Koronapandemien har rammet motebransjen hardt, og i fjor ble så godt som alle moteukene enten utsatt eller også avlyst. I stedet måtte designere, merker og motehus stikke fingeren i jorda og komme opp med kreative løsninger som overholdt strenge koronaregler, reiseforbud og sosiale restriksjoner.
Men etterhvert som verden nå sakte, men sikkert åpner opp igjen legges det nå til rette for fysiske motevisninger.
For la oss være ærlige: Det er ikke helt det samme med digitale visninger. Synd å si, for det er utvilsomt et tegn i tiden, og moteukene i sesongene, ja kanskje til og med årene, fremover vil utvilsomt preges av den globale krisen. Kanskje reiser vi mindre – og smartere, og tanken på å skvises inn på trange benkerader side om side på motevisninger frister ikke akkurat.

– Tror mange har hatt en aha-opplevelse
Hybrid
Derfor vil nok mange gå for såkalte hybride løsninger slik som moteuken i København nå gjør.
De annonserte programmet sitt for SS22 tirsdag formiddag, og det var som forventet i et hybrid format. Copenhagen Fashion Week er tilbake i fysisk form, og 30 av 38 navnene på programmet forventes å ha fysiske visninger når den danske moteuken går av stabelen 10.-13. august.

Holzweiler, som har vist fast i København de siste par årene, er tilbake på programmet. Det samme er velrennomerte nordiske motemerker slik som Ganni, Stine Goya, Saks Potts og Marimekko. Denne sesongen er også herremote i fokus med navn som Schnayderman's, (di)vision, Berner Kühl og Nikolaj Storm Copenhagen mens Henrik Vibskov, Soulland og Samsøe Samsøe vil vise både dame og herre.
Holzweiler: – I pose og sekk
– Visningen vår i København denne gangen blir digital. Det er både fordi vi ikke kan planlegge fysisk i den tiden vi er i nå, og fordi vi syntes det fungerte så utrolig godt med digital visning i januar, sier Susanne Holzweiler daglig leder og grunnlegger av Holzweiler til KK.

– Med det får vi i både pose og sekk. Vi får fortsette å være en del av Copenhagen Fashion Week samtidig som vi får vist frem Oslo som vi faktisk kommer fra.

Susanne og broren Andreas startet Holzweiler for 11 år siden. I dag er så godt som hele familien ansatt
På spørsmål om hva vi kan vente oss fra det norske motehuset når de viser sin nyeste kolleksjon under moteuka i august holder hun kortene fortsatt tett til brystet.
– Vi har mange baller i luften nå, så i august skal vi prøve å samle alle trådene og vise alt samlet i visningsfilmen vi skal lage. Jeg kan ikke si så mye mer enn det nå.
Gitt at det åpnes opp for å kunne reise vil KK være på plass under den danske moteuka i august for å gi deg det siste innen trender og tendenser samt rapportere fra visningene på programmet.