ÅLETRANGT MED DYREPRINT: Det høres gjerne ut som litt for mye, men med den rette overdelen blir det akkurat passe tacky, ifølge Keld Mikkelsen, sjefsdesigner ved Day Birger et Mikkelsen. Foto: Per Ervland
ÅLETRANGT MED DYREPRINT: Det høres gjerne ut som litt for mye, men med den rette overdelen blir det akkurat passe tacky, ifølge Keld Mikkelsen, sjefsdesigner ved Day Birger et Mikkelsen. Foto: Per Ervland Vis mer

Trender 2012

- Nå skal det være litt «tacky»

Men du må ikke overdrive, ifølge designer Keld Mikkelsen.

Det danske motemerket Day Birger et Mikkelsen åpner nå sin første norske flaggskipbutikk i Hegdehaugsveien i Oslo.

Og sjefsdesigner Keld Mikkelsen tror norske kvinner kommer til å ta godt i mot ham.

- Norske og danske kvinner minner mye om hverandre, også i klesstilen. Det er svenskene som skiller seg ut, forteller han til KK.no.

SE OGSÅ: - Dette kan norske kvinner lære av oss

IKKE SOM SVENSKENE: Norske og danske kvinner har en litt mer bohemsk og lun stil, sammenlignet med svenskene, synes designer Keld Mikkelsen. Foto: Per Ervland
IKKE SOM SVENSKENE: Norske og danske kvinner har en litt mer bohemsk og lun stil, sammenlignet med svenskene, synes designer Keld Mikkelsen. Foto: Per Ervland Vis mer

Den skandinaviske stilen

- Generelt vil jeg si at svensker er mer minimalistiske og stramme i stilen. Bare se på merker som Filippa K og Acne, sier Mikkelsen.

- Nordmenn og dansker er litt mer bohemske i stilen, vi liker lag på lag, en litt mykere look, forklarer han.

(Artikkelen fortsetter under bildet.)






MÅ BALANSERE: Til et par så spreke bukser, kan du gjerne bruke en litt enklere overdel, anbefaler Keld Mikkelsen. Foto: Per Ervland
MÅ BALANSERE: Til et par så spreke bukser, kan du gjerne bruke en litt enklere overdel, anbefaler Keld Mikkelsen. Foto: Per Ervland Vis mer

«Tacky» er det nye svart

Men det betyr ikke at vi ikke kan røffe det til. For ofte er det jo tross alt kontrastene som gjør et antrekk spennende. Det smale mot det vide. Det maskuline mot det feminine. Og det litt vulgære og «for mye» mot det enkle og minimalistiske.

- Ja, tacky er in nå. Ta for eksempel disse jeansene. De er superslimme og åletrange, med metallisk slangeskinnsmønster, sier han og holder dem opp.

- Men hvis du kombinerer den med en enkel, lang silketopp, så blir uttrykket mer sofistikert med en gang. Trikset er å holde enten over- eller underdelen ren og enkel.

(Artikkelen fortsetter under bildet.)






UNDERDEL: Velg en sprek bukse

Day Birger et Mikkelsen satser altså også på spreke benklær. Fargene og mønstrene har hoppet fra overdelen ned til buksene – og denne trenden kommer nok bare til å fortsette.

- Trendene varer mye lenger nå enn før. Det kommer stadig nye klassikere, og jeg tror den spreke buksetrenden kan bli en av dem. Bukser er ikke lenger bare svarte eller blå. Slangeskinn og metallisk er også noe vi vil fortsette å se mye av framover, spår Mikkelsen

RETT FRA JOBB TIL FEST: Med en slik paljettjakke blir du festklar på 1-2-3. Foto: Per Ervland
RETT FRA JOBB TIL FEST: Med en slik paljettjakke blir du festklar på 1-2-3. Foto: Per Ervland Vis mer

OVERDEL: Kjøp en feststemt topp

Er du ikke klar for sølvfargede slangeskinnsbukser, kan du selvsagt holde deg til enkle, ensfargede modeller også. Men da kan du trygt trø til litt på overdelene.

- Jeg anbefaler alle kvinner å tenke praktisk. Velger du riktige plagg, trenger du ikke gjøre så mye for at antrekket skal gå fra jobb til hjem eller fra jobb til fest.

- Du kan for eksempel gå i den samme dongeribuksen hele dagen, men ved å bytte ut overdelen – for eksempel en lekker chiffontopp eller en paljettjakke, som er så lett og liten at du kan ha den i vesken din, blir du pyntet med en gang.

(Artikkelen fortsetter under bildet.)






NY BUTIKK: Keld Mikkelsen utenfor deres første norske flaggskipbutikk i Norge, i  Hegdehaugsveien i Oslo. Foto: Per Ervland
NY BUTIKK: Keld Mikkelsen utenfor deres første norske flaggskipbutikk i Norge, i Hegdehaugsveien i Oslo. Foto: Per Ervland Vis mer

Åpner torsdag

I den nye butikken i Hegdehaugsveien i Oslo vil du finne både dame- og herrekolleksjonen, i tillegg til 2nd Day-linjen, som har en litt yngre målgruppe.

(Artikkelen fortsetter under bildet.)






- Jeg designer for kvinner mellom 20 og 35 år. 2nd Day er det litt yngre merket for kvinner i begynnelsen av 20-årene, mens hovedkolleksjonen er for den litt mer etablerte kvinnen. Prismessig ligger vi midt i mellom, du skal få designerplagg i god kvalitet til en tilgjengelig pris.

- Det er så spennende å åpne ny butikk. Og det er gledelig å se at merkevaren er i gode hender her i Norge, avslutter Mikkelsen.

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: