Det er ikke noe nytt at de store motehusene har en fot godt plantet også i skjønnhetsverdenen. Noen har kommet til først de seneste årene mens andre virker det som nærmest alltid har vært der. Sistnevnte er tilfellet med Chanel.
Det franske luksusmotehuset, grunnlagt av Gabrielle «Coco» Chanel i Paris i 1910, gjør sin entre inn i skjønnhetsverdenen allerede i 1921. Da blir den smått ikoniske parfymen Chanel No. 5 lansert – et samarbeid mellom Gabrielle Chanel og parfymør Ernest Beaux. I 1924 stiftes selskapet Société des Parfumes Chanel for å produsere og selge parfyme og kosmetikk.
Beaux blir selskapets første in-house parfymedesigner, og den første kolleksjonen med puddere og leppestifter blir skapt samme år. Siden går det slag i slag. I 1927 kommer motehusets første hudpleielinje, i 1955 den første herreparfymen. Chanel blir med det ikke bare et av historiens kanskje mest toneangivende motehus, men også en sentral aktør i skjønnhetsverdenen.
– Å ha Chanel er status. Uansett hva det er; klær, vesker, sminke, duft eller hudpleie, sier Cathrine Stabel i Helt krem.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
KK er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger