Moteukene:

Nå er sexy tilbake på catwalken

Og korona får skylden.

KORT OG KROPPSNÆRT: Gigi Hadid leder an under Versace-visningen i Milano tidligere i høst. FOTO: NTB
KORT OG KROPPSNÆRT: Gigi Hadid leder an under Versace-visningen i Milano tidligere i høst. FOTO: NTB Vis mer
Publisert

Etter mer enn halvannet år på hjemmekontor og med sosial distansering er hverdagen endelig tilbake. Vi kan dra på kontoret igjen, vi kan klemme igjen og vi kan danse igjen. Det har selvsagt moteverdenen fått med seg, og med det skal joggebuksa og det siste halvannet årets mer komfortable «hjemmemote» byttes ut med det mange har spådd blir et gledelig gjensyn med «de glade 20-årene».

Sesongens moteuker bekrefter nettopp det. For nå er sexy tilbake på catwalken. Under moteuka i København tidligere i høst så vi sterke farger både på catwalken og i gatemoten som et uttrykk for optimisme og fremtidstro.

I Milano lekte nye og mer etablerte designere og merker seg med cutouts, transparente stoffer og kroppsnære silhuetter. Også i Paris var det brennhett på catwalken.

DEN LILLE SORTE: Valentino hadde kastet seg på den sexy trenden. Her fra visningen i Paris tidligere i høst. FOTO: NTB
DEN LILLE SORTE: Valentino hadde kastet seg på den sexy trenden. Her fra visningen i Paris tidligere i høst. FOTO: NTB Vis mer

– Valentino, Dior, ja til og med Hermès som ikke er noe typisk «bar mage-merke» sverget til cutouts, minikjoler og crop tops på catwalken denne sesongen, forteller influenser Annabel Rosendahl til KK.

– Trenden er definitivt der, og man kan se tendensen som en slags motreaksjon til året som har gått der de fleste, inkludert meg selv, har sittet hjemme i joggebuksa.

BEKREFTER TRENDEN: Influenser Annabel Rosendahl mener den mer sexy trenden er en motreaksjon på koronakrisen. FOTO: Instagram @annabelrosendahl
BEKREFTER TRENDEN: Influenser Annabel Rosendahl mener den mer sexy trenden er en motreaksjon på koronakrisen. FOTO: Instagram @annabelrosendahl Vis mer

Rosendahl tror de sterke fargene vi har sett både på catwalken og i motebildet under sesongens moteuker er en del av denne motreaksjonen på koronakrisen.

– Før korona så vi en beige trend med jordtoner og mer nøytrale farger. Nå viser motehusene sterke farger som grønt, lilla, rosa og oransje. Det passer jo bra, for er det én gang vi virkelig trenger farger og å dresse oss opp så er det jo nå, sier hun.

HVITT: Selv om farger er det helt store akkurat nå, forsvinner verken sort eller hvitt fra motebildet av den grunn. Her hos Fendi i Milano. FOTO: NTB
HVITT: Selv om farger er det helt store akkurat nå, forsvinner verken sort eller hvitt fra motebildet av den grunn. Her hos Fendi i Milano. FOTO: NTB Vis mer

– Moten er for alvor tilbake, og det er mye mer gøyalt og fargerikt enn på lenge.

Fortsatt blandes tiårene i motebildet, og ifølge Rosendahl kommer det an på hvilket motehus man ser til for referanser.

– Saint Laurent for eksempel har gjerne en dragning til 70-tallet. Andre igjen henter inspirasjon fra 80- og 90-tallet. 2000-tallet står også sterkt i motebildet akkurat nå.

Ifølge henne er det én ting som er sikkert:

– At det er i ferd med å skje en vridning over til det mer sexy, det er det ingen tvil om. Det er to streker under svaret.

SUPERSTJERNE: Dua Lipa på catwalken for Versace i Milano. FOTO: NTB
SUPERSTJERNE: Dua Lipa på catwalken for Versace i Milano. FOTO: NTB Vis mer

– Nå skal det være kroppsnært, gjerne fargerikt og det er lov å vise masse hud. Tenk minikjoler, korte skjørt, paljetter og fjær. Det lover bra for festsesongen!

– Hvordan ser du for deg at nordmenn tolker denne trenden?

– Mange er allerede i gang, og nå er alt lov. Det handler om hva man føler seg komfortabel i selv, men er man usikker på hva man skal velge kan en god tommelfingerregel være å velge enten eller. Et kort skjørt og en mer dekkende overdel eller høyt liv og litt bar mage. Vil man kaste seg på trenden med farger, men ikke vil ta den helt ut fra topp til tå kan man velge fargerikt tilbehør som popper.

KROPPSNÆRT OG KORT: Også gatemoten er preget av trenden. Her i København under den danske moteuka. FOTO: NTB
KROPPSNÆRT OG KORT: Også gatemoten er preget av trenden. Her i København under den danske moteuka. FOTO: NTB Vis mer

Ikke overrasket

Moteviter Pia Henriksen er ikke overrasket over trenden som vi ser på catwalken nå.

– Nei, absolutt ikke! Det er klart at man har lyst til å bli sett nå, sier hun til KK.

Hun mener det var mer enn forventet at visningene under sesongens moteuker var mye mer sexy i uttrykket enn på lenge.

IKKE OVERRASKET: Moteviter Pia Henriksen sier man nærmest forventet et mer sexy uttrykk på catwalken denne sesongen. FOTO: Privat
IKKE OVERRASKET: Moteviter Pia Henriksen sier man nærmest forventet et mer sexy uttrykk på catwalken denne sesongen. FOTO: Privat Vis mer

– Innestengt og skjult hjemme under en pandemi gir overslag i motsatt retning, og eksploderer i synlig og visuelt deltagende tilstedeværelse, forteller moteviteren.

GATEMOTE: De norske influenserne Annabel Rosendahl (t.v), Marianne Theodorsen og Darja Barannik i København. FOTO: NTB
GATEMOTE: De norske influenserne Annabel Rosendahl (t.v), Marianne Theodorsen og Darja Barannik i København. FOTO: NTB Vis mer

Det er likevel et lite overraskelsesmoment.

– Moten har en god stund nå vært preget av voluminøse og tildekkende plagg, og det har vært en sensitivitet i forhold til kjønn og kultur, som i stor grad reflekterer den gjeldene tidsånden og den offentlige samtalen, i hvert fall her i det globale nord. Men hvor det samtidig også er vanlig å knytte ideen om at å vise noe frem, om det så er ansiktet eller åpent kontorlandskap sammen med noe som noe er sant og ærlig. I forlengelse av det er det ikke overraskende at plaggene som vises denne høsten er mye mer avkledd enn tidligere

MOTREAKSJON: Saint Laurent er kjent for sine kroppsnære silhuetter. FOTO: NTB
MOTREAKSJON: Saint Laurent er kjent for sine kroppsnære silhuetter. FOTO: NTB Vis mer

Oppdag mer mote, livsstil og historier fra virkeligheten på KK.no

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer