død.

KULTSTATUS: Flere av Simons design under eget merke har fått kultstatus. FOTO: NTB.
KULTSTATUS: Flere av Simons design under eget merke har fått kultstatus. FOTO: NTB. Vis mer

«Raf Simons merke er i ferd med å bli et samlerobjekt i mye større grad», skriver Vogue Business, og viser til at verdien av et merke gjerne skyter i taket når det enten avvikles eller når designeren takker for seg.

FARVEL: Raf Simons lukker sitt selvtitulerte merke. FOTO: NTB.
FARVEL: Raf Simons lukker sitt selvtitulerte merke. FOTO: NTB. Vis mer

Flere av Simons designs for hans selvtitulerte merke har dessuten kultstatus. Designeren har også satt sitt avtrykk innen kunst og kultur, og har samarbeidet med noen av verdens mest innflytelsesrike kunstnere og kreatører.

Simons har en ganske så imponerende CV. I tillegg til å ha stått ved roret ved sitt eget merke, har han hatt rollen som kreativ direktør for Jil Sander, Christian Dior og Calvin Klein. I 2020 ble han kreativ leder for Prada i tospann med Miuccia Prada selv.

Oppdag mer mote, livsstil og historier fra virkeligheten på KK.no

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

KK er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer