PARFYME: Har du ikke funnet din parfyme ennå? Her får du tipsene til hvordan du finner din favoritt. FOTO: NTB Scanpix
PARFYME: Har du ikke funnet din parfyme ennå? Her får du tipsene til hvordan du finner din favoritt. FOTO: NTB Scanpix
Parfyme:

Nisje på din hals

Nå får du også kjøpt nisjedufter på de klassiske parfymeriene. Men hva er det egentlig?

Inntil for ganske kort tid siden var nisjedufter forbeholdt de spesielt interesserte og kresne neser. Duftene var kun tilgjengelig i spesialbutikker, og her i Norge er det Gimle Parfymeri og Heaven Scent som har hatt denne ekspertisen.

I den senere tid har flere kommersielle duftmerker lansert egne nisjedufter, og i fjor fikk parfymerikjeden Fredrik & Louisa sin egen avdeling med disse edle dråpene i mange av sine butikker.

- Vi kan vel si at selve begrepet har blitt utvannet og kanskje mistet litt mening. I den senere tid skal «alle» kaste seg på nisjetrenden, og nye nisjemerker dukker stadig opp, sier Christianne Mediaa Aamodt, daglig leder hos Heaven Scent, og legger til:

- Det å kalle noe nisje er ingen garanti for hverken kvalitet eller særegenhet da dette er et begrep som fritt brukes. Endel merker velger derfor bevisst å unngå bruken av nisje-merkelappen og kaller seg heller «modern luxury» eller «luxury», eller unngår merkelapp.

LES OGSÅ: 7 parfymefeil du mest sannsynlig begår

- Kan aldri bli en del av det store massemarkedet

En som er uenig er Linda Pilkington, damen og nesen bak Ormonde Jayne. Hun ser absolutt på sitt eget merke som et nisjemerke, og vi spurte henne da hun besøkte Oslo hva hun mener er en nisjeduft.

- Et nisjemerke vil aldri gå på kompromiss med hvilke ingredienser de bruker i parfymene sine. Det skal alltid være det beste, koste hva det koste vil, og de ingrediensene vil det aldri være mye av. Det er det som er virkelig nisje.

- Dessuten er de tro mot sin filosofi. De bryr seg ikke om når duften skal lanseres, kun om de er fornøyd med håndverket sitt. Slike dufter kan aldri bli en del av det store massemarkedet, sier Pilkington.

LES OGSÅ: - Ikke kjøp parfyme basert på en papirprøve!

Tips for å velge duft!

Lill-Ann Schjelderup er innehaver av Gimle Parfymeri, og her er hennes tips:

  • Jeg spør alltid kunden om hva de har vært glad i før. Er det blomster, sitrus eller krydret. Det er en god start.
  • Du må også ha god tid, og du må gå til der ekspertisen er. Hos de store parfymeriene skjer det ofte at de vil selge den siste lanseringen, i stedet for å sette av tid til å finne den rette duften til deg.
  • Lukt først på flakongen. Spray først på huden helt til slutt.
  • Ikke kjøp duften med en gang, men gå deg en runde eller kom tilbake dagen etter.
  • Når du tenker tanken, «Oi, dette likte jeg!», og du får en god opplevelse om at dette lukter godt, skal du bare kjøpe den.

Christianne Mediaa Aamodt ved Heaven Scent mener også at det aller beste er å komme til butikken uten parfyme.

Nedenfor finner du 8 nisjedufter vi ønsker oss akkurat nå:

LES OGSÅ: Et tilfeldig møte på gaten i London førte til et berømt parfymehus

 Ormonde Jayne: Hun finner alltid en sjelden blomst som alternativ til en klassiker, samt nye vrier på begreper. Ambre Royal: Hennes egen og veldig annerledes tolkning av hvordan amber skal dufte (kr 2400).  Foto: undefined Ormonde Jayne: Hun finner alltid en sjelden blomst som alternativ til en klassiker, samt nye vrier på begreper. Ambre Royal: Hennes egen og veldig annerledes tolkning av hvordan amber skal dufte (kr 2400). Foto: undefined Atelier Cologne: Cologne er dufter laget på sitrus. Disse er ikke lette som en klassisk cologne, men har konsentrasjon minst som en EDP. Philtre Ceylan: Fra den eksotiske serien. Som duften av en varm kopp mintete (kr 2500).  Foto: undefined Atelier Cologne: Cologne er dufter laget på sitrus. Disse er ikke lette som en klassisk cologne, men har konsentrasjon minst som en EDP. Philtre Ceylan: Fra den eksotiske serien. Som duften av en varm kopp mintete (kr 2500). Foto: undefined Lalique: Merke fra 1800-tallet med bakgrunn i kunst. Flakongene er små kunstverk med kun de beste ingrediensene inni. Noir Premier 1900 Fleur Universelle: Fra serien med tidløse dufter. Chypre-duft basert på blomsten immortelle (kr 2750).  Foto: undefined Lalique: Merke fra 1800-tallet med bakgrunn i kunst. Flakongene er små kunstverk med kun de beste ingrediensene inni. Noir Premier 1900 Fleur Universelle: Fra serien med tidløse dufter. Chypre-duft basert på blomsten immortelle (kr 2750). Foto: undefined Agonist: Inspirert av Skandinavia! Alle duftnotene står på flakongen. Følg med, for de frigjøres fra huden i rekkefølgen som står på flakongen. Floralust: Blomstringen om våren der rosene står i fokus (kr 1250).  Foto: undefined Agonist: Inspirert av Skandinavia! Alle duftnotene står på flakongen. Følg med, for de frigjøres fra huden i rekkefølgen som står på flakongen. Floralust: Blomstringen om våren der rosene står i fokus (kr 1250). Foto: undefined Zarkoparfume: Kaller seg ”Slow Parfumery”. Håndlagede parfymer som blant annet lagres på eikefat som en conjac. Chypre 23: Tilbake til opprinnelsen med duftblanding inspirert av Kypros (kr 1200).  Foto: undefined Zarkoparfume: Kaller seg ”Slow Parfumery”. Håndlagede parfymer som blant annet lagres på eikefat som en conjac. Chypre 23: Tilbake til opprinnelsen med duftblanding inspirert av Kypros (kr 1200). Foto: undefined Frederic Malle: Han fungerer som en redaktør der mange forskjellige parfymører får lage sine dufter. Hver duft er parfymekunst. Music for a While: En kvinne i Paris by night! Duften hennes når hun tar av seg pelskåpen i lyset fra stearinlys (kr 1250).  Foto: undefined Frederic Malle: Han fungerer som en redaktør der mange forskjellige parfymører får lage sine dufter. Hver duft er parfymekunst. Music for a While: En kvinne i Paris by night! Duften hennes når hun tar av seg pelskåpen i lyset fra stearinlys (kr 1250). Foto: undefined Diptyque: Duftene er inspirert av basar der du kan finne alt fra hele verden. Har 50-årsjubilum! Tempo: Patchuliduft inspirert av hippiene og India i 1968 (kr 1200).  Foto: undefined Diptyque: Duftene er inspirert av basar der du kan finne alt fra hele verden. Har 50-årsjubilum! Tempo: Patchuliduft inspirert av hippiene og India i 1968 (kr 1200). Foto: undefined 2787 Perfumes Barcelona: Laget for «millenials», eller de som føler seg unge til sinns! Skal fange dagens pulserende livsstil! #Hashtag: Duften av dagen digitale verden med aldehyde, fiolblader, harpiks, iris og musk.  Foto: undefined 2787 Perfumes Barcelona: Laget for «millenials», eller de som føler seg unge til sinns! Skal fange dagens pulserende livsstil! #Hashtag: Duften av dagen digitale verden med aldehyde, fiolblader, harpiks, iris og musk. Foto: undefined

Til forsiden