Det er som kjent deilig å være norsk i Danmark. Blant annet fordi de har andre butikker enn det vi har her hjemme.
Men litt etter litt finner de danske favorittene veien hit også. Ta & Other Stories, for eksempel. Eller også Arket.
Nå kommer nok en dansk favoritt hit.

KK tester: - Kan en maskara til 40 kroner virkelig gjøre jobben?
Matas har nemlig åpnet norsk nettbutikk.
Den danske skjønnhetsgiganten har i dag 261 fysiske butikker i Danmark, og er en av Danmarks mest besøkte nettbutikker.
Visstnok er hele åtte av ti danske kvinner medlem av kundeklubben deres, og hver femte nordmann kjenner til merkevaren, skriver selskapet selv i en pressemelding.

I den norske nettbutikken er tusenvis av kjente merkevarer som Biotherm, Kiehl’s, Estée Lauder, Clinique og Kylie Jenner, men også Matas' egne merker som Matas Striber, Matas Natur og Nilens Jord.

En av de aller beste hårmaskene nå
– Mange nordmenn kjenner allerede til Matas fra besøk i Danmark. I Norge kommer vi på lanseringsdagen med mer enn 20.000 skjønnhetsprodukter i hyllene, som vi kan levere over hele landet. Vi har et stort sortiment innen både skjønnhet og velvære, og er spesielt opptatt av å bli kjent for vår ekspertise innen hudpleie, sier direktør for E-commerce hos Matas Group, Brian Andersen i en uttalelse fra selskapet.

Med det tar den danske skjønnhetsgiganten opp kampen med aktører som Fredrik & Louisa, Kicks og Vita samt nettbutikker som eksempelvis Makeup Mekka, Lyko og Coverbrands.

5 sparetips til deg som skal til frisøren
– Om det er behov eller ikke, er vanskelig å svare på. Svaret får vi når de kommer. Det vi vet er at penger på skjønnhetsprodukter har en etterspørsel, sier økonomiprofessor ved Norges Handelshøyskole Tor Wallin Andreassen.

– Noen produktmerker har sterk merkebevissthet og lojalitet. Andre har mer et konsept-merkenavn koblet med kjente merkevarer. Da får man lojalitet både til konseptet og til produktene.
Andreassen sier det er vanskelig å mene noe om hvor stort Matas kan bli – enda.

Hypet skjønnhetsprodukt utsolgt på 24 timer
– Det danske konseptet vil nok trenge en sterk støtte av reklame for å bygge awareness. Med det på plass vil de kunne bygge en grei virksomhet, sier han.
