I 1974 ble Ball The Jeans grunnlagt av Aldo Ciavatta i Italia. Det tok ikke lang tid før merket fikk fart på seg og ble svært så populært i resten av Europa.
På nettsiden til merket ligger hele historikken utlagt sammen med bilder av deres fantastiske reise. Her får vi også vite at Ball faktisk ble så populært i de nordiske landene, at de gjennom 80-tallet solgte 500 000 gensere bare i Skandinavia.
Selv om undertegnede var for ung til å oppleve Balls storhetstid, kan jeg godt huske mamma mimre tilbake til 80-tallet over hvor populære disse genserne var. Ei som også husker denne tiden spesielt godt er KKs ansvarlige redaktør Ingeborg Heldal:
– Jeg besvimte nesten da jeg hørte at Ball skal gjøre et comeback! Det er nesten vanskelig for meg å beskrive med med ord hvor sterkt og intenst jeg ønsket meg Ball-genser i 1986. Det var en av de sterkeste sosiale markørene på den tiden og noe av det råeste du kunne ha, forteller Heldal.

17 motefavoritter til under tusenlappen

Nylig delte danske moteprofilen Pernille Teisbæk et bilde på Instagram med sine 800 000 følgere. Her har den kjente influenseren tatt på seg trendy sykkelshorts, sneakers, høye sokker, solbriller og en Ball-genser.
Som alltid strømmer det inn meg likerklikk og kommentarer på bildet, og flere trekker frem genseren som vises: «Elsker genseren!»
Det er mange måter å style en collegegenser på, men Ingeborg Heldal husker godt hvordan det skulle se ut i 1986.
– Helst skulle den styles godt stappet ned i 501-buksa og toppes med tennissokker, seilersko og tuppert lugg. Jeg plukket poteter til fingrene blødde for å få råd til Ball-genser og har vel til dags dato aldri følt meg finere enn da den endelig kom i hus!

Trodde du denne trenden skulle komme tilbake?
En Ball-genser i 2020-versjon ligger på rundt en tusenlapp i nettbutikken deres, og Heldal er glad for at hun heldigvis slipper å plukke poteter for å få råd til å kjøpe en.
– Jeg gleder meg vilt til å gå med det igjen. Tror jeg dropper seilerskoene og tennissokker, men mulig jeg tupperer luggen litt bare for å prøve å framkalle godfølelsen fra den gangen. Det blir spennende å se om merket omfavnes av en ny generasjon, eller om det blir 40+-gjengen som kjøper det av nostalgiske grunner.
Populært med streetwear
Ball gjør comeback på helt riktig tidspunkt. Streetwear, som ofte forbindes med en mer avslappet stil - gjerne i form av gensere med logoer, er hottere enn noen gang.
Det nyoppstartede merket Sporty & Rich har gjort det svært godt den siste tiden. Da konseptbutikken Moniker åpnet i Oslo, introduserte de en rekke merker som ikke har vært mye å se til i Norge. Sporty & Rich var blant dem.
På kort tid ble så å si alle plaggene utsolgt, og det kryr av bilder av moteglade mennesker iført de sporty klærne på Instagram. Nå gjenstår det bare å se om Ball-genseren kommer til å bli like hot som i 1986!
