Sminke:

Nå vil luksusmotehusene inn i sminkepungen din

- I dag står skjønnhet sentralt for mange, og vi er mer opptatt av hudens glød enn den nyeste vesken, sier trendforsker.

FOTO: NTB
FOTO: NTB Vis mer
Publisert

At motehusene flørter med skjønnhet og ikke bare klær og tilbehør, er ikke noe nytt. Flere har gjort det i en årrekke, mens andre er kommet til først de seneste årene.

Det er selvsagt ikke tilfeldig, for sminke og hudpleie har lenge vært «melk og brød» for de store motehusene. De gjør ikke bare merkevaren tilgjengelig for flere, men de tar også nye markeds­andeler. Skjønnhet er nemlig klingende mynt i ­kassa for noen av verdens største luksusmotehus.

Gunn-Helen Øye mener motehusene følger kundene når de satser på skjønnhet. FOTO: Werner Anderson
Gunn-Helen Øye mener motehusene følger kundene når de satser på skjønnhet. FOTO: Werner Anderson Vis mer

Trendforsker Gunn-Helen Øye mener de mest eksklusive motehusene er nødt til å utvide kundegruppen.

– Motehusene er i dag eid av store aksjeselskaper der utbytte og bunnlinje er styrende. De skal levere overskudd og må finne nye markeder. Luksusmotehusene er intet unntak. De må følge kunden der kunden er. I dag står skjønnhet sentralt for mange, og vi er mer opptatt av hudens glød enn den nyeste vesken, sier Øye og fortsetter:

Gucci relanserte nylig sin skjønnhetssatsing. FOTO: NTB
Gucci relanserte nylig sin skjønnhetssatsing. FOTO: NTB Vis mer

– Det er særlig to ting som er interessante her. Det ene er metodikken de bruker for å fange inn kunden via lavkostprodukter, som en nøkkelring eller en leppestift. Det andre er det å følge kunden. Parfyme, kremer, sminke – slike kjøp tar ikke slutt. En veske varer for lenge.

Chanel gjorde sin entré i skjønnhetsverdenen allerede i 1921, bare elleve år etter at det franske motehuset ble grunnlagt av Gabrielle «Coco» Chanel.

Da ble den ikoniske parfymen Chanel No. 5 lansert som et samarbeid mellom Chanel og parfymør Ernest Beaux. Og tre år senere ble ­selskapet Société des Parfumes Chanel stiftet for å selge ­parfyme og kosmetikk. Resten er, som det heter, historie.

Luksusmotehusene satser på skjønnhet, og Gucci er intet unntak.
Luksusmotehusene satser på skjønnhet, og Gucci er intet unntak. Vis mer

Det franske luksusmotehuset er kjent for å holde kortene tett til brystet, men skjønnhetsprodukter skal visstnok stå for så mye som en tredjedel av Chanels omsetning. Og de er ikke alene. Dior, som i likhet med Chanel – men til ­forskjell fra mange andre – eier sin egen skjønnhetslinje, ­satser også stort på både sminke og hudpleie.

I fjor ­annonserte Hermès at også de ville ta steget inn i skjønnhetsverdenen, mens Gucci relanserte sin satsing i samarbeid med den amerikanske skjønnhetsgiganten Coty.

Gabrielle «Coco» Chanel entret tidlig skjønnhetsverdenen. Her er hun i 1960. FOTO: NTB
Gabrielle «Coco» Chanel entret tidlig skjønnhetsverdenen. Her er hun i 1960. FOTO: NTB Vis mer

Det er for øvrig ikke bare motehusenes bunnlinje som nyter godt av deres entré i skjønnhetsverdenen. Også forbrukerne drar nytte av at de satser på sminke og hudpleie. Er du fan av eksempelvis Chanel eller Prada, så ­følger du dem i alt, tror trendforskeren.

– Men det er viktig at duftene, kremene og sminken har et image som står til merket, konstaterer Gunn-Helen Øye.

Motehusenes skjønnhetssatsing til tross: På topp troner fortsatt mer rendyrkede giganter som L’Oréal, Estée Lauder, Beiersdorf og Coty. Motemerkene Marc Jacobs, Tory Burch, Michael Kors og Tom Ford har samarbeidet med henholdsvis Estée Lauder, L’Oréal og Sephora om egne skjønnhets­linjer. Det samme har Giorgio Armani og Yves Saint ­Laurent, som begge har vært store suksesser for L’Oréals ­luksusdivisjon. Franske Isabel Marant slo seg sammen med L’Oréal, mens nå avdøde Alber Elbaz slo seg sammen med ­Lancôme og Jeremy Scott med Mac.

Dior åpnet nylig dørene til sin første beauty boutique i Oslo.
Dior åpnet nylig dørene til sin første beauty boutique i Oslo. Vis mer

Spørsmålet er om luksusmotehusene kan ta opp ­konkurransen?

– Ja, det kan de, fordi de selger drømmen om luksus. De andre, mer fornuftige merkene dekker hverdagslivet, mens luksusmotehusene tar drømmen inn i hverdagen, avslutter Øye.

Oppdag mer mote, livsstil og historier fra virkeligheten på KK.no

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer