PARFYME: Linda Jayne Pilkington kalles «Nesen» - rett og slett fordi hun kan lukte seg frem til de mest unike duftene. FOTO: NTB Scanpix
PARFYME: Linda Jayne Pilkington kalles «Nesen» - rett og slett fordi hun kan lukte seg frem til de mest unike duftene. FOTO: NTB Scanpix
Parfyme:

Naboen Linda solgte lys til som barn skulle vise seg å forandre hele livet hennes

Et tilfeldig møte på gaten i London førte til et berømt parfymehus.

Linda Jayne Pilkington kalles «Nesen». Ikke fordi den gjør så spesielt mye ut av seg, bortsett fra det at hun kan sniffe seg frem til de mest unike luktene. At hun hadde denne egenskapen, skjønte hun allerede som barn.

Sammen med søsknene sine satt hun i barndomshjemmet i Cheshire, England, og lagde lys. Slik kunne de sitte i timevis, men Linda holdt oppe et litt annet tempo enn søsknene.

- Plutselig satt jeg der og hadde jeg laget 15 lys. Hva skulle jeg med 15 lys? Det var da den lille entreprenøren i meg sa at jeg måtte gå og selge dem til naboene.

En av disse naboene skulle vise seg å være Bruce. En person som senere kom til å forandre hele livet til Linda. En dag banket hun på døren til foreldrene hans for å selge lysene hun hadde laget. Mange år senere møter hun Bruce igjen, men denne gangen på gaten i London. Han hadde ikke glemt lysene til Linda.

- Han spurte om jeg ville lage noen lys til butikken hans. Og det ville jeg vel!

LES OGSÅ: Siste nytt på beautyfronten: Vaginamanikyr!

Sluttet i jobben og startet for seg selv

Og det var ikke bare hvilken som helst butikk som skulle ha disse lysene. Den første regningen Linda sendte ut som «lys-lager» var til selveste Chanel. Strengt tatt ble ikke regningen godkjent - hun hadde jo ikke et enkeltmannsforetak.

På det tidspunktet hadde Linda en god jobb med stabil inntekt, men hadde alltid kjent på entreprenøren i seg, og satt på mange ideer som ennå ikke hadde kommet til live. Men etter møtet med Bruce tok det bare 15 pund og et par minutter før Lindas eget merke, Ormonde Jayne, var en realitet.

- Jeg har aldri hatt en visjon for hvordan ting skulle gå eller hva jeg håpet ville skje. Det var jo helt tilfeldig at jeg møtte Bruce på gaten den dagen. Jeg hadde aldri trodd at min lidenskap for lys, parfymeflasker og lukter skulle en dag føre til et eget merke.

EN SUKSESS: Mye har skjedd siden Linda (i front) støpte sine første lys som barn. FOTO: NTB Scanpix
EN SUKSESS: Mye har skjedd siden Linda (i front) støpte sine første lys som barn. FOTO: NTB Scanpix Vis mer

Den samme filosofien har Linda hatt siden. Hun tar det som det kommer. En dag av gangen. Det har ført til at hun ikke bare er kjent som «Nesen», men at Ormonde Jayne er blant de ledende parfymehusene i verden. Men det betyr ikke at Linda kan hvile på laubærene. Stadig er det nye konkurrenter som kommer på banen og da er det bare en ting som gjelder: nye ideer.

- Plutselig har noen andre startet et firma akkurat som det du har. De har parfymer som er helt like dine. De har store investorer! Enten kan jeg la de tråkke på meg og ta min plass, eller så kan jeg gjøre noe med det.

Men Jayne Pilkington møter ikke bare motstand i form av konkurrenter. Butikken hennes befinner seg i Bond Street. En av de mest populære shoppinggatene i London.

- Leien min økte akkurat med 300 prosent. Da måtte jeg spørre meg selv om jeg skal tenke nytt og investere, eller flytte ut og ta ett steg tilbake. Men sistnevnte er ikke helt i min natur.

Så mens Linda er på besøk på Gimle Parfymeri i Oslo, får butikken hennes en makeover. Ifølge parfymeeksperten kommer butikken til å bli futuristisk og ikke lik noen annen parfymebutikk.

LES OGSÅ: 7 parfymefeil du mest sannsynlig begår

Men når vi først har selveste «Nesen» rett foran oss, må man jo spørre: Hvordan finner man den perfekte parfymen?

HVILKEN LUKT LIKER DU? Ifølge Pilkington er det mange spørsmål du må spørre deg før du finner den perfekte parfymen. FOTO: NTB Scanpix
HVILKEN LUKT LIKER DU? Ifølge Pilkington er det mange spørsmål du må spørre deg før du finner den perfekte parfymen. FOTO: NTB Scanpix Vis mer

- Det er en rekke spørsmål du må stille deg. Hvilke parfymer har du likt tidligere? Hva slags lukter liker du? Liker du lukten av matlaging? Lukten av ris? Lukten av petroleum? Hvilke lukter hater du? Hvilke lukter gjør deg glad? Når du ser havet, gjør det deg glad? Eller er det fjellet som gjør det? Hva slags mat liker du? Sterk mat? Ved å svare på alle disse spørsmålene får vi et komplett bilde av hvem du er og deretter velger man ut noen parfymer du kan prøve.

En parfyme hos Linda kan fort koste deg rundt 2000 kroner, så hun understreker at det er viktig at du finner en parfyme du virkelig er glad i.

- Det er en stor investering. Og ikke glem at parfymer trenger litt tid på å sette seg. Det kan hende parfymen du tok på for en time siden ikke lukter like godt som den gjorde da.

Pssst, visste du at du ikke skal velge parfyme basert på en papirprøve?

LES OGSÅ: Ny skjønnhetstrend herjer på Instagram

Til forsiden