Bærekraft:

Nå skal moten være grønn

Selv om motebransjen aldri kan bli hundre prosent bærekraftig, finnes det de som utgjør en forskjell. Her er fire klesmerker som bidrar til å gjøre verden litt grønnere.

FOTO: Produsenten
FOTO: Produsenten Vis mer
Publisert

Envelope 1976

Den norske moteprofilen Celine Aagaard står sammen med Pia Nordskaug bak Envelope1976 – det mer bærekraftige motemerket som allerede før lansering i 2018 sikret seg massiv oppmerksomhet også internasjonalt. Aagaards omtales gjerne som en slags norsk Elin Kling – den svenske bloggeren som ble designer og businesskvinne. Nylig åpnet Envelope 1976 sin første butikk i Oslo, der merkets minimalistiske og sesongløse plagg henger.

Awan

Anette Miwa Dimmen står bak Awan (As We Are Now). Det norske motemerket ble lansert i 2018 og har et bærekraftig fokus. Med «befriende komfort, tidløs stil og gjenbruk» skal den gode, gamle joggebuksa utfordres. Gründerens mål er å skape en sirkulær verdikjede, slik at klærne etter lang tids bruk kan resirkuleres til nye tekstiler, som igjen kan brukes til å lage nye plagg. Men viktigst av alt er å lage klær som folk faktisk vil bruke – om og om igjen. For til syvende og sist er det kanskje det mest bærekraftige man kan gjøre.

FOTO: Produsenten
FOTO: Produsenten Vis mer

Aiayu

Aiayu, som uttales [ai-ya-yu], betyr sjel på språket som snakkes av aymaraene i Andesfjellene. Det danske moteog livsstilsmerket grunnlagt i 2005 av Maria Høgh skal redefinere luksus ved å kombinere de beste materialene fra naturen med godt håndverk og skandinavisk design. Tanken er at produktenes opprinnelse, mer bærekraftig produksjon og minst mulig miljøavtrykk er like viktig som det estetiske. Produksjonen foregår i Bolivia, Nepal og India, og merket er spesielt kjent for sin strikk i lama, alpakka og kasjmir, i tillegg til både klær og sengetøy i økologisk bomull.

FOTO: Produsenten
FOTO: Produsenten Vis mer

Skall Studio

Søstrene Julie og Marie Skall henter inspirasjon fra sine egne røtter i den nordligste delen av Danmark. Med naturlige materialer som økologisk bomull, lin og ull er bærekraft en integrert del av alle Skall Studios beslutninger. Det gjelder alt fra materialvalg til produksjonssted, transport, emballasje og også kommunikasjon. Det danske motemerket er skandinavisk, feminint, enkelt, klassisk, tidløst og naturlig. Pluss mer bærekraftig, da.

FOTO: Produsenten
FOTO: Produsenten Vis mer

Oppdag mer mote, livsstil og historier fra virkeligheten på KK.no

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer