Victoria's Secret:

Nå er «englene» historie

Men er det for lite, for sent?

GÅR BORT FRA DETTE: Det en gang så mektige undertøysmerket forsøker å holde seg relevant. FOTO: NTB
GÅR BORT FRA DETTE: Det en gang så mektige undertøysmerket forsøker å holde seg relevant. FOTO: NTB Vis mer
Publisert

Opp som en løve og ned som en fell er ganske så betegnende for Victoria's Secret. Det amerikanske undertøysmerket som en gang var blant verdens største – og aller mektigste.

Men så ble det innhentet av tiden – eller tidsånden, riktigere nok. Og derfra gikk det bare nedover. Undertøysgiganten var historie, mente mange. Men var ryktene om deres død betydelig overdrevet?

For nå satser Victoria's Secret på nytt, og det med en total makeover av merket.

VERDENS VIKTIGSTE MOTESHOW: En gang var det det. Nå er det tatt av plakaten, kanskje for godt? FOTO: NTB
VERDENS VIKTIGSTE MOTESHOW: En gang var det det. Nå er det tatt av plakaten, kanskje for godt? FOTO: NTB Vis mer

– Må slutte å være det menn vil ha

Det betyr at de velkjente englene nå er historie. De erstattes med et kollektiv av kjente kvinner bestående av skuespiller Priyanka Chopra (38), fotballstjerne Megan Rapinoe (35), freestyle-skikjører Eileen Gu (17), fotograf Amanda de Cadenet (49) og modellene Paloma Elsesser (29), Adut Akech (21) og Valentina Sampaio (24) som skal være talspersoner for merket og sammen jobbe for å endre skjønnhetsstandaren i bransjen.

NYTT IMAGE: Slik ser nye Victoria's Secret ut. Men er det for sent? FOTO: VICTORIA'S SECRET
NYTT IMAGE: Slik ser nye Victoria's Secret ut. Men er det for sent? FOTO: VICTORIA'S SECRET Vis mer

– Da verden endret seg, var vi ikke raske nok. Vi må slutte å være det menn vil ha, og heller være det kvinner vil ha, sier administrerende direktør i Victoria's Secret, Martin Waters til New York Times.

Mangfold i fokus - eller?

Mangfold blant modellene, men også i styrerommet skal være en del av suksessoppskriften for en ny start for det til tider svært så kontroversielle merket.

Ifølge WWD ser nettsiden deres nå «totalt annerledes» ut blant annet med bilder av kvinner i alle former og fasonger.

ANSIKT UTAD: Paloma Elsesser er en av de nye ambassadørene for det utskjelte undertøysmerket. FOTO: VICTORIA'S SECRET
ANSIKT UTAD: Paloma Elsesser er en av de nye ambassadørene for det utskjelte undertøysmerket. FOTO: VICTORIA'S SECRET Vis mer

Men det skal bare være ved første øyekast. For de «gamle» modellene er ikke helt borte, og det svært begrensede størrelseutvalget er fortsatt det samme.

Enn så lenge i alle fall. Et bredere spekter av størrelser står på sjekklisten når Victoria's Secret nå skal gjenoppstå som en trendfølsom fugl Føniks fra asken.

Skandalerammet

Kritikken mot det amerikanske undertøysmerket har haglet grunnet mangel på mangfold, salget har stupt og stemningen har generelt sett vært svært dårlig. Det kjørte til slutt selskapet i grøfta.

At Victoria's Secret-modellene stort sett har sett ganske like ut er ingen hemmelighet.

HISTORIE: Englene er historie når det amerikanske undertøysmerket Victoria's Secret nå skal relansere seg. FOTO: NTB
HISTORIE: Englene er historie når det amerikanske undertøysmerket Victoria's Secret nå skal relansere seg. FOTO: NTB Vis mer

Det har ført til en rekke oppfordringer om boikott av merkets berømte undertøysshow. Med dalende seertall, og svært kontroversielle kommentarer fra toppsjefen i forkant av showet i 2018 ble det som en gang var «verdens viktigste motevisning» avlyst for første gang i 2019.

Snuoperasjon

Et stort gjennomtrekk på toppen i selskapet har gjort at toppsjefene har falt som fluer, og en stor rapport som avdekket omfattende mobbing og trakassering innad hjalp ikke akkurat på situasjonen.

En storstilt snuoperasjon skulle være på trappene allerede i 2018 med friskt blod og nye ansikt utad som skulle snakke til en ny generasjon. Det gikk sånn passe.

I fjor skulle Victoria's Secret bli solgt, men grunnet koronakrisen ble salget avlyst. Det ble også salget generelt med et dropp i salgstall på hele 46 prosent, noe som førte til at selskapet varslet at de måtte stenge mer enn 250 av sine butikker i USA.

Oppdag mer mote, livsstil og historier fra virkeligheten på KK.no

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer