«Jeg våknet til e-posten fra Forbes i går, og trodde med én gang ikke mine egne øyne. Det er som å leve på ekte i en drøm du hadde for mange år siden».

– Vi har gjort noe riktig
Sammen med Sara Vlatkovic lanserte Ophelia Alickaj (29) Crystal Haze i 2017. Resten er historie, som det heter. For siden er det nærmest gått slag i slag, og det norske smykkemerket har gjort suksess både her hjemme og også internasjonalt.
Nå er Ophelia på Forbes 30 under 30-liste.
– Dette er en anerkjennelse av alt det harde arbeidet som vi har lagt ned. Det betyr at det var riktig ikke å gi opp uansett hvilken motgang vi har møtt på veien og også vil møte i fremtiden, sier hun til KK.

Det er på Forbes Retail & Ecommerce-liste at den norske smykkedesigneren er å finne. De som ifølge magasinet er «i ferd med å endre hvordan vi handler, online og off».

Dette er en av årets største trender
Om den norske 29-åringen står det:
«Ophelia Alickaj skapte Crystal Haze Jewelry med Sara Vlatkovic i 2017, og selger unike, rimelige og nostalgifremkallende smykker (mange har en fargerik gummibjørn-formet charm). Det Oslo-baserte selskapet, med bare tre heltidsansatte og en gjennomsnittlig utsalgspris på 42 dollar, hadde 3,7 millioner dollar i inntekter i 2022. Superstjerne Justin Bieber er blitt sett med ett av halskjedene».

«Emily in Paris»-stjerna valgte norsk design
– Det har vært en uoppnåelig drøm for meg som jeg ikke kan tro at jeg nå lever i. Jeg rakk det akkurat én måned før jeg fyller 30! Det gir meg så mye motivasjon, og jeg kan ikke vente med å dele nye prosjekter som snart lanseres, sier Ophelia til KK.

Det er litt mot strømmen, på et vis. For selv etter en pandemi og en verden i krise, fortsetter smykkemerket å vokse.
– Pandemien ga oss mulighet til å skinne gjennom massene av forskjellige smykkemerker. Vi er annerledes og designet vårt er ment for å vekke gode minner og glede. Kanskje var det akkurat det folk trengte da på det tidspunktet.

Dette var årets mest virale moteøyeblikk
For det er jo ikke akkurat typisk norsk med fargesterke gummibjørner. Det klinger heller dårlig med skandinavisk minimalisme. Eller gjør det egentlig det?
– Kanskje har nordmenn egentlig alltid vært litt fargerike? Vi fokuserer på nostalgi og det å vekke minner. Det er noe mange kan relatere til og også kjenne seg igjen i.

Også superstjerner som Justin Bieber har funnet frem til det norske smykkemerket. Tidligere i år ble han avbildet med halskjeder fra Crystal Haze – flere ganger.
– Det finnes vel ikke større kompliment enn når en superstjerne som Justin Bieber går inn i en butikk og kjøper smykkene våre. Dette er folk som får alt de vil ha, merkevarer står i kø for å kunne sende dem noe. Det er noe som ene og alene kan gjøre at et merke blir oppdaget. Det har åpnet mange dører internasjonalt for oss.

Norsk stilikon: – En milepæl i livet
