Moten er sirkulær av natur. Det betyr at det som en gang var trendy mer eller mindre garantert vil komme tilbake – og ikke bare én gang. Ettersom syklusene går raskere og raskere blir tiden mellom trendene stadig kortere, og det som kan virke som om var in i går er plutselig like relevant i dag eller i morgen.
Slik føles det nok for mange når 2000-tallet nå fortsetter å holde sitt klamme grep om motebildet med crop tops, tracksuits og kroppssmykker – trender som mange for lengst har pakket bort innerst i klesskapet.
Så da spørs det om det er særlig gode nyheter at nok en såkalt Y2K-trend nå er på trappene, nemlig jeans med lavt liv.

Dette tror ekspertene vil prege moteåret 2022

– Skrekk og gru
Elise Alexandra Gulbrandsen i MinMote kaller det en naturlig del av sent 90-/tidlig 2000-talls-estetikken som står sterkt nå.
– Det ble spådd at jeansen ikke ville overleve korona, men nå er vel alle så lei av joggebuksa at vi lengter tilbake til hverdagsfavoritten likevel. Jeg håpet bare ikke at det var low-rise-varianten som kom tilbake. Jeg ser stort sett tilbake på den med skrekk og gru, og tror jeg holder meg til bukser med middels til høyt liv.

Disse to hodeplaggene dominerer trendbildet nå

– Følelsen av å ikke kunne bøye seg fritt uten ekstrem knekk i knærne er ikke savnet av meg, i hvert fall. Men så har jeg også noen gode Miss Sixty-minner å se tilbake på. Jeg husker det var det villeste som hadde skjedd da jeg fikk en lys Miss Sixty-bukse, som kostet 400 kroner. Den gjorde liksom ethvert antrekk komplett.
Gulbrandsen tror vi «heldigvis er blitt så tolerante at vi lar folk gå i det de vil», men sier at hun ikke tror en ekstremt lav bukse vil bli en trend for kvinnen i gata.

6 uvaner butikkansatte skulle ønske vi la fra oss
Tredoblet interesse
Supermodeller slik som Bella Hadid og Emily Ratajkowski har allerede trykket såkalt low-rise jeans til sitt bryst. Et kjapt Google-søk gir svimlende 267 millioner resultater, mens hashtaggen #LowRiseJeans i skrivende stund nå har over 47,2 millioner visninger på TikTok.
Klarna melder om tredoblet interesse for jeans med lavt liv på ett år. Det viser en stor internasjonale moteundersøkelse som det svenske betalingsselskapet har fått gjennomført. I mai i år økte andelen jeans med lav midje solgt gjennom Klarnas norske nettbutikker med 197 prosent, og er med det blant de mest trendy produktene sammenlignet med fjoråret.

Skriver historie som den første Victoria's Secret-modellen med Downs syndrom

– Det har vært en stor snakkis blant de moteinteresserte om jeans med lavt liv er på vei tilbake eller om det er det høye livet som gjelder. Vår tall tyder på at lavt liv på jeans definitivt er tilbake. Det er blant de produktene innenfor mote hvor andelen trender mest, når vi sammenligner markedet for våren i fjor med samme periode i år. Dette er også en tydelig trend blant annet i USA, sier markedsdirektør Thomas Elvestad i Klarna i en uttalelse.

Ryktene om jeansen død virker altså å være betydelig overdrevet. Koronakrisen med tilhørende hjemmekontor og sosial distansering skulle lenge ha det til at joggebuksen nærmest offisielt hadde overtatt for jeansen – i det minste den såkalte skinny varianten. Men neida.

Nå er denne sveisen tilbake!
Carlings: – Økning i jeanssalget
– Selv om vi ikke er helt tilbake på 2019-tall ennå, så ser vi en økning i jeanssalget fra 2020. Og det selv med mange stengte butikker. Så jeansen er absolutt ikke død, forteller Esther Roe, innkjøper i Carlings.
Hun tror jeansen kommer til å stå «ekstremt sterkt» i motebildet fremover, sier hun til KK.
– Vi ser 90-tallsimpulser i trendbildet allerede, og low-rise jeansen er absolutt noe som kommer tilbake, bekrefter hun.

Har du fått med deg denne trenden?
– Tidløs
Grunnlegger og daglig leder i Livid, Jens Olav Dankertsen, sier til KK at han tror man skal se langt etter at jeansen blir borte.
– Jeansen er et av de mest tidløse og sesongløse produktene vi har. Den har vært i alle garderober som mer eller mindre relevant gjennom de fleste tiår i motehistorien. Jeg tror oppriktig jeansen vil fortsette å være der hvor den har vært i lang tid fremover, men at den vil komme endret i form av farger, fasong og finish.
Ifølge Dankertsen selger Livd mer jeans enn de har gjort tidligere, og han kan melde om en «solid økning» i jeanssalget.

Avslører hemmeligheten bak Carries garderobe

Tror ikke på fotfeste
Når det gjelder jeans med lavt liv har også de merket seg trenden, forteller han til KK.
– Vi ser helt klart at dette er en kommende hype spesielt blant Gen Z-ere og de unge. Det skjer samtidig som resten av 2000-tallets trender kommer mer og mer frem i motebildet. Jeg tror low-rise vil kunne få en renessanse, men i en annen form enn vi har sett tidligere.
– Med det sagt har jeg lite tro på at skikkelig low-rise jeans med smale hofter, ala det man så fra italienske motehus på tidlig 2000-tallet, får noe særlig fotfeste i det kommersielle markedet. Spesielt ettersom fasongene går mot en mer behagelig silhuett hvor materiale, livhøyde og hofte-fasong har mye å si.
Han tror også at korona spiller en rolle her.
– Med tanke på at vi kommer rett fra en pandemi der komfort har vært viktig, tror jeg det å gli rett inn i noe som er så lite komfortabelt og ikke minst lite flatterende som en low-rise er et stort steg for mange.
Oppdag mer mote, livsstil og historier fra virkeligheten på KK.no

6 nyheter fra skjønnhetsverdenen
