Irriterende frisørkunder

Ni uvaner frisøren skulle ønske vi sluttet med

Oi, og vi som trodde det var innafor.

IRRITERENDE FRISØRKUNDER: Det er mange uvaner frisørene skulle ønske at vi sluttet med. Noen av dem overrasket oss. FOTO: NTB
IRRITERENDE FRISØRKUNDER: Det er mange uvaner frisørene skulle ønske at vi sluttet med. Noen av dem overrasket oss. FOTO: NTB Vis mer
Publisert

Å gå til frisøren er en luksus for mange. Tenk, nå skal frisøren gi deg herlig forpleining og sørge for at du skinner fra din aller beste side. Litt hodebunnsmassasje? Ja takk! En kur, kanskje? Hvorfor ikke! Ja, kanskje mesteren med saksen til og med kan trylle frem en look du selv ikke hadde tenkt på, som få deg til å se både kulere og mer opplagt ut?

Det er gjerne ikke måte på forventningene våre idet frisørkappa kneppes rundt halsen på oss. Men visste du at også frisørene har visse forventninger til oss? Og at det er en del ting vi kunder gjør som faktisk får frisøren til å irritere seg, om ikke grønne, så hvert fall askeblonde?

Vi kom over en sak i magasinet Insider, og lot oss inspirere til å finne ut hva som hva som kan få frisører til å irritere seg. Etter en prat med KKs egen skjønnhetsekspert, frisør Cecilie Krogh, fant vi ut at mange av irritasjonsmomentene er overførbare også til norske forhold, enten du klipper deg hos en kjede, eller legger igjen anselige beløp hos frisørmester og kolorist.

AHHHH!: Endelig litt egentid - med full harmoni. Eller ...? FOTO: NTB
AHHHH!: Endelig litt egentid - med full harmoni. Eller ...? FOTO: NTB Vis mer

Verdifull tid

Du har kanskje opplevd det selv, at frisøren klipper og klipper, og legger den ene foliestripen etter den andre, mens ungen din står uhentet ved porten i barnehagen ved stengetid? Urealistisk forventning til tidsbruk er et gjentakende irritasjonsmoment for frisører.

Yureesh Hooker, sjefstylist ved Broome Street Society i New York, sier til Insider at man bør spørre allerede når man booker timen om hvor lang tid behandlingen vil ta. På den måten kan alle parter planlegge dagen, og man unngår unødig irritasjon og stress.

Frisør Cecilie Krogh forteller til KK at kunder som kommer for sent til timen er noe frisører ser stadig vekk, og at det gjerne får konsekvenser:

– Kundene har jo forventninger om hva de vil vi skal gjøre med håret deres, og om du er forsinket til timen er det vanskelig å rekke å få gjort alt du hadde tenkt deg.

Urealistiske forventninger

Cecilie Krogh driver salongen Vest i Oslo, og forteller at folk ofte kommer til frisøren med urealistiske forventninger om hva man kan oppnå:

– Kanskje har de sett en frisyre i en hårreklame, der et helt team har jobbet med lys, styling og kanskje også hairextension for å få det til å se fyldig ut. Være realistisk! Det skal godt gjøres å oppnå et sånt resultat med et fint, nordisk hår. Det er deilig å la seg inspirere, men være realistisk på hva man sitter igjen med.

Vær ærlig!

Vi har vel alle kjent på behovet for en større hår-forandring, og de djerveste av oss har kanskje tydd til hjemmefarging, radikalt mange fargetoner unna vår opprinnelige hårfarge. Cecilie Krogh forteller at hun stadig vekk ser eksempler på kunder som ikke vil innrømme at de har farget håret selv, noe som kan by på problemer:

– Jeg vil oppfordre folk til å være ærlige om hva de har gjort med håret sitt. Dersom de har brukt hjemmefarge bør de fortelle frisøren det. Da har vi mye bedre utgangspunkt for å rette opp.

Fort gjort?

Ikke sjelden får frisørene inn kunder som desperat ber om å få tilbake sin opprinnelige hårfarge, noe som kan være både tidkrevende og kostbart.

Andre kommer til frisøren nettopp med ønsket om en totalforandring. Kanskje ønsker de å gå fra brunsvart til platinablond eller moteriktige pasteller. Inspirasjonskilden er ofte YouTube eller sosial medier, og kunden setter seg i stolen i den tro at dette vel må kunne fikses i en håndvending.

Ifølge Hannah Jafferji, frisør ved Blade Hairclubbing i London vil en slik forandring ikke være mulig på en dag, og hun mener en seriøs frisør vil forklare deg hvorfor.

BLONDS:... have more fun? Ikke bestandig, dersom det innebærer gjentatte behandlinger og masse tid og penger for å få tilbake den opprinnelige fargen. FOTO: NTB
BLONDS:... have more fun? Ikke bestandig, dersom det innebærer gjentatte behandlinger og masse tid og penger for å få tilbake den opprinnelige fargen. FOTO: NTB Vis mer

Hun får støtte av Gavin Hoare, Salongmanager ved Richard Ward Salon i London, som jobber med frisørutdanning. Et av hans verste scenarioer er blondiner som ønsker å bli brunetter. Selv om han forsøker å forklare at kunden mest sannsynlig ikke kommer til å trives med en så stor forandring, står vedkommende ofte på sitt. Og ikke sjelden angrer kunden etter et blikk i speilet, og ber om å bli blond igjen.

– De skjønner ikke at å bli blond igjen kommer til å ta et år, kanskje seks måneder, med rensing og highlighting, for å bli den blondinen de var før.

Saksen i egen hånd

Er hverdagen travel, og det går lenge mellom hvert frisørbesøk? Da kan det være fristende å pynte litt på fasaden selv. Kanskje bare ta en bitte liten stuss av luggen? Eller å få kjæresten til å ta tuppene bak? Spesielt under lockdown var det nok flere som grep til saksa, noe som ifølge Insider er kilde til irritasjon hos frisører.

– Å både klippe og farge håret selv er selvsagt lov, spesielt under korona, mener frisør Cecilie Krogh til KK.

– Men risikoen er at man er uheldig og klipper det kortere enn man hadde tenkt, eller at det blir skjevt. For å rette opp tar man litt til og litt til - og til slutt er man litt på bærtur. Da er det veldig vanskelig for frisøren å rette opp, og det kan ta lang tid før håret vokser ut og frisyren kan jevnes ut.

KKs skjønnhetsekspert, Cecilie Krogh, viser deg steg for steg hvordan du krøller håret med rettetang. Video: Cecilie Krogh Vis mer

Jeg vil ha samme frisyre som …

Undertegnedes yndlingsvits i barndommen var den om han som kom til frisøren og ba om å få håret som broren sin. «Hvordan har boren din det, da?» spurte frisøren. «Bare bra», svarte gutten. Vi har vel alle vært der, og prøvd å forklare frisøren at vi ønsker en frisyre som ligner den og den. Rachel-frisyren fra «Friends» var for eksempel lenge en gjenganger.

Andre igjen vil ha samme farge som Jennifer Aniston, uten tanke på at Aniston har hatt et utall forskjellige hårfarger, med det resultat at frisøren bruke verdifull tid på å vente mens du leter etter et passende bilde. Og husk, en farge som er fin på Aniston – uansett epoke – trenger slett ikke å være den beste fargen for deg, så her kan det være lurt å la frisøren veilede, istedenfor å stå på fargekrava.

FETT HÅR: «Bad hair day» eller fett hår? Slik kan du skjule det med tre enkle frisyrer! Video: Cecilie Krogh Vis mer

Dårlig kommunikasjon

Mange går til frisøren uten å ha tenkt gjennom hva de ønsker, og noen går til det skritt å legge sin skjebne i frisørens hender med ordene: Gi meg noe nytt! Overrask meg!

Ifølge Insider har et slikt utgangspunkt potensial til å gå riktig galt. Konsultasjonen vil nemlig ta lengre tid enn avsatt, og frisøren kan komme til å stresse med klippen. Dessuten vil kundene etter deg få forskjøvet timene sine, noe som kan gjøre frisøren stresset. For å unngå unødvendige overraskelser i kassen bør man på forhånd også ha gjort frisøren oppmerksom på hvilken budsjettramme man har for klippen.

AKKURAT SÅNN: ... vil jeg være på håret! FOTO: NTB
AKKURAT SÅNN: ... vil jeg være på håret! FOTO: NTB Vis mer

Frisør Cecilie Krogh sier til KK av selve nøkkelordet for et godt resultat er kommunikasjon:

– Blondt hår for kunden er ikke nødvendigvis det samme som blondt hår for frisøren. Derfor er det viktig å ha med gode inspirasjonsbilde og være tydelig i kommunikasjonen. Det setter jeg veldig høyt.

Urolige hoder

Har du som undertegnede opplevd å bli klippet i øret? Skylden var mest sannsynlig min egen, og kanskje inngår jeg i den dystre statistikken av folk som ikke sitter i ro under frisørbesøket. Urolige hoder er faktisk et tilbakevendende irritasjonsmoment i frisørstolen. Dersom man hele tiden bøyer seg etter telefonen og «Skal bare, skal bare», er det er ikke vanskelig å skjønne at hårklippen tar lengre tid enn den hadde trengt.

Vi er på full fart ut av en korona-hverdag der sminke og klær har fått sisteprioritet. Slik kan du legge enkel og fin hverdagssminke på få minutter! Video: Cecilie Krogh Vis mer

– Samme som da jeg var ung

KK har tidligere skrevet om hvorfor du bør ha med deg et barnebilde til frisøren, men skal vi tro Insider er det ingen grunn til å komme drassende med bilder fra hine hårde dager, hvert fall ikke hva valg av frisyre angår. Ditt voksne hår er nemlig ikke det samme som da du var ung, og siden håret vil få andre kvaliteter med årene, må frisyrevalg tilpasses håret slik det er nå.

Som Hoare sier når han underviser på frisørskolen:

– Vi er ikke plastikkirurger, vi er frisører. Vi må være tydelige og ærlige. La oss ikke love for mye og levere for dårlig.

Oppdag mer mote, livsstil og historier fra virkeligheten på KK.no

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer