Skjønnhetsgigant

Nå kommer denne danske favoritten til Norge

Du kjenner den sikkert fra Danmarksferien.

SKJØNNHETSGIGANT: Nå kommer denne danske favoritten til Norge. FOTO: Produsenten
SKJØNNHETSGIGANT: Nå kommer denne danske favoritten til Norge. FOTO: Produsenten Vis mer
Publisert

Det er som kjent deilig å være norsk i Danmark. Blant annet fordi de har andre butikker enn det vi har her hjemme.

Men litt etter litt finner de danske favorittene veien hit også. Ta & Other Stories, for eksempel. Eller også Arket.

Nå kommer nok en dansk favoritt hit.

Matas har nemlig åpnet norsk nettbutikk.

Den danske skjønnhetsgiganten har i dag 261 fysiske butikker i Danmark, og er en av Danmarks mest besøkte nettbutikker.

Visstnok er hele åtte av ti danske kvinner medlem av kundeklubben deres, og hver femte nordmann kjenner til merkevaren, skriver selskapet selv i en pressemelding.

DEN GANG DA: Matas ble startet i 1939 som en kjede av apoteker. FOTO: Matas.
DEN GANG DA: Matas ble startet i 1939 som en kjede av apoteker. FOTO: Matas. Vis mer

I den norske nettbutikken er tusenvis av kjente merkevarer som Biotherm, Kiehl’s, Estée Lauder, Clinique og Kylie Jenner, men også Matas' egne merker som Matas Striber, Matas Natur og Nilens Jord.

– Mange nordmenn kjenner allerede til Matas fra besøk i Danmark. I Norge kommer vi på lanseringsdagen med mer enn 20.000 skjønnhetsprodukter i hyllene, som vi kan levere over hele landet. Vi har et stort sortiment innen både skjønnhet og velvære, og er spesielt opptatt av å bli kjent for vår ekspertise innen hudpleie, sier direktør for E-commerce hos Matas Group, Brian Andersen i en uttalelse fra selskapet.

TAR OPP KAMPEN: Den danske skjønnhetsgiganten tar opp kampen med blant andre Fredrik & Louisa. FOTO: NTB.
TAR OPP KAMPEN: Den danske skjønnhetsgiganten tar opp kampen med blant andre Fredrik & Louisa. FOTO: NTB. Vis mer

Med det tar den danske skjønnhetsgiganten opp kampen med aktører som Fredrik & Louisa, Kicks og Vita samt nettbutikker som eksempelvis Makeup Mekka, Lyko og Coverbrands.

– Om det er behov eller ikke, er vanskelig å svare på. Svaret får vi når de kommer. Det vi vet er at penger på skjønnhetsprodukter har en etterspørsel, sier økonomiprofessor ved Norges Handelshøyskole Tor Wallin Andreassen.

Økonomiprofessor ved Norges Handelshøyskole Tor Wallin Andreassen. FOTO: Privat.
Økonomiprofessor ved Norges Handelshøyskole Tor Wallin Andreassen. FOTO: Privat. Vis mer

– Noen produktmerker har sterk merkebevissthet og lojalitet. Andre har mer et konsept-merkenavn koblet med kjente merkevarer. Da får man lojalitet både til konseptet og til produktene.

Andreassen sier det er vanskelig å mene noe om hvor stort Matas kan bli – enda.

– Det danske konseptet vil nok trenge en sterk støtte av reklame for å bygge awareness. Med det på plass vil de kunne bygge en grei virksomhet, sier han.

Oppdag mer mote, livsstil og historier fra virkeligheten på KK.no

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

KK er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer