At motehusene flørter med skjønnhet og ikke bare klær og tilbehør, er ikke noe nytt. Flere har gjort det i en årrekke, mens andre er kommet til først de seneste årene.
Det er selvsagt ikke tilfeldig, for sminke og hudpleie har lenge vært «melk og brød» for de store motehusene. De gjør ikke bare merkevaren tilgjengelig for flere, men de tar også nye markedsandeler. Skjønnhet er nemlig klingende mynt i kassa for noen av verdens største luksusmotehus.
Trendforsker Gunn-Helen Øye mener de mest eksklusive motehusene er nødt til å utvide kundegruppen.
– Motehusene er i dag eid av store aksjeselskaper der utbytte og bunnlinje er styrende. De skal levere overskudd og må finne nye markeder. Luksusmotehusene er intet unntak. De må følge kunden der kunden er. I dag står skjønnhet sentralt for mange, og vi er mer opptatt av hudens glød enn den nyeste vesken, sier Øye og fortsetter:
– Det er særlig to ting som er interessante her. Det ene er metodikken de bruker for å fange inn kunden via lavkostprodukter, som en nøkkelring eller en leppestift. Det andre er det å følge kunden. Parfyme, kremer, sminke – slike kjøp tar ikke slutt. En veske varer for lenge.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
KK er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger