New York Fashion Week

Nå er «hverdagsgarderoben» tilbake

Er du lei av store, røde tegneseriestøvler?

NEW YORK FASHION WEEK: Nå lager designerne klær for den virkelige verdenen igjen. FOTO: NTB.
NEW YORK FASHION WEEK: Nå lager designerne klær for den virkelige verdenen igjen. FOTO: NTB. Vis mer
Publisert

Glem clickbait-klær, nå er garderoben tilbake, skriver motemagasinet Harper's Bazaar fra moteuken i New York.

For nå lager designerne igjen klær som faktisk er ment for den virkelige verdenen.

Man skulle jo kanskje tro at det var slik vanligvis. At det faktisk handlet om klær. Men med en stadig voksende digital oppmerksomhetskultur som ikke ligner grisen, står de virale moteøyeblikkene i kø.

Og raskere enn du greier å si: «froskesko», så har et par store, røde tegneseriestøvler overskygget stort sett det aller meste.

Nettopp derfor er det ganske så befriende at «ekte» klær gjør comeback.

Proenza Schouler får mye av æren for det.

HELT ENKELT: Som en kontrast til de virale øyeblikkene, er hverdagsgarderoben tilbake som her hos Proenza Schouler. FOTO: REUTERS/Caitlin Ochs/NTB.
HELT ENKELT: Som en kontrast til de virale øyeblikkene, er hverdagsgarderoben tilbake som her hos Proenza Schouler. FOTO: REUTERS/Caitlin Ochs/NTB. Vis mer

Skuespiller og modell Chloë Sevigny fikk æren av å åpne motehusets visning under New York Fashion Week kledd i en sort blazer med et tynt skinnbelte i midjen, skinnskjørt og hvit skjorte. Og slik fortsatte det. «Det var som: Her er garderoben din til høsten – vær så god», skriver magasinet.

KLASSISK: Sort og hvitt er en klassisk kombinasjon. Midt i hverdagsgarderobe-hjertet. FOTO: Shutterstock/NTB.
KLASSISK: Sort og hvitt er en klassisk kombinasjon. Midt i hverdagsgarderobe-hjertet. FOTO: Shutterstock/NTB. Vis mer

Selvsagt er ikke hverdagsgarderoben noe nytt. Motejournalister verden over maser om den nærmest på inn- og utpust. Og det er det flere grunner til. For det første er det både klassisk og tidløst. Og prinsippet er enkelt: En basisgardrobe bør bestå av noen helt elementære plagg og tilbehør, slik som dressen, blazeren, jeansen, den hvite skjorten, som kan styles opp og ned etter anledning. For det andre – og nettopp av den grunn – er det mer bærekraftig. Det er mer uavhengig av trender, og investerer du i plagg av god kvalitet som varer så har du en hverdagsgarderobe du kan ha i åresvis.

SCANDI: Den skandinaviske minimalismen står sterkt hos danske The Garment. FOTO: James Cochrane.
SCANDI: Den skandinaviske minimalismen står sterkt hos danske The Garment. FOTO: James Cochrane. Vis mer
The Garment AW23. FOTO: James Cochrane.
The Garment AW23. FOTO: James Cochrane. Vis mer

Det New York-baserte motehuset er ikke de første til å tenke i de baner. Merker som The Row, Toteme, The Garment og Envelope 1976 med moteprofil Celine Aagaard i spissen har gjort det lenge.

HELT ENKELT: Envelope 1976 er kjent for sin skandinaviske minimalisme. FOTO: Oslo Runway.
HELT ENKELT: Envelope 1976 er kjent for sin skandinaviske minimalisme. FOTO: Oslo Runway. Vis mer
Envelope 1976. FOTO: Oslo Runway.
Envelope 1976. FOTO: Oslo Runway. Vis mer

– Tidløs mote er kommet for å bli fordi stilen fokusere på smak, funksjonalitet, kvalitet og enkelhet, sier Sophia Roe og Charlotte Eskildsen i The Garment til KK.

Duoen startet det danske motemerket, som allerede har nytt stor internasjonal oppmerksomhet, tilbake i 2020.

– The Garment er tenkt som investeringsplagg som kan bæres i årevis. Det er jo er grunnleggende innenfor bærekraft nettopp at less is more. Vi har selvsagt også kvinnen som bærer plaggene våre i tankene – klassiske plagg og smak understreker hennes personlighet på en subtil og elegant måte, forteller de to.

Medieforsker Synne Skjulstad er ikke overrasket at motebildet nå går den veien.

– I en tid der hele motesystemet må tenkes på nytt kan man jo ikke lenger bytte ut klærne sin to ganger i året eller kjøpe trendbaserte klær hele tiden. Det kan virke som om det kanskje begynner å synke inn.

Medieforsker Synne Skjulstad. FOTO: Tove Sivertsen.
Medieforsker Synne Skjulstad. FOTO: Tove Sivertsen. Vis mer

– Hvis ikke moteverdenen vil fortsette å spille som orkesteret på dekk mens Titanic går ned, må de endre kurs.

Kanskje trenger vi en aldri så liten pause fra den globale oppmerksomhetskulturen. Det kan jo også gå over både stokk og stein for noen, slik det gjorde for Balenciaga.

– Jeg har bestemt meg for å gå tilbake til røttene mine innen mote, så vel som til røttene til Balenciaga, som er å lage kvalitetsklær – ikke skape image eller buzz, sa Balenciaga-designer Demna Gvasalia i sitt første intervju siden skandalen.

Oppdag mer mote, livsstil og historier fra virkeligheten på KK.no

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

KK er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer