Glem clickbait-klær, nå er garderoben tilbake, skriver motemagasinet Harper's Bazaar fra moteuken i New York.
For nå lager designerne igjen klær som faktisk er ment for den virkelige verdenen.
Man skulle jo kanskje tro at det var slik vanligvis. At det faktisk handlet om klær. Men med en stadig voksende digital oppmerksomhetskultur som ikke ligner grisen, står de virale moteøyeblikkene i kø.
Og raskere enn du greier å si: «froskesko», så har et par store, røde tegneseriestøvler overskygget stort sett det aller meste.
Nettopp derfor er det ganske så befriende at «ekte» klær gjør comeback.

– Hva i alle dager er det som foregår her?
Proenza Schouler får mye av æren for det.

Skuespiller og modell Chloë Sevigny fikk æren av å åpne motehusets visning under New York Fashion Week kledd i en sort blazer med et tynt skinnbelte i midjen, skinnskjørt og hvit skjorte. Og slik fortsatte det. «Det var som: Her er garderoben din til høsten – vær så god», skriver magasinet.

Har det klikka helt for motebransjen nå?


Disse skoene snur nettet på hodet
Selvsagt er ikke hverdagsgarderoben noe nytt. Motejournalister verden over maser om den nærmest på inn- og utpust. Og det er det flere grunner til. For det første er det både klassisk og tidløst. Og prinsippet er enkelt: En basisgardrobe bør bestå av noen helt elementære plagg og tilbehør, slik som dressen, blazeren, jeansen, den hvite skjorten, som kan styles opp og ned etter anledning. For det andre – og nettopp av den grunn – er det mer bærekraftig. Det er mer uavhengig av trender, og investerer du i plagg av god kvalitet som varer så har du en hverdagsgarderobe du kan ha i åresvis.


Det New York-baserte motehuset er ikke de første til å tenke i de baner. Merker som The Row, Toteme, The Garment og Envelope 1976 med moteprofil Celine Aagaard i spissen har gjort det lenge.

Moteuken i København: – En maktdemonstrasjon


– Tidløs mote er kommet for å bli fordi stilen fokusere på smak, funksjonalitet, kvalitet og enkelhet, sier Sophia Roe og Charlotte Eskildsen i The Garment til KK.
Duoen startet det danske motemerket, som allerede har nytt stor internasjonal oppmerksomhet, tilbake i 2020.
– The Garment er tenkt som investeringsplagg som kan bæres i årevis. Det er jo er grunnleggende innenfor bærekraft nettopp at less is more. Vi har selvsagt også kvinnen som bærer plaggene våre i tankene – klassiske plagg og smak understreker hennes personlighet på en subtil og elegant måte, forteller de to.

– Det er jo helt sykt!
Medieforsker Synne Skjulstad er ikke overrasket at motebildet nå går den veien.
– I en tid der hele motesystemet må tenkes på nytt kan man jo ikke lenger bytte ut klærne sin to ganger i året eller kjøpe trendbaserte klær hele tiden. Det kan virke som om det kanskje begynner å synke inn.

– Hvis ikke moteverdenen vil fortsette å spille som orkesteret på dekk mens Titanic går ned, må de endre kurs.
Kanskje trenger vi en aldri så liten pause fra den globale oppmerksomhetskulturen. Det kan jo også gå over både stokk og stein for noen, slik det gjorde for Balenciaga.

Norsk stilikon: – En milepæl i livet
– Jeg har bestemt meg for å gå tilbake til røttene mine innen mote, så vel som til røttene til Balenciaga, som er å lage kvalitetsklær – ikke skape image eller buzz, sa Balenciaga-designer Demna Gvasalia i sitt første intervju siden skandalen.
Oppdag mer mote, livsstil og historier fra virkeligheten på KK.no