Black Friday:

Nordmenn brukte 3,8 milliarder på Black Friday

– Det er 100 millioner opp fra i fjor, forteller bransjedirektør i Virke.

STOR HANDLEDAG: Ifølge Virke skal nordmenn ha brukt elleville summer på Black Friday. Foto: NTB Scanpix
STOR HANDLEDAG: Ifølge Virke skal nordmenn ha brukt elleville summer på Black Friday. Foto: NTB Scanpix Vis mer
Publisert

Årlig deler Virke.no julehandelsprognoser som anslår hvor mye penger vi bruker under denne tida. Men de siste årene har de også sluppet tall fra Black Friday.

Nylig kunne Virke dele den svimlende summen på 3,8 milliarder. Dette er hvor mye penger vi brukte på handledagen vi har hentet fra USA.

– Det er 100 millioner opp fra i fjor, forteller Bror William Stende, bransjedirektør for faghandel, mote og fritid i Virke.

På deres nettsider ser vi at tallene siden 2017 har økt med 100 millioner hvert år. Ifølge Stende kommer dette av at mange benytter Black Friday til å kjøpe julegaver og andre varer med rabatt.

Foto: NTB Scanpix
Foto: NTB Scanpix Vis mer

– Da flytter omsetningen seg fra andre dager i november og trekker ut noe av omsetningen i desember. Økningen kommer når flere og flere blir oppmerksom på denne muligheten og at handelen spisser sine kampanjer inn mot denne dagen.

– 3,8 millioner. Er det et positivt eller negativt tall?

– For handelen er dette et positivt tall, men for mange er Black Friday en utfordring som de gjerne skulle vært foruten. Andre er glade for å kunne skape en flott dag med mange tilbud til forbrukeren, som her vil være vinneren, sier Stende og fortsetter:

– For mange er det svært lønnsomt dag, for andre mindre. Undersøkelser viser at mange planlegger sine innkjøp og benytter denne dagen til å gjøre et godt kjøp. Mange bruker muligheten til å dekke et allerede planlagt behov, og dermed blir det ikke spontanhandling av unødvendige varer.

– Det er litt rart

Dersom man har planlagt å kjøpe en gave og finner den til 40 prosent på Black Friday, er jo det et kupp! Men det er heller ikke til å stikke under stol at et par nordmenn mest sannsynlig har gått på en liten smell denne dagen.

Flere merker har også valgt å ta avstand fra dagen. Amma Fahle Björcke, Head of Communications i Vagabond, kunne fortelle til Melk og Honning at de heller ville gi 10 prosent av fredagens omsetning til Humanium Metal by IM. En veldedig organisasjon som distribuerer metall fra destruerte skytevåpen.

– Vi tror at det tradisjonelle Black Friday-tilbudet bidrar til at man kanskje handler litt mer enn det man hadde tenkt eller behøver. Det er ikke holdbart i lengden.

Foto: NTB Scanpix
Foto: NTB Scanpix Vis mer

Ida Elise Einarsdottir, redaktør og moteekspert i Melk og Honning, stiller spørsmål ved selve dagen.

– Det er litt rart at et fenomen som Black Friday fortsatt har fotfeste i en tid der vi er så bevisste og der det virker som forbrukeren i stadig større grad er opptatt av å shoppe mindre og smartere - i alle fall resten av året.

Einarsdottir trekker frem aktørene som tar avstand fra Black Friday - mange av dem frittstående, og at det nok er dem som taper mest på dagen.

– Men forbrukerne må også bidra. På sikt tror jeg dagen her hjemme stort sett vil utgå i form av elleville tilbud, som kanskje egentlig ikke er så elleville som butikkene skal ha det til, til fordel for boikott og også alternative opplegg som for eksempel å gi en del eller hele omsetningen fra dagen til veldedige formål eller også å stenge dørene i sin helhet.

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer