Det er ikke noe nytt at de store motehusene har en fot godt plantet også i skjønnhetsverdenen. Noen har kommet til først de seneste årene mens andre virker det som nærmest alltid har vært der. Sistnevnte er tilfellet med Chanel.
Det franske luksusmotehuset, grunnlagt av Gabrielle «Coco» Chanel i Paris i 1910, gjør sin entre inn i skjønnhetsverdenen allerede i 1921. Da blir den smått ikoniske parfymen Chanel No. 5 lansert – et samarbeid mellom Gabrielle Chanel og parfymør Ernest Beaux. I 1924 stiftes selskapet Société des Parfumes Chanel for å produsere og selge parfyme og kosmetikk.
Beaux blir selskapets første in-house parfymedesigner, og den første kolleksjonen med puddere og leppestifter blir skapt samme år. Siden går det slag i slag. I 1927 kommer motehusets første hudpleielinje, i 1955 den første herreparfymen. Chanel blir med det ikke bare et av historiens kanskje mest toneangivende motehus, men også en sentral aktør i skjønnhetsverdenen.
– Å ha Chanel er status. Uansett hva det er; klær, vesker, sminke, duft eller hudpleie, sier Cathrine Stabel i Helt krem.

Her er ukens skjønne nyheter!
– Helt unikt
– De har klart å bygge en merkevare som er eksklusiv og evig aktuell. Det er helt unikt å ha denne posisjonen på tvers av samtlige markeder internasjonalt og for samtlige produktkategorier, år etter år,
Stabel tror noe av grunnen er at det franske luksusmotehus er flinke til å dyrke sin identitet, noe som gjør at merkevaren er lett gjenkjennelig uansett produkt. Samtidig så evner de å overraske.

Kanskje ikke så rart da at det er en big deal når Chanel nå for første gang blir tilgjengelig på nett i Norge. Det erkefranske luksusmotehusets skjønnhetslinje har riktignok vært tilgjengelig i norske butikkhyller i flere tiår nå, men det er først nå at du kan klikke det rett hjem fra nettbutikken.
– Norge er et lite marked, men vi bruker mye penger på selvpleie. Det er naturlig at vi føler oss mer «sett» som forbrukere når store, eksklusive merkevarer blir tilgjengelig på nett her. Da kan alle få en bit av Chanel, selv om man kanskje ikke har råd til veska. Det skaper engasjement.

Dette produktet omtales som «magi på flaske»

Strenge krav
Ulikt mange andre merkers strategi er det nemlig ikke sånn at det er digital first over hele linja for det franske motehuset. For selv om Chanel har testet ut nettsalg gjennom partnerskap med nettgiganter som eksempelvis Farfetch og Net-a-Porter, selger de altså foreløpig ikke selv mote online, kun parfyme og kosmetikk.
– At det har tatt så lang tid å komme på nett kan ha med avtaler og rettigheter å gjøre. Generelt har merker som Chanel strenge krav til hvordan det skal representeres og formidles med tanke på estetikk og kjennskap til merkevaren og sortiment. I butikk får man hele denne opplevelsen, men det krever mer og tar mer tid for slik merker når de skal ivareta dette også på nett, sier Stabel.
Det er den norske kosmetikkjeden Fredrik & Louisa som lanserer Chanel på nett eksklusivt. Daglig leder Eric Rivelsrud forteller til KK at det er noe de har ventet på og også jobbet lenge for å få på plass.
– Dette er noe vi har ventet lenge på, og som er svært etterspurt blant våre kunder. Hele teamet har jobbet lenge for å få dette på plass og vi er stolte og takknemlige for denne muligheten, sier Rivelsrud.
Oppdag mer mote, livsstil og historier fra virkeligheten på KK.no