Gjenbruk av klær:

Nå vil de selge deg brukte klær

Men ekspertene er ikke overbevist.

KASTER SEG PÅ: Gjenbruk av klær er trendy, men ekspertene er klare på at forbruket må ned. FOTO: NTB
KASTER SEG PÅ: Gjenbruk av klær er trendy, men ekspertene er klare på at forbruket må ned. FOTO: NTB Vis mer
Publisert

Bærekraftsbølgen er for lengst skyldt inn over motebransjen som benytter enhver anledning til å rope høyt om grønnere initiativer og mote for fremtiden. Det er jo utelukkende positivt, eller?

Ekspertene er krystallklare: Forbruket må ned. Og med det også produksjonen. Vi må kjøpe mindre, men bedre. Shoppe smartere. Det har klesaktørene selvsagt bitt seg merke i, og de skal ha for at de prøver. Selv om de med vilje unngår det egentlige problemet, mener ekspertene.

Nå vil også Lindex være med på leken. Den svenske klesgiganten kaster seg på trenden med gjenbruk, og vil nå selge deg også brukte klær som en del av en sirkulær strategi. «En vinn-vinn-situasjon», mener bærekraftssjefen.

Satser på brukt

Klimaet venter ikke, og en av de viktigste tingene vi må gjøre for fremtiden, er å spare naturressurser ved å forlenge produktenes levetid. I dag tilbringer mengder av klær mesteparten av levetiden sin hengende i et skap uten å bli brukt, sier Anna-Karin Dahlberg, Head of Sustainability i Lindex i en uttalelse.

Derfor ønsker kleskjeden nå å oppmuntre til og å gjøre det enklere for kundene å være en del av endringen.

– Med second hand kan vi gi kundene våre muligheten til både å levere inn klær som ikke brukes lenger, og til å kjøpe plagg som har vært andres høyt skattede favoritter. Det er en sirkulær forretningsmodell som forlenger levetiden til klærne våre, og som gjør det totale tilbudet vårt enda bedre for å dekke kundenes behov, både i dag og i morgen. En vinn-vinn-situasjon for kunden og for klimaet, sier Dahlberg.

BRUKT I BUTIKK: Slik ser det ut når brukte klær har fått plass i butikk på Lindex på Byporten i Oslo sentrum. FOTO: LINDEX
BRUKT I BUTIKK: Slik ser det ut når brukte klær har fått plass i butikk på Lindex på Byporten i Oslo sentrum. FOTO: LINDEX Vis mer

I samarbeid med Fretex vil utvalgte second hand-plagg til dame bli solgt i den nye Lindex-butikk på Byporten i Oslo.

Plaggene omfatter favoritter fra tidligere kolleksjoner og designersamarbeid. Fra før av har Lindex tekstilinnsamling i butikk. I pilotprosjektet i Sverige utvides denne til å også inkludere ytterklær for baby og barn der innleverte plagg vil bli solgt igjen i utvalgte butikker i Sverige.

Den svenske klesgiganten går med det i fotsporene til blant andre H&M som i en årrekke har lansert diverse konsepter som en del av selskapets bærekraftsstrategi, vel og merke til blandede tilbakemeldinger.

I 2019 skapte det overskrifter internasjonalt da Forbrukertilsynet anklaget H&M for grønnvasking og det de mente var ulovlig miljømarkedsføring.

KRITIKK: Det var denne H&M-kolleksjonen som fikk kritikk av Forbrukertilsynet. FOTO: H&M
KRITIKK: Det var denne H&M-kolleksjonen som fikk kritikk av Forbrukertilsynet. FOTO: H&M Vis mer

Ekspert: – Bør konsentrere seg om å selge færre og bedre klær

– Lindex og de andre store aktørene bør konsentrere seg om å selge færre og bedre klær. Det er det som monner. Kutte i antall kolleksjoner og plagg, og øke kvalitetskontroll i alle ledd, sier seniorforsker ved Forbruksforskningsinstituttet SIFO ved OsloMet Ingun Grimstad Klepp til KK.

EKSPERT: Ingun Grimstad Klepp mener overforbruket må ned. FOTO: PRIVAT
EKSPERT: Ingun Grimstad Klepp mener overforbruket må ned. FOTO: PRIVAT Vis mer

Hun mener imidlertid initiativet er en god ting når det kommer til å rette oppmerksomheten mot gjenbruk lokalt samt å normalisere bruken av brukte klær.

– Men å levere tilbake til butikk kan også oppfattes som en måte å få folk inn i butikk - for å selge mere nye klær – og også hente ut eventuell profitt av salget av brukte klær som ellers ville havnet andre steder.

Forfatter, journalist og redaktør Tone Skårdal Tobiasson stemmer i.

– Dette med gjenbruk og second-hand har alltid vært en kattepine for klesaktørene, fordi det ikke er de selv som har fått fortjenesten ved gjensalg, sier hun.

Usikker på effekten

– Det er ikke uventet at Lindex nå prøver ut denne forretningsmodellen. Det virker litt som de forsøker å konkurrere med hverandre på en slags grønnskala, hvor de alle – med vilje – unngår å ta tak i dette med overproduksjon og volum.

- Som jo er det som monner i den store sammenhengen. Men da har de selvsagt et problem, og det er at hele forretningsmodellen deres er basert på volum for å få presset prisene på produktene. Går de ned i volum, så vil stykkprisen måtte stige, sier Tobiasson.

USIKKER PÅ EFFEKTEN: Tone Skårdal Tobiasson stiller spørsmål ved hvor mye kleskjedenes bærekraftsinitiativ monner. FOTO: PRIVAT
USIKKER PÅ EFFEKTEN: Tone Skårdal Tobiasson stiller spørsmål ved hvor mye kleskjedenes bærekraftsinitiativ monner. FOTO: PRIVAT Vis mer

Også Klepp stiller spørsmål ved hvor mye initiativer som dette egentlig monner.

– Jeg er usikker på hvor mye av det som selges på Lindex som er egnet for gjenbruk. Er dette plagg folk ønsker å gjenbruke? Har det potensiale til å monne? Gjenbruk er jo ikke en direkte besparelse. Miljømessig er det bedre om én person bruker en t-skjorte 300 ganger enn at tre personer bruker den 100 ganger hver.

– Men gjenbruk er jo bedre enn å kaste, og gjenbruk lokalt er bedre enn å eksportere. Jeg heier på gjenbruk som en del av løsningen, men mener det får for mye oppmerksomhet i forhold til de løsningene som monner mer, nemlig færre nye kjøp og lenger bruk.

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer